وزارت نفت؛ از پیشتازان توسعه کشور در دولت تدبیر و امید

رئیس‌جمهوری گفت: وزارت نفت از ابتدای دولت یازهم تا به امروز، از پیشتازان توسعه کشور بوده و مایه خرسندی است که رشد و توسعه به گفتمان اصلی امروز کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی امروز (پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، گفت: خوشحالم که امروز هم همانند پنجشنبه‌های گذشته شاهد افتتاح‌های بزرگی بودیم. افتتاح امروز بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که در شرایط تحریم و کرونا بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: دیروز (۲۹ اردیبهشت‌ماه) سالروز انتخابات سال ۹۶ بود. آن زمان کسی نمی‌دانست این دولت چه بار سنگینی را عهده‌دار خواهد شد. ما در این چهار سال وارد بزرگ‌ترین جنگ اقتصادی شدیم و کسی فکر نمی‌کرد وارد یک پاندمی بشویم که در طول قرن بی‌سابقه بود.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نکته مهمی که امروز وزیر نفت به آن اشاره کرد این بود که اگر ترامپ، تحریم و جنایت علیه ملت ایران نبود و گذاشته بودند دولت دوازدهم مسیر قبلی خود را ادامه دهد، مردم افتتاح‌های دو برابری را شاهد بودند و این مسئله بسیار مهمی است.

تحقق «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی

روحانی عنوان کرد: همان‌طور که قول دادیم از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۷ طرح پتروشیمی را افتتاح کردیم و در تاریخ صنعت پتروشیمی کشور بی‌نظیر است که در یک سال این همه طرح و پروژه در صنعت پتروشیمی افتتاح شود.

وی با بیان اینکه افتتاح‌های روزهای پنجشنبه به‌نوعی تودهنی به آمریکا بوده است، گفت: این افتتاح‌ها نشان می‌دهد که ملت ایران مقاوم است و تحریم نمی‌تواند مانعی برای توسعه و پیشرفت باشد.

رئیس‌جمهوری افزود: کسی اگر این برنامه‌های افتتاح را ندیده باشد و به او بگوییم، می‌گوید شما واقعاً ۱۷ پروژه پتروشیمی را در شرایط تحریم و کرونا به نتیجه رساندید؟ آری دولت قادر بود در یک سال طلایی به معنای واقعی کلمه «جهش تولید» در پتروشیمی را اجرا کند.

روحانی ادامه داد: ۲ برابر شدن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در هشت سال اخیر و برنامه‌ریزی برای رسیدن به ۱۰۰ میلیون تن تولید بسیار مهم است. هر سال، ۳ میلیارد دلار با وجود همه شرایط سخت تنها در بخش پتروشیمی سرمایه‌گذاری شد که نشان می‌دهد وزارت نفت، بخش خصوصی، شرکت‌ها و همه مهندسان و کارگران ما چه کار عظیمی انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: امروز در کشور ما همه روی این اتفاق نظر دارند که ایران به توسعه نیاز دارد و باید تولید را رونق دهد. همه یکپارچه هستند که اقتصاد را باید به حرکت در بیاوریم. گفتمان اصلی در کشور ما رشد و توسعه شده است و همه ما در موضوع رشد و توسعه یکپارچه شده‌ایم.

کمر تحریم را می‌شکنیم

رئیس‌جمهوری عنوان کرد: وزارت نفت از ابتدای دولت تدبیر و امید تا به امروز از پیشتازان در توسعه کشور بوده است. امروز در تولید بنزین، گازوئیل و گاز خودکفا هستیم، در صورتی که در گذشته واردکننده این فرآورده‌ها بودیم و این افتخاری بزرگ برای کشور است.

روحانی با بیان اینکه اگر صنعت پتروشیمی نبود در این جنگ اقتصادی با مشکل برمی‌خوردیم، گفت: ۳۴ درصد صادرات ما، صادرات غیرنفتی است. یعنی پتروشیمی آمد و جای نفت را گرفت، چراکه برای صادرات نفت ما موانع بسیاری ایجاد کردند، اما در این هشت سال، صادرات غیرنفتی ما ۱۳۰ میلیارد دلار نسبت به هشت سال پیش از آن افزایش داشته است.

وی افزود: هر پنجشنبه افتتاح‌های بزرگی داریم که در شرایط تحریم و کرونا بسیار با اهمیت است، افتتاح امروز نیز بالغ بر ۲۹ هزار میلیارد تومان بود، این‌گونه شد که طرف مقابل برای مذاکره به وین آمد. آنها رفع تحریم‌های اصلی یعنی برداشتن تحریم نفت، پتروشیمی، بانک، بیمه و غیره را پذیرفته‌اند و به‌نوعی توافق اصلی انجام شده است و تنها مذاکره برای بحث‌های جزئی باقیمانده ادامه دارد.

روحانی گفت: تا پایان دولت کمر تحریم را می‌شکنیم.

کد خبر 316456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =