۲ طرح تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین به بهره‌برداری رسید

دو طرح تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین با دانش فنی ایرانی برای نخستین بار در کشور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، دو طرح دانش‌محور تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین(CX) که برای نخستین بار در کشور با دانش فنی ایرانی اجرا شده‌اند، امروز (پنجشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه) با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

واحدهای تولید کاتالیست‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین برای نخستین بار در کشور از سوی پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در شهرستان شازند استان مرکزی اجرا شده‌اند و ۱۰۰ درصد تجهیزات این واحدها در داخل کشور ساخته شده است که اجرای این واحدها سبب بی‌نیازی صنعت پتروشیمی از واردات این دو نوع کاتالیست می‌شود.

ظرفیت واحد تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن که با سرمایه‌گذاری ۷ میلیون دلاری احداث شده است، ۱۲ تن در سال معادل ۳۰ درصد نیاز صنعت پتروشیمی و قابل توسعه تا تأمین کامل نیاز کشور است. طرح تولید کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین نیز با فناوری CX و حجم سرمایه‌گذاری ۳ میلیون دلار اجرا شده و ظرفیت تولید سالانه ۲۰ تن معادل ۲۵ درصد نیاز صنعت پتروشیمی را داراست که قابل توسعه تا تأمین کامل نیاز کشور است.

کاتالیست‌ها به‌عنوان قلب واحدهای فرآیندی پتروشیمی استفاده می‌شوند. ارزش کاتالیست‌های مصرفی در صنعت پتروشیمی ۲۷۰ میلیون دلار در سال است که از ۴۰ نوع کاتالیست مهم مورد استفاده در صنعت پتروشیمی، تاکنون ۱۹ نوع بومی‌سازی شده و براساس برنامه، ۹ نوع دیگر نیز تا پایان امسال بومی‌سازی می‌شوند.

کد خبر 315378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =