تأمین امنیت پایدار انرژی و مدیریت بحران در شرق کشور با احداث خط لوله تابش

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: خط لوله جدید تابش (تأمین انرژی بازار شرق) افزون بر تأمین امنیت انرژی در استان‌های شرقی کشور، کاهش قاچاق سوخت و تسهیل مسیر صادرات به بازارهای شرق کشور را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری روز شنبه (۲۵ دی‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد، موسوم به خط لوله تابش (تأمین بازار انرژی شرق) بین شرکت شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت با حضور احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اهمیت این طرح از این جهت است که کل خطوط لوله انتقال فرآورده کشور به پایانه ری ختم می‌شود و در صورت وقوع هر گونه رخدادی، با توجه به این که کلانشهر تهران و منطقه شمالی کشور، حدود ۴۵ درصد فرآورده کشور را مصرف می‌کند، در عمل شمال کشور را در حوزه سوخت‌رسانی از دست خواهیم داد. از طرفی انبار ری نیز با توجه به گسترش شهر تهران در مرکز شهر قرار گرفته که مسائل و چالش‌های محیط زیستی را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه امروز از خط لوله‌ای که از ری به ساری و از آن جا به مشهد منتقل می‌شود، روزانه در حدود ۲۰ میلیون فرآورده جابه‌جا می‌شود که ۶ میلیون لیتر آن نیز در این مسیر برداشت می‌شود و حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون لیتر به مشهد مقدس می‌رسد، تأکید کرد: در چنین شرایطی احداث این خط لوله جدید از رفسنجان به تربت‌حیدریه و از آن جا به مشهد مقدس، در عمل رینگی مهم و حیاتی فرآورده در شرایط بحران برای کشور ایجاد خواهد کرد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با تاکید بر این که با احداث خط لوله جدید بحث امنیت انرژی و مدیریت بحران در این منطقه کاملا حل و فصل می‌شود، گفت: یکی دیگر از چالش‌های موجود در شرق کشور، بحث قاچاق فرآورده است که حجم زیادی در شرق کشور روزانه اتفاق می‌افتد و با راه‌اندازی این خط بحران آن برطرف می‌شود.

صرفه‌جویی روزانه ۷ میلیارد تومانی

سالاری با اشاره به این که مصرف فرآورده مناطق شرقی کشور به‌طور میانگین روزانه ۱۵ میلیون لیتر است که حدود یک هزار و ۴۵۰ دستگاه نفتکش‌ این عملیات را روزانه به‌عهده دارند که با احتساب مصرف ۴۰ لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر، تنها از محل صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل نفتکش‌ها، روزانه ۷ میلیارد تومان در کشور صرفه‌جویی محقق می‌شود که متناسب با قیمت جهانی سوخت این رقم باز هم افزایش می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به صرفه‌جویی روزانه ۴ میلیون لیتر فرآورده و انتقال آن به بخش صادرات، گفت: در مجموع احداث خط لوله جدید انتقال فرآورده‌های نفتی تابش، روزانه ۱۲ میلیارد تومان صرفه‌جویی را نصیب اقتصاد کشور می‌کند.

سوخت پاک ایرانی در باک بنزین خودروهای افغان‌ها

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور با تأکید بر جذابیت اقتصادی این طرح به لحاظ ایجاد ارزش افزوده افزود: ظرفیت مطلوبی در بازار شرق افغانستان داریم که در صورت احداث خط لوله جدید، امکان اتصال خط جدید از انبار نفت بیرجند و انتقال خط لوله به مرز و از مرز به بازار افغانستان فراهم می‌شود و به نوعی مشکل مشتقات نفتی که امروز در بازار افغانستان وجود دارد، ‌به‌طور کامل برطرف خواهد شد و سوخت بنزین استاندارد کشور، در عمل در باک بنزین خودروهای افغانستان قرار می‌گیرد.

سالاری تأکید کرد: رعایت استانداردهای کیفی و پوشش بازارهای شرقی کشور از دیگر دستاوردهای این خط لوله است که ظرفیت روزانه آن ۲۴ میلیون لیتر است.

وی همچنین با اشاره به این که در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و بحث پترپالایشگاه‌ها، عمده زنجیره پائین‌دستی پتروشیمی ما بر اساس فرآورده‌های مایع است، افزود: بنابراین از طریق احداث این خط، می‌توانیم ظرفیتی مشابه خط اتیلن در شرق کشور ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن تقدیر از همکاری بانک ملت جهت تامین منابع مالی پروژه خط لوله تابش، گفت: بانک ملت در طول سال‌های گذشته نیز همکاری خوبی در تامین منابع مالی پروژه‌های پالایشی داشتند.

سالاری با اشاره به سیاست‌های خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ گفت: تعرفه انتقال مناسب انتقال فرآورده از رفسنجان به مشهد، ظرفیت مناسبی جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه است که می‌تواند به صورت خودگردان نیز اجرا شده و از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای آن بهره‌مند شویم.

تأمین پایدار سوخت زمستانی در شرق کشور با راه‌اندازی خط لوله تابش

وی همچنین با تأکید بر آثار مثبت این پروژه بر بحث پدافند غیرعامل و صرفه‌جویی در مصرف انرژی گفت: یکی از مباحث مهم ما در حوزه شرق کشور، از سال ۸۶ تأمین سوخت زمستانی به‌ویژه به صنایع و سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها در شرق کشور بود که با راه‌اندازی این خط، در فصول سرد سال، مشکل تأمین سوخت در شرق کشور پشت سر گذاشته خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: با راه‌اندازی خط لوله تابش، کریدور ری به رفسنجان منتقل شده و در عمل آن بحرانی که در مرکز کشور داریم و شرایط لرزه‌خیز بودن محدوده ری، برطرف می‌شود.

سالاری ضمن ابراز امیدواری از دریافت مجوز این پروژه در اسرع وقت از شورای اقتصاد گفت: چندین پروژه در حوزه بند «ق» داریم که این نخستین پروژه بود که امیدواریم با دریافت مجوزها به‌زودی عملیاتی شود و پروژه‌های آینده نیز در ماه‌های پیش‌رو معرفی و اجرایی خواهد شد.

کد خبر 451838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =