تشریح رویکردهای پژوهشگاه نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به وجود سیاست‌های کلان مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار در صنعت نفت، رویکردهای پژوهشگاه در حوزه مسئولیت اجتماعی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، جعفر توفیقی امروز (چهارشنبه، ۲۴ دی‌ماه) در پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت گفت: مأموریت اصلی پژوهشگاه صنعت نفت ارزش‌آفرینی برای بخش‌های مختلف صنعت نفت و انرژی از طریق توسعه فناوری و ارائه خدمات فناورانه است و چشم‌انداز آن این است که بتواند در توسعه ظرفیت‌های فناورانه مورد نیاز پیشگام باشد.

وی با بیان اینکه مقوله مسئولیت اجتماعی را می‌توان از دو منظر ارزیابی و بررسی کرد، گفت: نخست آنکه وظایفی در اساسنامه برای پژوهشگاه صنعت نفت لحاظ شده است که بر این اساس تلاش می‌کنیم مأموریت‌ها و تکالیفی را که به‌عهده داریم به‌گونه‌ای جهت‌دهی و هدف‌گذاری کنیم که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مخاطب آن مردم باشد. به‌واقع هنگامی که مشکلی ازسوی پژوهشگاه در صنعت نفت حل می‌شود، آن صنعت می‌تواند مایه خیر و برکت زیادی برای مردم باشد. بنابراین پژوهشگاه را که از بودجه دولتی منتفع می‌شود، در نگاه مردم یک پژوهشگاه اثربخش و تأثیرگذار جلوه می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: اما در نگاه دوم مسئولیت‌هایی است که در اساسنامه‌ پژوهشگاه نیامده و در حیطه وظایف ما نیست، اما اعتقادمان این است که می‌تواند جزو مسئولیت‌های اجتماعی ما تلقی شود، بنابراین سعی خواهیم کرد تا حد امکان در این زمینه هم بتوانیم گره‌گشا باشیم.

توفیقی با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مسئولیت‌هایی دارد، به مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده پیرامون حوزه مسئولیت اجتماعی پرداخت و یادآور شد: بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی از حوزه‌های فعالیت پژوهشگاه صنعت نفت است و در پروژه‌هایی که سبب صرفه‌جویی مصرف آب، تصفیه پساب‌های صنعتی و کاهش مصرف انرژی است، پیشگام بوده است.

برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی پژوهشگاه نفت از انرژی خورشیدی

وی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت همواره به دنبال این است تا در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به پیشرفت‌های قابل قبولی دست یابد که در این زمینه پروژه‌ای را در حال اجرا دارد. در حقیقت دنبال این هستیم که برق و انرژی مورد نیاز پژوهشگاه را از طریق انرژی خورشیدی تأمین کنیم و آن را به همه قسمت‌ها تسری دهیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از پاکسازی آلاینده‌های هیدروکربوری به‌عنوان پروژه‌ای مهم در منطقه عسلویه یاد کرد و افزود: پاکسازی خاک‌های آلوده نیز از دیگر پروژه‌های در حال اجرای پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه محیط زیست است که بر اساس برآوردهای انجام‌شده حجم این آلودگی تا ۲۰۰ هزار بشکه به آب‌های زیر زمین خواهد رسید. در این زمینه همه سعی و تلاش خود را برای رفع این آلودگی به‌کار خواهیم گرفت، همچنین دنبال این هستیم از روش‌های نو پاکسازی بهره ببریم نه روش‌های شیمیایی که محیط را آلوده می‌کنند.

وی از اجرای پروژه‌های زیست محیطی با همکاری کنوانسیون‌های کشورهای دیگر نیز خبر داد و گفت: هم‌اکنون دو پروژه بزرگ در یک پالایشگاه نفتی در حال بررسی است، اینکه چگونه می‌توان مواد شیمیایی خطرناک و پسماندها را شناسایی، مهار و آنها را مدیریت کرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت عنوان کرد: این پژوهشگاه در حوزه ممیزی انرژی، پروژه‌های متعددی را در دست بررسی دارد، از جمله  استقرار سیستم‌های مدیریت انرژی در صنایع نفت و گاز، افزایش راندمان کولرهای هوایی در شرکت‌های پالایش گاز پارسیان، پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی امیرکبیر و شرکت پالایش نفت تبریز و همچنین استقرار سیستم مدیریت انرژی ISO5001 در شرکت پتروشیمی بیستون.

توفیقی از اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست محیطی در آب، خاک و هوا به‌عنوان مهم‌ترین نیاز صنعت نفت یاد کرد و افزود: این از وظایف پژوهشگاه نبوده است، اما توانستیم با کمک و حمایت شرکت‌های خصوصی ۱۷ نوع سنسور را طراحی کنیم که بر این اساس همه نیاز بخش‌های مختلف صنعت در سنجش آلودگی‌های زیست محیطی را می‌تواند اندازه‌گیری کند.

وی از ترکیبات گوگردی به‌عنوان آلاینده‌های مهم هوا یاد کرد و گفت: پژوهشگاه دانش فنی حذف ترکیبات گوگردی یا کاهش آن را توسعه داده است و هم‌اکنون در بخشی از مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی از جمله پتروشیمی ایلام پروژه‌ کاهش میزان گوگرد در حال اجراست.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه به ایجاد مرکز نوآوری در پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و از زمینه‌سازی برای پیاده‌سازی ایده‌های ناب مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده، ایجاد زمینه مناسب برای ظهور و حمایت از خلاقیت نیروهای جوان، حمایت از صاحبان ایده در راستای کاربردی کردن ایده‌های علمی و هم‌افزایی از طریق ارتباط با دیگر گروه‌های نوآور و خلاق به عنوان اقدام‌های پژوهشگاه در راستای پیشبرد اهداف این مرکز نام برد.

توفیقی ادامه داد: برای اینکه به این نوع فعالیت شتاب و سرعت بیشتری دهیم از شتاب‌دهنده‌ها دعوت کردیم در مرکز نوآوری پژوهشگاه مستقر شوند و با استفاده از تجاربی که دارند شغل‌های مورد نیاز را برای جوانان خلاق ایجاد کنند.

وی همچنین به طرح ملی میزبانی نیز اشاره کرد و گفت: براساس این طرح قرار است پژوهشگاه صنعت نفت سالانه میزبان ۱۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا باشد که می‌توانند پایان‌نامه و پروژه‌های دانشگاهی خود را با استفاده از امکانات پژوهشگاه انجام دهند.

کد خبر 312034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =