دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد/ ثبت رکورد تازه در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی

وزیر نفت با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و طرح دولت، توزیع عادلانه یارانه بنزین است، اعلام کرد: رکورد برداشت ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (دوشنبه، ششم دی‌ماه) در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی و پس از امضای چهار تفاهم‌نامه و قرارداد میان شرکت‌های تابع وزارت نفت و جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همت همکارانمان در بخش بالادست صنعت نفت بالاترین مقدار برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی از ابتدای بهره‌برداری این میدان تاکنون در پایان آذرماه و اوایل دی‌ماه رقم خورد و توانستیم بیش از ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از آن برداشت کنیم.

وی مقدار مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها را در سه ماه پاییز امسال ۲۶ درصد اعلام و تصریح کرد: این رقم ۷ درصد از دوره مشابه پارسال (۳۳ درصد) کمتر است که نشان می‌دهد در سه ماه پاییز امسال به‌صورت میانگین روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتری در اختیار نیروگاه‌ها قرار گرفته که افزون بر سبب صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی به محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا کمک شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ابتدای پاییز امسال دغدغه میعانات گازی داشتیم و حجم زیادی از این کالا روی دریای شناور بود، تصریح کرد: با ابتکار خوبی که انجام شد رقم صادرات میعانات گازی افزایش یافت و بخشی از آن در داخل استفاده شده است.

روند صعودی صادرات

اوجی به نقش شرکت‌های پتروشیمی در تأمین نیازهای ارزی کشور اشاره و با استناد به سخنان اخیر علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی درباره شرایط ارزی کشور اظهار کرد: به لطف الهی و همت کارکنان صنعت نفت روند صادرات ما اعم از نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در ۹ ماه ۱۴۰۰ رقمی بسیار قابل‌قبول و چند برابر پارسال است.

وی تصریح کرد: وصول مطالبات ارزی ما هم بسیار مطلوب بوده است و ان‌شاء‌الله با امضای قراردادهایی تازه این روند رو به بهبود و پیشرفت خواهد بود.

افزایش تولید نفت و گاز در برنامه

وزیر نفت درباره تولید نفت خام و ظرفیت تولید گاز کشور گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور مقرر بود هم‌اکنون حداقل تولید گاز شیرین کشور که به شبکه تزریق می‌شود روزانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب باشد، اما متأسفانه به لحاظ نبود سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته این مقدار هم‌اکنون ۸۴۰ میلیون مترمکعب در روز است.

اوجی ادامه داد: به محض آغاز دولت سیزدهم افزایش ظرفیت تولید گاز در برنامه وزارت نفت قرار گرفت و خوشبختانه قراردادهای جدیدی امضا شد و توسعه میدان پارس شمالی و تکمیل فازهای پارس جنوبی از جمله طرح توسعه فاز ۱۱ در دستور کار قرار گرفت.

وی تأکید کرد: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد و به‌صورت جدی پیگیری می‌شود.

یک میلیارد بیشتر از پارسال ذخیره سوخت مایع داریم

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت با استفاده از ابزارهای قیمتی و غیرقیمتی اقدام‌های خوبی انجام داده است، گفت: از پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما و این مجموعه به‌دلیل اطلاع‌رسانی در موضوع مصرف بهینه گاز قدردانی می‌کنم.

اوجی با اشاره به اینکه به لطف الهی هم‌اکنون در هیچ‌کدام از بخش‌های کشور (صنایع، خانگی و نیروگاهی) قطعی و کمبود گاز وجود ندارد، تصریح کرد: در آغاز به‌کار دولت، ظرفیت سوخت مایع نیروگاه‌ها ۲۵ درصد کمتر از پارسال بود، اما امروز یک میلیارد لیتر بیشتر از پارسال است. با تأمین سوخت مایع دغدغه تأمین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع در صورت محدودیت احتمالی در گاز برطرف شده است.

وی افزود: امضای قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به مسیر آذربایجان که دو هفته دیگر عملیاتی می‌شود به تأمین پایدار سوخت زمستانی استان‌های شمالی کشور کمک می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم که خادمین خود در صنعت نفت را در  موضوع تأمین پایدار گاز کمک کنند. برای هر مترمکعب گاز تولیدی زحمات زیادی کشیده می‌شود و کشور برای آن هزینه پرداخت می‌کند، الحمدالله کارهای فرهنگی وزارت نفت و شرکت ملی گاز درباره صرفه‌جویی جواب داده است.

مهربانی با سرمایه انسانی

اوجی به مسئولیت اجتماعی هم اشاره کرد و توضیح داد: وزارت نفت در سفرهای استانی رئیس‌جمهوری تعهدهای خوبی پذیرفته است و در عمر کوتاه دولت سیزدهم رقم خوبی از اعتبارات شرکت ملی نفت برای مسئولیت اجتماعی در بخش‌های مختلف از جمله راهسازی، بهداشت و ... تخصیص داده شد که مصمم به اجرای آن طبق برنامه هستیم. امیدواریم مردم مناطق نفت‌خیز و گازخیز از این مواهب بهره‌مند شوند.

وی به موضوع نامهربانی به سرمایه انسانی هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وزارت نفت به محض آغاز دولت سیزدهم در حوزه منابع انسانی بسیج شده و اتفاق‌های خوبی به‌ویژه برای نیروهای قراردادی، استفاده از ظرفیت دانشجویان ممتاز دانشگاه نفت و بازنشستگان نفت رقم خورده است. سرمایه اصلی صنعت نفت نیروهای متخصص این صنعت هستند.

گاز صنایع قطع نمی‌شود اگر....

وزیر نفت درباره اینکه مردم باید چقدر صرفه‌جویی کنند تا گاز صنایع قطع نشود، گفت:‌ صرفه‌جویی بیشتر از نظر اقتصادی به نفع مردم است و از این طریق گاز بیشتری هم به صنایع و کارخانه‌ها می‌رسد؛ مردم باید قدر این نعمت خدادادی را بدانند و اسراف حرام است، خوشبختانه صرفه‌جویی مردم در یک ماه گذشته در بخش خانگی عدد قابل ملاحظه‌ای بوده است.

اوجی در توضیح  نحوه استفاده و فروش بنزین ازسوی افرادی که خودرو ندارند با تأکید بر اینکه  بنزین به همه مردم چه کسانی که خودرو دارند و چه کسانی که ندارند بر حسب کارت ملی داده می‌شود.، گفت: افرادی که یک سال اقامت در ایران داشته باشند می‌توانند از این بنزین برخوردار شوند به این ترتیب که در ابتدا این طرح ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد و دریافت‌کنندگان می‌توانند آن را استفاده یا به‌صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

وی درباره تأثیر مذاکرات برجام در صنعت نفت و صادرات نفت بیان کرد: مبنای کار وزارت نفت در دولت سیزدهم سوای مذاکرات بوده و کار خودمان را انجام دادیم، تلاش این بوده و است هر چه در توان داریم در بحث فروش نفت، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و ... انجام دهیم.

دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

وزیر نفت با بیان اینکه بسته‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت  تعریف شده است، از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در بخش‌های مختلف  صنعت نفت از جمله ساخت پتروپالایشگاه دعوت کرد و گفت: در هیچ بخشی مانند صنعت نفت بهره‌وری و طرح‌های اقتصادی وجود ندارد، طرح‌های مربوط به صنعت نفت زودبازده، کم ریسک و دارای اقتصادی بالایی است.

اوجی درباره مسئولیت وزارت نفت برای ایجاد یک میلیون شغل در کشور اظهار کرد: خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۰ تبصره ۱۸ ظرفیت مطلوبی وجود دارد. به جرأت می‌گویم وزارت نفت پس از معاونت علمی ریاست جمهوری در جایگاه دوم در این زمینه است. بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره از طریق بانک‌های تجاری طرف قرارداد با نفت برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استان‌های کم‌برخوردار با کم استانداری‌های کشور عملیاتی می‌شود.

وی درباره اینکه وضع سامانه سوخت پس از حمله سایبری چگونه است، تصریح کرد: الحمدالله با تدابیر خیلی خوبی که همکاران ما در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام دادند اکنون وضع خوبی دارد و با تمهیدات اندیشیده شده تلاش این است که این اتفاق تکرار نشود.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها

وزیر نفت در ابتدای سخنانش با بیان اینکه جهاد دانشگاهی کارهای بزرگی در صنعت نفت انجام داده است، گفت: بی‌شک وزارت نفت از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای رفع نیازهای صنعت حمایت می‌کند و تحول اساسی در صنعت نفت رخ خواهد داد.

اوجی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه و قراردادهای امضاشده با جهاد دانشگاهی براساس مجموعه نیازهای صنعت نفت، افزود: مهم‌ترین مورد، احداث واحد نمک‌زدایی در میدان مشترک آزادگان به‌عنوان گلوگاه تولید است که ان‌شاءالله با انجام و احداث این واحد روزانه بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت را فرآورش خواهد کرد.

وی ادامه داد: پایلوت بهره‌برداری‌شده این طرح که در گذشته از سوی شرکت‌های خارجی انجام می‌شد، مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است و امروز با همت مجموعه جهاددانشگاهی این مهم برای صنعت نفت رقم می‌خورد.

وزیر نفت به سالروز تأسیس شرکت ملی حفاری در نخستین روز دی‌ماه اشاره و با تبریک به همکاران این حوزه اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌های امضاشده، با همت و توان مجموعه جهاد دانشگاهی، ناوگان شرکت ملی حفاری در مدت پنج سال با بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار بار مالی، نوسازی و بازسازی می‌شود، این مجموعه در گذشته دستگاه‌های حفاری خشکی را ساخته‌اند که امروز نیز در مناطق نفت‌خیز در حال استفاده است.

به‌زودی؛ انتشار فراخوانی برای اعلام نیازهای صنعت نفت

اوجی بر استفاده وزارت نفت از توان و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و جهاد دانشگاهی تأکید کرد و گفت: وزارت نفت به‌زودی فراخوانی برای اعلام نیازهای این صنعت در بخش‌های بالادست و پایین‌دست اعلام خواهد کرد و با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری از مشکلات این صنعت برطرف می‌شود و وزارت نفت اعتقاد کامل به ساخت داخل و حمایت از سازندگان داخلی دارد.

وی درباره چاه‌های کم‌بازده که یکی از دغدغه‌های وزارت نفت است، گفت: امروز بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه روی میدان‌های نفت و گاز داریم، شاید بیش از ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها کم‌بازده شده و با افت تولید روبه‌رو شده است، از این رو همکاران ما در صنعت نفت در حال تنظیم قراردادهایی هستند تا با استفاده از دانش روزآمد و شرکت‌های دانش‌بنیان برداشت از این چاه‌ها افزایش یابد.

وزیر نفت به ابتکار جهاددانشگاهی در ساخت لوله مغزی سیار برای تعمیر چاه‌ها اشاره کرد و گفت: این مجموعه در گذشته نمونه‌ای ساخت که در مناطق نفت‌خیز جنوب در حال استفاده است و امروز با تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد ۵۹ دستگاه از این لوله مغزی سیار به‌دست این مجموعه ساخته می‌شود.

کد خبر 450943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =