چشم جهان به تصمیم امروز اوپک است

رئیس دوره‌ای اوپک گفت: امروز بحث‌های مهمی در نشست اوپک داریم و همه توجه جهان به تصمیم این سازمان است.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر و رئیس دوره‌ای اوپک امروز (دوشنبه، دهم آذرماه) در افتتاحیه یکصدوهشتادمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که از طریق ویدئوکنفرانس در حال برگزاری است، گفت: سال ۲۰۲۰ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، سالی پر از چالش بوده است و اقتصاد جهان در رکود شدیدی به‌سر می‌برد، شیوع کرونا همچنان ادامه دارد و در بسیاری از مناطق جهان موارد ابتلا اوج گرفته است.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا به‌طور بی‌سابقه‌ای بر اقتصاد جهانی و به‌دنبال آن بازارهای جهانی انرژی تأثیر منفی می‌گذارد، شوک صنعت نفت بسیار گسترده است و تأثیرات شدید آن در سال‌های آینده بازتاب خواهد یافت.

رئیس دوره‌ای اوپک با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تقاضا در سال آینده نیز همچنان روند کاهشی داشته باشد، تصریح کرد: اقتصاد جهانی با رشد منفی ۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ همچنان در رکودی عمیق به‌ سر می‌برد. انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد، زیرا موج دوم همه‌گیری و قرنطینه‌های ناشی از آن، تقاضا را کاهش می‌دهد.

عطار گفت: در روزهای اخیر بازارها واکنش مثبتی نشان داده‌اند، زیرا شرکت‌های مختلف دارویی در زمینه تولید و تأیید واکسن ایمن و موثر کرونا گام‌های مثبتی برداشته اند، با این حال، واضح است که استفاده از واکسن در جهان به زمان نیاز دارد و احتمال دارد اثر آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ آشکار شود. بنابراین شرایط به شکل فعلی در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت، اما پایان مسیر روشن خواهد بود و اقتصاد جهانی حدود ۴.۴ درصد در این سال رشد می‌کند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود رشد تقاضای نفت در سطحی بالا و حدود ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز باشد، این چشم‌انداز روشن‌تر برای سال ۲۰۲۱ خوش‌بینی محتاطانه‌ای به ما می‌دهد و نشانه روشنی است که در مسیر درست قرار داریم.

وزیر انرژی الجزایر با بیان اینکه اوپک در طول ۶۰ سال فعالیت خود فراز و فرود زیادی را پشت سر گذاشته است و همچنان با همکاری متحدانش از بازار حمایت می‌کند، افزود: سه کلمه می‌تواند مسیر این سازمان را توصیف کند: مقاومت، تعهد و پشتکار. هنگام امضای توافقنامه همکاری در دسامبر ۲۰۱۶، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که این توافقنامه چهار سال دوام بیاورد، چه رسد به اینکه در کنار آمدن با بزرگترین بحرانی که بازار نفت از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون با آن روبه‌رو شده است، نقشی اساسی داشته باشد.

عطار گفت: تلاش‌های مشترک ما از طریق بزرگترین و طولانی‌ترین کاهش تولید در تاریخ، همچنان بنیان‌های حیاتی ثبات بازار در این لحظه حساس تاریخ را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه رهبران جهان که از تلاش‌های ما در صحنه جهانی حمایت بسیاری می‌کنند، سهم توافقنامه همکاری در اقتصاد جهانی را به رسمیت می‌شناسند، ادامه داد: آخرین نمونه آن در نشست گروه ۲۰ (G20) هفته گذشته بود که در آن به نقش موثر ائتلاف اوپک پلاس به عنوان نیروی تثبیت کننده بازارهای انرژی اشاره شد.

رئیس اوپک تصریح کرد: رهبران جهان بر اهمیت تأمین انرژی پایدار و بی‌وقفه برای حمایت از بهبود اقتصادی و دستیابی به آینده انرژی امن، پایدار و فراگیر تأکید کردند.

بر اساس این گزارش، یکصدوهشتادمین نشست اوپک در شرایطی برگزار می‌شود که اعضای کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک (JMMC) در نشست شامگاه یکشنبه (نهم آذرماه) نتوانستند درباره سیاست‌های تولید اوپک پلاس به اجماع برسند.

کد خبر 310232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =