«بیدبلند خلیج‌فارس» مرز صنایع بالادست و پایین‌دست را حذف کرد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به افزایش ظرفیت تولید این مجتمع با اجرای عملیات تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۹۰۰ از سوی این شرکت خبر داد و گفت: همکاری بین بخش خصوصی و دولتی و حذف مرزهای صنایع بالادستی و پایین‌دستی، چابک‌سازی صنعت را به همراه دارد.

محمود امین‌نژاد با اشاره به اینکه اکنون تنها منبع خوراک گاز ترش پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از ان‌جی‌ال ۹۰۰ دریافت می‌شود به خبرنگار شانا گفت: بیدبلند خلیج فارس براساس توافق صورت‌گرفته با وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، عملیات تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۹۰۰ را از منطقه تفکیک یعنی از سر چاه‌ها براساس استانداردهای لازم برعهده گرفته است.

وی با بیان اینکه عملیات تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۹۰۰ از منطقه تفکیک پازنان در زمستان پارسال آغاز شد، افزود: هم‌اکنون تعمیرات اساسی منطقه تفکیک و واحدهای فرآورش گازی ۱۰۰ و ۲۰۰ تمام شده که انجام این عملیات سبب تأمین خوراک پایدار و افزایش تولید در بیدبلند خلیج فارس شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به اتمام تعمیرات اساسی واحدهای فرآورش گازی ۳۰۰ و ۴۰۰  در مردادماه امسال و در نهایت پایان کل عملیات تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۹۰۰ اشاره و اظهار کرد: با تحقق این موضوع، افزون بر تأمین خوراک پایدار برای پالایشگاه عظیم بیدبلند خلیج فارس، سرمایه‌های ملی نیز حفظ می‌شود.

امین‌نژاد میزان دریافت خوراک بیدبلند خلیج فارس را افزون بر دریافت اتان مازاد عسلویه از طریق خط لوله ششم سراسری گاز، روزانه حدود ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب از ان‌جی‌ال ۹۰۰ تا پیش از انجام این تعمیرات عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون خوراک دریافتی این مجتمع از ان‌جی‌ال ۹۰۰  به روزانه ۷۰۰ تا ۷۲۰ میلیون فوت‌مکعب و در مجموع با خوراک دریافتی از خط لوله گاز ششم به روزانه یک میلیارد و ۲۰۰ هزار فوت مکعب رسیده، به‌طوری‌ که ظرفیت تولید بیدبلند خلیج فارس را به ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش داده است.

افزایش ظرفیت تولید به بیش از ۶۵ درصد

به گفته وی، خوراک بیدبلند خلیج فارس از ان‌جی‌ال ۹۰۰ با تکمیل تعمیرات اساسی واحدهای ۳۰۰ و ۴۰۰ به بیش از ۸۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز و به‌دنبال آن ظرفیت تولید در این مجتمع به بالای ۶۵ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با اشاره به اینکه هم‌اکنون روزانه بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ تن C2+ در این مجتمع تولید می‌شود که شامل اتان، بوتان، پروپان و پنتان پلاس است، ادامه داد: محصولات این مجتمع هم‌اکنون به‌عنوان خوراک به پتروشیمی‌های امیرکبیر، مارون، بندرامام، ایلام ارسال می‌شود.

امین‌نژاد به فروش و تحویل بیش از ۴۰۰ هزار تن خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی از ابتدای راه‌اندازی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس تاکنون اشاره کرد و افزود: تولید سه ماه نخست امسال این مجتمع نسبت به نیمه دوم سال ۹۹ در ابتدای راه‌اندازی افزایش داشته است.

۲۰ درصد بالاتر از برنامه تولید ۱۴۰۰

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰، تولید بیدبلند خلیج فارس با ۴۵ درصد ظرفیت در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این مجتمع هم‌اکنون به ۲۰ درصد بالاتر از برنامه تولید رسیده و از برنامه سال ۱۴۰۰ پیشی گرفته است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با اشاره به اینکه تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۹۰۰ از سوی شرکت پیمانکار تعمیر و نگهداشت خط لوله بیدبلند خلیج فارس انجام می‌شود، گفت: برای اجرا و خرید تجهیزات در این عملیات در مجموع تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که پس از اتمام کار، هزینه‌های تعمیرات در پرداخت خوراک تهاتر خواهد شد.

امین‌نژاد تأکید کرد: ۱۰۰ درصد تجهیزات و قطعات یدکی و مصرفی در عملیات تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۹۰۰ از داخل کشور تهیه شده است.

فن‌آوران هم مشتری بیدبلند می‌شود

وی انجام صفر تا صد چنین عملیاتی را از سوی واحد پایین‌دست برای واحد بالادست بسیار نادر برشمرد و افزود: سیاست درست همین است که مدیریت تعمیرات و نگهداشت مجموعه‌ای بالادستی به واحد پایین‌دست واگذار شود، زیرا از آنجا که واحد پایین‌دست ذی‌نفع است، بنابراین سبب چابک‌سازی در صنعت می‌شود.

امین‌نژاد با اشاره به اینکه اتان تولیدی بیدبلند خلیج فارس به‌منظور تأمین خوراک پتروشیمی گچساران و مازاد آن برای مجتمع‌های پتروشیمی ماهشهر برنامه‌ریزی شده است، گفت: از آنجا که پتروشیمی گچساران در مرحله پروژه است، بنابراین اتان تولیدی این مجتمع به چهار مجتمع پتروشیمی امیرکبیر، مارون، بندر امام و ایلام ارسال می‌شود و از شهریورماه و پس از افزایش ظرفیت تولید، پتروشیمی فن‌آوران نیز به جمع مصرف‌کنندگان اتان بیدبلند خلیج فارس می‌پیوندد.

وی بر حذف مرزهای میان صنایع بالادست و پایین‌دست تأکید و تصریح کرد: با توجه به محدودیت بودجه عمومی، ورود واحد پایین‌دستی (بخش خصوصی) به تعمیرات و نگهداشت واحد بالادستی خود، افزون بر حفظ اموال عمومی، تأمین خوراک پایدار را نیز در پی دارد.

کد خبر 318302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =