مرکل: اوکراین از طرح گازی نورد استریم-۲ آسیبی نمی‌بیند

صدراعظم آلمان به اوکراین ضمانت داد که خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ مشکلی برای این کشور ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی‌یف، آنگلا مرکل روز یکشنبه (۳۱ مردادماه) تضمین داد اوکراین از ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ روسیه آسیبی نخواهد دید، این در حالی است که اوکراین معتقد است مذاکرات درباره آینده این کشور به‌عنوان محل ترانزیت این خط لوله مبهم بوده است.

مرکل در آخرین سفر خود به کی‌یف گفت: روسیه نباید از گاز به‌عنوان سلاحی ژئوپلیتیکی استفاده کند و در صورت لزوم آلمان می‌تواند تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع کند.

وی در گفت‌وگو با وولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: مهم است که اوکراین همچنان کشور ترانزیت گاز باشد.

مرکل ضمن تأکید بر لزوم تمدید قرارداد ترانزیت کنونی اوکراین و روسیه پس از سال ۲۰۲۴، افزود: آلمان از انتقال تدریجی اوکراین به سمت انرژی تجدیدپذیر حمایت می‌کند.

این در حالی است که دولت اوکراین خط لوله نورد استریم-۲ را تهدیدی برای امنیت اروپا می‌داند.

زلنسکی در نشست خبری مشترک با مرکل گفت: به نظر من نورد استریم۲ یک سلاح است، بی‌توجهی به این مسئله، نه‌تنها برای اوکراین، بلکه برای کل اروپا اشتباه است.

به گزارش شانا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه (۲۹ مردادماه) پس از دیدار با آنگلا مرکل در کرملین گفته بود: روسیه قصد دارد به تعهدهای خود در زمینه ترانزیت گاز از طریق اوکراین به‌طور کامل عمل کند.

وی تصریح کرده بود: مسکو آماده ارسال گاز از طریق اوکراین - حتی پس از سال ۲۰۲۴ – است، اما روسیه باید ابتدا مقدار تقاضا برای این سوخت فسیلی را بداند.

بازار گاز اروپا مشتاقانه منتظر دریافت گاز روسیه از طریق نورد استریم ۲ است، زیرا قیمت گاز اروپا به‌دلیل کمبود عرضه گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) به بالاترین حد خود رسیده است.

کد خبر 320048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =