توان تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزایش یافت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ضمن تشریح دستاوردهای این شرکت در سال‌های اخیر از افزایش ظرفیت و توان تولید شرکت با وجود شرایط تحریمی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، احمد محمدی عنوان کرد: دوره کنونی در صنعت نفت ایران به‌ویژه در سه سال گذشته، از سخت‌ترین دوران این صنعت بوده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت آمریکا همچنان ادامه دارد، افزود: این دوره از تحریم‌ها، همه‌جانبه و بسیار سنگین بوده و بیشترین محدودیت را برای صنعت نفت در امور پشتیبانی از تولید و صادرات نفت ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هدف از تحریم‌های آمریکا را به صفر رساندن صادرات نفت ایران دانست و اظهار کرد: این هدف آمریکا با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت محقق نشد، اما باید توجه داشت که تحریم‌های دوره کنونی نسبت به تحریم‌های اعمال‌شده در ابتدای دهه ۹۰ شمسی، بسیار سنگین‌تر و همه‌جانبه‌تر است.

محمدی با بیان اینکه تحریم‌های پیشن آمریکا محدودیت فروش روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت را در بر داشت، افزود: در دوره کنونی تلاش این بود که فروش نفت ایران به صفر برسد، اما با اقدام‌ها و ابتکارهایی که مجموعه‌های مختلف کشور انجام دادند شاهد آن هستیم که صادرات نفت تا حد امکان در حال انجام است.

وی ادامه داد: با این وجود، صادرات نفت ایران به تا حد زیادی محدود شد و تولید نفت کاهش یافت و در نتیجه درآمدهای حاصل از آن (صادرات نفت) به‌شدت کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه به‌طور معمول بودجه صنعت نفت ایران از محل ۱۴.۵ درصد از فروش نفت تأمین می‌شود، بیان کرد: بر این اساس هم‌زمان با کاهش صادرات، بودجه سرمایه‌ای صنعت نفت به‌شدت دچار کاهش شد.

محمدی ادامه داد: با وجود کاهش شدید بودجه شرکت ملی نفت ایران، باید اعتبارهای مورد نیاز بر اساس اولویت‌های ضروری کشور، مانند ادامه تولید از میدان‌های نفتی کشور، تأمین گاز مصرفی خانگی و صنعتی و تأمین خوراک پالایشگاهی و پتروشیمی اختصاص می‌یافت، به همین دلیل افزون بر منابع داخلی، از منابع غیردولتی مانند فروش اوراق منفعت و ... نیز استفاده شد.

وی به نقش صادرات محصولات پتروشیمی و ضرورت حفظ درآمدهای ارزی این صنعت برای کشور اشاره‌ کرد و گفت: به همین منظور پایداری خوراک مجتمع‌های پتروشیمی کشور نیز با جدیت دنبال شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه به‌منظور پایداری و تأثیرگذاری این شرکت در اقتصاد کشور، روش‌های کاربردی مختلفی در پیش گرفته شد که مهم‌ترین آن اجرای طرح‌های EPC و EPD با عنوان طرح ۲۸ مخزن نفتی بود، افزود: بودجه این طرح از منابع بخش خصوصی و فروش اوراق مشارکت تأمین شد که یک راه بسیار کارگشا و کاربردی برای برون‌رفت از وضع سخت مالی موجود بود. باتوجه به شرایط تحریمی، این طرح پس از اصلاح و بازنگری در نظام عمومی و اختصاصی پیمان‌ها اجرا شد.

تأمین ۸۰ درصد کالای مصرفی به همت سازندگان ایرانی

محمدی از صنعت نفت به‌عنوان صنعتی جهانی یاد کرد و گفت: باید بپذیریم این صنعت وارداتی بوده و از سوی کشورهای غربی وارد ایران شده است و در طول عمر این صنعت بخش قابل توجهی از کالا و تجهیزات کاربردی منشأ خارجی دارد.

وی افزود: با وجود این با توجه به شرایط سخت تحریمی و برای تقویت ساخت داخل، در جریان اجرای طرح ۲۸ مخزن همه پیمانکاران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ملزم به تأمین ۸۰ درصد کالا و مواد مصرفی از سوی سازندگان داخلی شدند که در نتیجه این اقدام، تاکنون بیش از ۸۰ درصد از کالاهای مصرفی این طرح از سازندگان ایرانی تأمین‌ شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان کرد: با وجود شرایط کرونا و اثر مخربی که بر بازار کار در سطح جهان به‌وجود آورد، با اجرای طرح ۲۸ مخزن، از بیکار ماندن دکل‌های حفاری و نیروهای انسانی وابسته به آنها جلوگیری شد، ضمن اینکه در این طرح اشتغال پایدار و استفاده از نیروی بومی هم به‌عنوان یک الزام مورد توجه ویژه قرار گرفت.

محمدی با اشاره به اینکه طرح ۲۸ مخزن یک طرح سبز در صنعت نفت محسوب می‌شود، گفت: از اضافه شدن فلرهای گازی نیز پیشگیری شده است، این اقدام به‌منظور جلوگیری از بروز آثار مخرب محیط زیستی بود و همه پیمانکاران در اجرای پروژه‌های خود مکلف به تهیه مطالعات محیط زیستی (EIA) هستند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به برخی فضاسازی‌ها در رسانه‌ها مبنی بر اینکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز در جریان اجرای طرح ۲۸ مخزن، کارهای حاکمیتی را به پیمانکاران واگذار کرده است، توضیح داد: نه‌تنها چنین اتفاقی رخ نداده، بلکه در این طرح اموری که سال‌های متمادی از سوی پیمانکاران به شکل پراکنده انجام می‌شد، متمرکز و کارها با جدیت بیشتری پیگیری شد. این شرکت پیش از این برای حفاری یک حلقه چاه، دارای ده‌ها پیمانکار بود که در صورت تعلل یکی از پیمانکاران، عملیات اجرایی با توقف همراه می‌شد، هزینه تأخیر در انجام حفاری چاه هم به‌عهده دولت بود.

محمدی با تأکید بر اینکه در اجرای طرح ۲۸ مخزن، زنجیره‌ای کامل از کار با هدف تحقق نتیجه کامل منظور شده است، افزود: بنابراین حاصل کار پیمانکار عمومی در این طرح، دستیابی به هدف اصلی یعنی تولید نفت برای کشور است، افزون بر این پیمان‌های طرح ۲۸ مخزن به پیمانکاران E&P (شرکت‌های اکتشاف و تولید) و کنسرسیوم‌هایی از شرکت‌های فعال در حوزه EPC (ساخت، اجرا، تأمین کالا) و پیمانکاران EPD (طراحی، اجرا و حفاری) و همگی ایرانی و از طریق مناقصه واگذار شد که این اقدام سبب رشد پیمانکاران بخش بالادست و توقف نیافتن طرح‌های توسعه‌ای در شرایط سخت تحریمی و کرونایی و تورم بی‌سابقه شد.

وی یادآور شد: ظرفیت‌سازی‌ جدید و جبران افت تولید نیز از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح عظیم و راهبردی است.

تأمین ۹۰ درصد خوراک پالایشگاه‌ها

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه در این شرایط بسیار سخت نیاز پالایشگاه‌های داخلی کشور از نظر کیفی و کمی دچار خلل نشدند، بیان کرد: تعدادی از مخازن تولیدی این شرکت، تأمین‌کننده خوراک پالایشگاهی هستند که بدون وقفه در حال تولید بوده و هستند.

محمدی پایداری تولید نفت مورد نیاز پالایشگاه‌های کشور (پس از تشدید تحریم‌ها) را نیازمند ظرفیت‌سازی‌های جدید دانست و افزود: در این زمینه با اقدام‌هایی که از سال ۹۷ تاکنون انجام شد، افزون بر جبران افت ۱۰ درصدی تولید طبیعی چاه‌ها و مخازن، حدود ۷۰ هزار بشکه به سطح ظرفیت تولید روزانه این شرکت نسبت به تولید قبل از تحریم‌ها اضافه شد.

وی اظهار کرد: در صورت اجرای برنامه تولید تعریف‌شده و مجوز افزایش تولید، پیش‌بینی می‌شود سطح تولید در آینده نزدیک به بیش از ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد که این افزایش ظرفیت تولید در شرایطی رخ داد که تحریم‌های ظالمانه، تورم بی‌سابقه و شیوع کرونا بر تمام اقتصاد دنیا تأثیر گذاشته و خوشبختانه با تکیه بر توان داخلی ظرفیت تولید نسبت به ظرفیت تولید قبل از تحریم‌ها افزایش یافته است.

انجام ۴۷۰ عملیات ترمیمی در چاه‌های قدیمی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: باتوجه به کمبود منابع اعتباری و ارزی برای حفاری گسترده چاه‌های توسعه‌ای، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تمرکز خود را بر افزایش بازدهی چاه‌های قدیمی با استفاده از عملیات چاه‌محور (ترمیمی) قرار داد.

محمدی با اشاره به انجام ۴۷۰ عملیات چاه محور در سال ۹۹ اعلام کرد: این اقدام‌ها که هزینه بسیار کمتری نسبت به حفاری چاه توسعه‌ای یا تعمیر با دکل چاه‌های موجود داشته است، سبب جلوگیری از افت شدید تولید شده و از سوی دیگر در برخی موارد افزایش تولید را نیز به همراه داشته است و افزون بر آن از حفاری چاه‌های جدید اضافی در این شرایط سخت نیز جلوگیری شد.

وی اظهار کرد: امسال برای بازگشت به تولید حداکثری حدود یک هزار عملیات چاه‌محور هدف‌گذاری شده است که چنانچه مجوز افزایش تولید داده شود همه توان خود را برای تحقق حداکثری این تعداد عملیات ترمیمی به‌کار خواهیم بست.

تعمیر ۸۰۰ نوع تجهیز نفتی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بر اهمیت حفظ و نگهداری تأسیسات روسطحی نیز تأکید کرد و گفت: اجرای طرح بازسازی و نوسازی تأسیسات به‌دلیل شرایط سخت تحریم و نبود سرمایه‌گذار و اعتبار کافی هنوز میسر نشده است، بنابراین برنامه ویژه‌ای برای تعمیرات اساسی تأسیسات و تجهیزات تدوین شد.

محمدی افزود: پارسال برنامه‌ریزی لازم برای تعمیرات اساسی یک هزار و ۲۳ نوع از تجهیزات مختلف از جمله کارخانه‌ها، نمکزدایی‌ها و کارخانه گاز و گاز مایع، ماشین‌آلات دوار و پمپ‌ها و دیزل ژنراتورها باتوجه به میزان اعتبار در اختیار انجام شد که تا آخر پارسال حدود ۷۲۴ مورد پایان یافت و تعداد ۹۴ تجهیز دیگر با پیشرفت‌های مختلف به امسال موکول شدند.

به گفته وی، حدود ۸۴ درصد برنامه تعمیرات اساسی پارسال محقق شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یادآور شد: برای نخستین بار در رایزنی‌ با ستاد شرکت ملی نفت ایران به‌منظور اورهال این تجهیزات از محل اعتبارات سرمایه‌ای، بودجه قابل توجهی برای امسال و سال آینده تأمین شد.

کاهش ۸۰ درصدی گازسوزی مشعل‌های نفتی

محمدی به مطالبه مردم شهرهای مجاور با تأسیسات نفتی مبنی بر کاهش گازسوزی مشعل‌های نفتی اشاره کرد و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۸۰ درصد از گازهای همراه تولید نفت سوزانده می‌شد که با اقدام‌های انجام‌شده در ۲۰ سال گذشته، سوختن گازهای همراه نفت در حوزه جغرافیایی این شرکت و در شرایط عادی تولید به زیر ۲۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در شرایط تولید کنونی با کاهش تکلیفی، کمتر از ۸ درصد گازهای تولیدی به ناچار به مشعل هدایت می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه جلوگیری از سوختن این گازها با اولویت تأسیسات نفتی مجاور شهرها و روستاها پیگیری شد، گفت: هم‌اکنون غیر از مواقع خرابی تجهیزات یا قطع برق تأسیسات، گازسوزی و آلایندگی در اطراف کلانشهر اهواز به زیر ۲ درصد رسیده است.

جمع‌آوری ۸۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز همراه

محمدی همچنین به انعقاد ۲ قرارداد مهم در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه با تولید نفت اشاره‌ کرد و افزود: بر اساس قراردادهای امضا شده با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون، ۹۵ درصد گازهای همراه با تولید نفت در گستره جغرافیایی فعالیت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به میزان تقریبی ۸۰۰ میلیون فوت مکعب (گاز) در روز جمع‌آوری خواهند شد.

وی ادامه داد: در این زمینه چهار طرح فروش گاز نیز تعریف شد که سه طرح آن پایان یافته و یک طرح دیگر نیز با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تأکید بر اینکه حاصل این اقدام کاهش آلودگی‌ زیست‌محیطی و جلوگیری از انتشار آلایندگی‌ها خواهد بود، گفت: افزون بر این نیز گازهای همراه نفت به‌عنوان خوراک مجتمع‌های مختلف پتروشیمی استفاده می‌شود که این اقدام ارزش افزوده بسیار زیادی برای کشور به‌همراه خواهد داشت.

بومی‌سازی هزار و ۲۰۰ قلم کالا

محمدی با بیان اینکه ارتقای توانمندی شرکت‌های سازنده تجهیزات داخلی برای مصارف صنعت نفت اهمیت بسیاری دارد، بیان کرد: با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده، کاهش وابستگی به خارج از کشور به‌عنوان اصلی ضروری در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پیگیری شد.

وی افزود: پارسال یک هزار و ۲۰۰ قلم کالای مورد نیاز صنعت نفت با امضای ۵۴ قرارداد بین شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و سازندگان داخلی بومی‌سازی شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب همچنین به امضای ۲۵ قرارداد پژوهشی با مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره‌ کرد و گفت: بخش قابل توجهی از این قراردادها با شرکت‌های مستقر در خوزستان امضا شده است.

محمدی به همکاری مشترک این شرکت و گروه ملی صنعتی فولاد ایران در راستای تولید لوله‌های بدون درز و پرکاربرد در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه پیش از این لوله‌های بدون درز از خارج کشور تأمین و وارد می‌شد، اما امروز خط تولید این لوله‌ها در گروه ملی صنعتی فولاد ایران عملیاتی شده است.

وی گفت: هم‌اکنون برای تولید بخشی از نیاز لوله‌های طرح ۲۸ مخزن این شرکت، قراردادی به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال بین گروه ملی صنعتی فولاد ایران و یکی از پیمانکاران این طرح امضا شده است.

امنیت شغلی کارکنان غیررسمی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از نیروی انسانی به‌عنوان ارزشمندترین منابع در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌ها نام برد و افزود: این شرکت بدنه کارشناسی و سرمایه انسانی ماهر، کارآمد و حرفه‌ای دارد که شامل ۱۱ هزار و ۵۰۰ نیروی رسمی و بیش از ۲۵ هزار نیروی غیررسمی می‌شود و بخش قابل توجهی از زحمات مربوط به پایداری انرژی کشور به دوش این افراد است.

محمدی به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای رفع اختلاف حقوق بین نیروهای رسمی و غیررسمی از سال ۹۷ تاکنون اشاره کرد و گفت: افزون بر این رفع نگرانی امنیت شغلی کارکنان غیررسمی شرکت نیز مورد توجه قرار گرفت که بر این اساس طرح طبقه‌بندی مشاغل در این شرکت، بخش مهمی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مربوط به نیروی انسانی غیر رسمی را برطرف کرده است.

وی درباره هزینه‌های مربوط به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و محاسبه آن در قرارداد پیمانکاران نیروی انسانی بیان ‌کرد: در صورتی که قراردادهای پیمانکاران مربوطه فاقد محاسبات انجام‌شده در زمینه این طرح باشد، ارکان اجرایی شرکت مکلف به پیگیری و رفع این مشکل هستند. در جریان اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، برخی گروه‌های شغلی تخصصی در صنعت نفت با گروه‌های شغلی تعیین‌شده از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مدنظر قرار نگرفته است که در این رابطه دستورات لازم برای رفع این مشکل نیز صادر شده است.

جوان‌گرایی و تکیه بر تخصص

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه صنعت نفت در جنوب مأموریت‌های جدی در زمینه تأمین منابع درآمدی اقتصاد کشور و پایداری انرژی کشور را به‌عهده دارد، گفت: این شرکت از سطح بسیار بالای فنی برخوردار است، بنابراین با توجه به این مسئله، ملاک انتصاب و انتخاب افراد به‌ویژه در این دوره، تخصص، پاک‌دستی و جوان‌گرایی بوده است.

محمدی ادامه داد: هیچ جناح سیاسی و توصیه ‌شخص حقیقی و حقوقی در انتصابات این دوره در این شرکت دخالت نداشته‌ و می‌توان گفت که در این دوره، سیاسی‌کاری در مدیریت مناطق نفت‌خیز جنوب جایی نداشته است.

وی افزود: میانگین سن مدیران این شرکت نسبت به دوره‌های گذشته حدود هشت سال کاهش یافته و این موضوع به ایجاد بهره‌وری و حرکت به سمت چشم‌اندازهای تعریف‌شده صنعت نفت کمک بسیار مهمی کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: وظیفه‌شناسی و داشتن دغدغه‌ مدیران نسبت به مردم و صنعت نفت در این شرکت به‌عنوان راهبردی جدی مورد توجه قرار گرفت و از هرگونه انتصاب سفارشی به‌طور جدی پرهیز شده است.

اصلاح ساختار سازمانی

محمدی بر ضرورت اقدام فوری برای تحقق اولویت‌های کاری امسال در وزارت نفت و سازمان‌دهی مورد نیاز تأکید کرد و گفت: لازم است بعضی از اصلاحات ساختاری در سطح این وزارتخانه در ابعاد مختلف انجام شود.

وی بیان کرد: یکی از این اصلاحات، رابطه مالی شرکت ملی نفت ایران با دولت است که باید منطبق با اهداف و مأموریت‌های این صنعت باشد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: موضوع دیگری که باید در جریان اصلاحات پیشنهادی در ساختار وزارت نفت مورد توجه قرار گیرد، موضوع تجاری‌سازی شرکت ملی نفت ایران است.

محمدی با تأکید بر اینکه تولید نفت در ایران باید همانند دیگر کشورهای دنیا، شتاب بیشتری پیدا کند، افزود: هم‌اکنون در حوزه انرژی، رقبای جدی برای انرژی‌های فسیلی در حال تکامل هستند و در آینده تولید نفت با دشواری همراه خواهد بود.

وی افزود: وزارت نفت نیز باید در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مانند دیگر کشورهای دنیا برنامه‌ریزی جدی‌تری را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان‌ کرد: انتظار می‌رود به‌منظور توسعه و افزایش تولید، منابع انسانی، محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی، وزیر جدید نفت زیرمجموعه را در اولویت تمرکز و برنامه‌ریزی‌ها قرار دهد.

تخصیص ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار به خوزستان

محمدی توجه صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی و از جمله صنعت نفت را بااهمیت بیان کرد و گفت: افزون بر منابع مالی در نظر گرفته شده در طرح ۲۸ مخزن، در چند سال اخیر بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال از اعتبارات مربوط به مدیریت عمران مناطق نفت‌خیز در وزارت نفت به استان خوزستان اختصاص یافته است.

وی درباره اقدام‌های مربوط به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت در خوزستان افزود: برای خدمت‌رسانی مستقیم این شرکت به مردم استان، ماشین‌آلات مورد نیاز برای بهبود زیرساخت‌های شهری و روستایی در اختیار  دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: این همکاری‌ها تا زمانی که نیاز باشد، به‌ویژه در زمینه ایجاد جاده‌های دسترسی شهری و روستایی و دیگر زیرساخت‌ها در حد توان ادامه خواهد داشت.

 محمدی همچنین از تهیه ۲ میلیون سرنگ مورد نیاز مراکز درمانی خوزستان برای مقابله با کرونا از سوی این شرکت خبر داد و افزود: افزون بر این نیز به‌منظور خدمات‌رسانی به مراکز درمانی این استان، ۵۲ دستگاه کمک تنفسی (ونتیلاتور) به بیمارستان‌های دولتی منطقه اهدا شد.

وی اضافه ‌کرد: این شرکت همچنین پنج مرکز عمومی واکسیناسیون کرونا را در سطح خوزستان تجهیز کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به تأمین ۵ هزار دستگاه روز خودرو به‌منظور همکاری با طرح شهید سلیمانی در خوزستان افزود: همچنین مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای مشارکت در طرح کمک‌های مؤمنانه اختصاص یافت.

محمدی با بیان اینکه با مشارکت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عملیات اجرایی خانه بهداشت بخش غیزانیه آغاز شده است، گفت: برای تأمین آب بخش غیزانیه اهواز از سال ۹۵ تاکنون، ۲۵۲ میلیارد ریال ( ۱۳۲ میلیارد برای احداث ایستگاه پمپاژ و ۱۲۰ میلیارد برای احداث خط لوله آب) اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: افزون بر این آب‌رسانی با ۱۱ دستگاه تانکر آب‌رسان و توزیع روزانه ۳۰۰ هزار مترمکعب آب آشامیدنی برای رفع مشکل آب مردم غیزانیه از دیگر اقدام‌های این شرکت بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب همچنین به احداث ۲ باب مدرسه، بهسازی راه‌های دسترسی روستایی و احداث مرکز بهداشت با هزینه‌ ۴۱.۵ میلیارد ریال از سوی این شرکت اشاره کرد و گفت: سال‌های گذشته نیز مبلغ ۱۷۵ میلیارد ریال از سوی صنعت نفت به اجرای طرح‌های آموزشی، بهداشتی و عمرانی خوزستان اختصاص یافته بود.

کد خبر 320448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =