تلاش‌های ۱۰۰ روزه وزارت نفت برای آبادانی و امیدآفرینی

به گزارش شانا، وزارت نفت دولت سیزدهم در سه ماه نخست آغاز به‌کار خود روزهای پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده است؛ از سفرهای استانی جواد اوجی، وزیر نفت به مناطق نفتی و گازی کشور تا وعده‌های امیدبخش او به مردم این مناطق در حوزه مسئولیت اجتماعی، حل بحران اخلال در سامانه هوشمند سوخت، امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز با ترکمنستان و آذربایجان و اقدام‌های انجام‌شده در حوزه نیروی انسانی صنعت نفت.

در ادامه به اختصار هر یک از این تحولات و اقدام‌ها را مرور می‌کنیم.

سفرهای استانی و دیدار چهره‌به‌چهره با مردم و کارکنان

وزیر نفت از نخستین هفته آغاز به‌ کار خود سفرهای استانی‌ را برای بررسی وضع مناطق نفتی و گازی ایران و گفت‌وگو با کارکنان و مردم این مناطق کلید زد.

عسلویه، پایتخت انرژی کشور نخستین مقصد سفر او بود. اوجی در این سفر ضمن بازدید از طرح‌های گازی و پتروشیمی مستقر در این منطقه، سکوی گازی فاز یک پارس جنوبی ۱ (SPQ)، فازهای ۱۲، ۱۴، بندر پارس ۲ (تنبک)، پتروشیمی دماوند و برزویه (نوری) و برگزاری نشستی با حضور مدیران مربوطه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، از بهره‌برداری نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در زمستان امسال خبر داد و گفت: ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود.

پالایشگاه تهران در شهرری مقصد بعدی وزیر نفت بود که در این بازدید از افزایش ظرفیت پالایش روزانه کشور خبر داد و اعلام کرد: طبق برنامه زمان‌بندی تعریف‌شده برای توسعه کمّی و کیفی پالایشگاه‌های موجود و برنامه‌ریزی برای ساخت پالایشگاه‌های جدید در چهار تا پنج سال آینده، ظرفیت پالایش روزانه کشور با افزایش یک‌ونیم برابری به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

تلاش‌های ۱۰۰ روزه وزارت نفت برای آبادانی و امیدآفرینی

اوجی سپس در سومین سفر خود راهی اهواز و پایتخب نفتی ایران شد. او در این سفر ضمن تأکید بر اینکه برای استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی آماده‌ایم، اعلام کرد که حداکثر برداشت نفت از میدان‌های مشترک در برنامه وزارت نفت است.

ایلام چهارمین مقصد سفر کاری و استانی وزیر نفت بود. اوجی در این سفر یک روزه که همراه با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جمعی از اعضای هیئت دولت انجام شد از پیگیری سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری در صنعت نفت ایلام و برنامه‌ریزی وزارت نفت برای ساخت نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی پ‌پ (پلی‌پروپیلن) در استان ایلام خبر داد.

وزیر نفت در پنجمین سفرش به استان کهگیلویه و بویراحمد رفت و در نشست‌هایی با مسئولان و مردم این منطقه اعلام کرد که ۲۶۰ میلیون یورویی در میدان‌های نفتی استان سرمایه‌گذاری می‌شود و پتروشیمی گچساران در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

استان بوشهر، مقصد ششم سفرهای وزیر نفت بود. اوجی در این سفر از نیاز ۲۲ میلیارد دلاری میدان‌های گازی به سرمایه‌گذاری برای حفظ و نگهداشت تولید گفت و تأکید کرد: هر جا فعالیت‌هایی در صنعت نفت داریم، مردم هم باید از قِبَل آن بهره‌مند شوند.

استان فارس هم ایستگاه هفتم سفرهای کاری و استانی وزیر نفت بود و او   در این سفر از اختصاص ۴.۵ میلیارد دلار سرمایه به توسعه بخش بالادست گاز این استان خبر داد و نسبت به پیگیری مشکلات رانندگان شرکت زاگرس جنوبی قول مساعد داد.

تلاش‌های ۱۰۰ روزه وزارت نفت برای آبادانی و امیدآفرینی

گام‌های بلند وزارت نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی

وزارت نفت در باب مسئولیت‌های اجتماعی رویکرد مثبت و قابل‌توجهی در پیش گرفته و وزیر نفت هم در همه سفرهای استانی خود توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته است. از سویی همه ارکان این وزارتخانه بسیج شدند تا وعده‌های محقق‌نشده را اجرایی کنند و برای آبادانی هرچه بیشتر کشور گام بردارند.

آبرسانی به دشت سیستان، افتتاح مدرسه در توابع خرمشهر، اعتبار ۱۱۴ میلیارد تومانی برای کهگیلویه ‌و بویراحمد، حمایت از ارتقای توان جوانان بومی مناطق نفت‌خیز، اهدای ۲ میلیون سرنگ به دانشگاه علوم پزشکی اهواز، خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی، گازرسانی به موکب‌های مستقر در مهران، اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی برای استان بوشهر، همراهی در تأمین هزینه‌های فرودگاه جم، تلاش برای افزایش اشتغال‌زایی، اعتبار ۱۱۵۰ میلیارد تومانی برای استان فارس، کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اندیکا و... فقط بخشی دستورات وزیر نفت و فعالیت‌های انجام‌شده دراین حوزه است.

سربلندی در حل اختلال سامانه هوشمند سوخت

عمر وزارت نفت دولت سیزدهم دو ماهه شده بود که نخستین بحران گریبان آن را گرفت و سامانه هوشمند سوخت کشور دچار اختلال شد. با این حال کارکنان صنعت نفت طی عملیاتی یک هفته‌ای برای رفع اختلال این سامانه و اتصال جایگاه‌های عرضه به آن، با بهره‌گیری از توان نیروهای فنی و عملیاتی، باز هم از آزمونی دیگر در عرصه خدمت‌رسانی حرفه‌ای و تخصصی، دلسوزانه و متعهدانه، صادقانه و شفاف به مردم و کشور، سربلند بیرون آمدند و توطئه دشمنان برای دسیسه‌سازی در این حوزه‌ حساس را خنثی کرد.

 مشروح گزارش این واقعه و اقدام‌های انجام شده در این باره را اینجا بخوانید.

تلاش‌های ۱۰۰ روزه وزارت نفت برای آبادانی و امیدآفرینی

تلاش برای حل ‌و رفع مشکلات کارکنان

سامان‌دهی نیروی انسانی و حل و رفع مشکلات کارکنان وزارت نفت از نخستین روز حضور جواد اوجی در مجلس برای کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در ادامه در نشست‌های مشترک و سفرهای استانی مورد تأکید قرار گرفت.

وزیر نفت در هفته‌های آغازین کار خود در نخستین گام  با صدور ابلاغیه‌ای خواستار توقف اقدام‌های اجرایی و لغو بعضی ابلاغیه‌های مربوط به حوزه منابع انسانی شد، همچنین  دستور بررسی و اصلاح ابلاغیه‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوط به منابع انسانی را در ۹ بخش به معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت ابلاغ کرد. مشروح آنها را اینجا و اینجا بخوانید.

روند بررسی مشکلات و مسائل کارکنان صنعت نفت با انتصاب مهدی علی‌مددی به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت قوت بیشتری گرفت.

تلاش‌های ۱۰۰ روزه وزارت نفت برای آبادانی و امیدآفرینی

علی‌مددی از زمان تصدی بر این منصب از تکمیل فرآیند جذب مشمولان ایثارگر تا پایان سال، برنامه‌ریزی برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، برنامه‌ریزی برای احیای ۱۰ هزار سمت سازمانی حذف‌شده در سطح صنعت نفت، موافقت وزیر نفت با پیشنهاد حمایت و تقویت بنیه مالی بازماندگان متوفیان غیررسمی حوادث ناشی از کار در این صنعت، سامان‌دهی وضع پرداخت فوق‌العاده‌های کارکنان قراردادی مدت‌موقت وزارت نفت، افزایش حق‌الزحمه بهره‌وری کارکنان قرارداد مدت‌موقت و پیمانکار، همچنین پرداخت بهره‌وری نیمه نخست نیروهای پیمانکاری و قرارداد موقت صنعت نفت در ماه‌ جاری با فرمول جدید خبر داده است.

امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز

وزارت نفت همسو با توسعه روابط با همسایگان و تقویت دیپلماسی انرژی در روزهای اخیر خبری خوش برای مردم کشور داشت و قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران هفتم آذرماه با حضور رؤسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) امضا شد.

ایران طبق این قرارداد سه‌جانبه از اول زمستان سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز را از ترکمنستان به آذربایجان تحویل می‌دهد. کارشناسان معتقدند قدرت دیپلماسی ایران با امضای این قرارداد افزایش، قابلیت تحریم‌پذیری ایران کاهش و نقش ایران در مبادلات گازی منطقه افزایش می‌یابد.

تلاش‌های ۱۰۰ روزه وزارت نفت برای آبادانی و امیدآفرینی

کد خبر 449719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =