۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
  • کد خبر: 318800
رکورد زمانی اجرای طرح گوره - جاسک کم‌نظیر است

یکی از فعالان بخش خصوصی در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با اشاره به سهم بیش از ۹۰ درصدی ساخت داخل در اجرای این طرح ملی، گفت: به یاد ندارم طرحی با این عظمت در دو سال یا کمتر از آن به بهره‌برداری رسیده باشد.

به گزارش شانا، امیر رئوفی، مدیر پروژه شرکت دانیال‌پترو در گستره دوم طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با بیان اینکه در برهه‌های مختلف، تحریم سبب ایجاد موانعی پیش‌روی انجام بخش‌هایی از طرح راهبردی و بخش‌های تأمین لوله، پمپ‌های فشار قوی، ابزار کنترل دقیق پروژه و... شده بود، تصریح کرد: با تلاش و مدیریت داخلی نقاطی که پیش‌تر نقاط ضعف به‌شمار می‌آمد، به نقاط قوت تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه در این ۱۶ سالی که بنده در وزارت نفت هستم، به یاد ندارم پروژه‌ای با این عظمت در دو  سال یا کمتر از آن به بهره‌برداری رسیده باشد، افزود: طرح انتقال نفت گوره - جاسک از نظر بحث مهندسی و صنعتی بیش از ۹۰ درصد از تولید داخل استفاده می‌کند.

مدیر پروژه شرکت دانیال‌پترو در گستره دوم طرح گوره-جاسک تصریح کرد: تولید ورق ترش مقاوم در برابر خوردگی برای مدت‌های مدید بزرگ‌ترین معضل شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز بود که با ساخت آن مشکلات بزرگی حل شد، همچنین بعضی از تجهیزات شامل شیرها و پمپ‌ها که تا پیش از این همواره از خارج تأمین می‌شد به برکت این پروژه داخلی‌سازی شد.

رئوفی در تشریح فنی گستره ۲ طرح گوره - جاسک گفت: گستره ۲ در استان فارس به طول ۱۳۴ کیلومتر از تلمبه‌خانه منطقه «کرده» آغاز  شد و در پایان به تلمبه‌خانه شماره ۴ در منطقه «فداغ» رسید. با وجود اینکه گستره ۲ در مقایسه با دیگر گستره‌های این طرح کوتاه‌ترین طول را دارد، بیشترین حجم را در عملیات خاکی و سخت‌گذر منطقه به خود اختصاص داده است به طوری‌که بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب حجم عملیات مسیرسازی بود که به‌دلیل سخت‌گذر بودن منطقه بیشترین شیرآلات را داشت و کار گسل‌سازی و عملیات خاکبرداری در این منطقه را با مشکلات و ریسک‌هایی ویژه همراه کرد.

وی با تأکید بر اینکه نگاه مدیران به توان تولید داخل و حمایت آنان از این روند سبب دلگرمی و افزایش سرعت پروژه بود، اظهار کرد: معتقدم دو رکورد در این پروژه ثبت شد؛ نخست اعتماد به توان داخل و دوم استفاده از توان داخل. دو موردی که لازم و ملزوم یکدیگرند.

مدیر پروژه شرکت دانیال‌پترو در گستره دوم طرح گوره-جاسک با بیان اینکه اگر کارفرما به این جمع‌بندی نمی‌رسید که از توان داخلی استفاده کند، بی‌شک با توجه به تحریم‌ها و مشکلات تأمین کالاهای خارجی پروژه در موعد مقرر تکمیل نمی‌شد، گفت: استفاده از مدیران جوان و پر انگیزه و پرتلاش و پس از آن تزریق منابع مالی و پیگیری‌های مداوم سبب شد این پروژه رکورددار شود. آن چیزی که به‌عنوان تجربه در این پروژه به‌دست آوردم، این بود که روزهای ابتدایی پروژه را جدی بگیریم، یعنی اگر از همان ابتدا برنامه زمان‌بندی پروژه به‌درستی اجرا شود هیچ‌گاه فشارها و مشکلات به روزهای آخر نمی‌کشد.

شرکت دانیال پترو سال ۱۳۸۹ تاسیس شد و یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ شرکت نصر میثاق اهواز است.

کد خبر 318800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =