۱۷۲ هزار خودرو عمومی در کشور گازسوز شد

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) به بیش از ۴ میلیون خودرو گازسوز و تبدیل بیش از ۱۷۲ هزار خودرو عمومی به گازسوز در کشور خبر داد.

محمدحسین باقری در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اعلام کرد: تاکنون و از طریق مصوبه شورای اقتصاد، بیش از ۱۷۲ هزار و ۲۵۰ خودرو عمومی در کشور تبدیل شده است که با این تعداد، شمار خودروهای گازسوز شده در کشور به بیش از ۴ میلیون خودرو می‌رسد.

وی افزود: این تعداد خودرو روزانه بیش از ۲۳ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که به همین مقدار در مصرف بنزین در کشور نیز صرفه‌جویی می‌شود.

۱۲۷ جایگاه در حال ساخت سی‌ان‌جی

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تعداد جایگاه‌های در حال ساخت سی‌ان‌جی در کشور گفت: در مجموع در سال ۱۴۰۰، ۲۴ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی شده است که تعداد ۱۳ باب دومنظوره و ۱۱ باب تک‌منظوره بوده است و ۱۲۷ جایگاه نیز در حال ساخت است که ۶۸ باب آن دومنظوره و ۵۹ باب آن تک‌منظوره است.

باقری افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۶۵۳ باب جایگاه سی‌ان‌جی در کشور فعال است که از این تعداد ۱۰۶۶ باب دومنظوره و تعداد یک هزار و ۵۸۷ باب جایگاه تک‌منظوره است.

تبدیل خودروهای عمومی در ۳۳۱ کارگاه پیمانکار

وی با تأکید بر اینکه جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین در سبد سوخت بخش حمل‌ونقل سبک سبب افزایش صادرات بنزین و درآمدزایی برای کشور می‌شود، تأکید کرد: هم‌اکنون تعداد پیمانکاران ما در حوزه تبدیل کارگاهی به هشت پیمانکار رسیده است و ۳۳۱ کارگاه پیمانکار نیز عملیات تبدیل خودروها در سراسر کشور را انجام می‌دهند.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: افزون بر خودروهای عمومی شامل وانت‌بار و تاکسی مسافربر عمومی، تاکسی‌های مسافربر اینترنتی نیز می‌توانند پس از معرفی از سوی نهادهای مربوطه و ثبت اطلاعات در سامانه معرفی شده، از مزایای طرح گاز سوزکردن یارانه‌ای خودرو (پرداخت ۲۰ درصد هزینه تبدیل) استفاده کنند.

باقری با اشاره به اینکه قرارداد ما با پیمانکاران طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی تا سال ۱۴۰۱ است، اما در صورت استقبال از طرح، امکان تمدید آن وجود دارد، تأکید کرد: خودروهای عمومی پرمصرف می‌توانند با مراجعه به سامانه یادشده و انجام فرآیند تبدیل، ضمن صرفه‌ اقتصادی شخصی به اقتصاد ملی کشور نیز کمک کنند.

دامنه و تنوع گسترده اشتغال‌زایی در صنعت سی‌ان‌جی

وی با تأکید بر اینکه طرح توسعه صنعت سی‌ان‌جی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها یا تنها پروژه در صنعت نفت است که علاوه بر بازگشت سرمایه در حین اجرا، به‌سرعت به سوددهی رسیده است، گفت: این صنعت همچنین اشتغال‌زایی قابل ملاحظه‌ای را در حوزه ساخت جایگاه (اپراتوران شاغل و تکنیسین‌های تعمیر و نگه‌داشت) و شرکت‌های سازنده تجهیزات جایگاه‌ها در کشور به همراه داشته است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی فعالیت و کسب تجربه تعداد زیادی نیروی انسانی در کارگاه‌های نصب تا کارخانجات ساخت کیت و مخزن، حوزه بازرسی و استاندارد (جایگاهی و کارگاهی) را از دیگر دستاوردهای این صنعت در حوزه منابع انسانی خواند  افزود: دامنه و تنوع شغل‌های ایجادشده در این صنعت در طول سال‌های اخیر، بسیار گسترده شده است.

بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی در تجهیزات گازسوز خودروها

باقری درباره توانمندی‌های کشور در حوزه ساخت و بومی‌سازی قطعات موردنیاز این صنعت گفت: تجهیزات قطعات گازسوز خودروها صددرصد بومی‌سازی شده و در بخش جایگاهی نیز به جز بردهای الکترونیک و قطعات خاص، بیش از ۵۰ درصد از قطعات، بومی‌سازی شده و ساخت داخل است.

 به گزارش شانا، صنعت سی‌ان‌جی در ایران در سال ۷۹ پایه‌ریزی شد و در سال‌های بعد توسعه یافت، هم‌اکنون در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور به‌طور میانگین روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده به بیش از ۴ میلیون خودرو گازسوز توزیع می‌شود.

افزایش روزافزون تعداد خودروها و رشد شتابان مصرف سوخت در کشور، نیازمند مدیریت صحیح مصرف سوخت و حمل‌ونقل در کشور است که افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها و تنوع‌بخشی به سبد سوخت در این میان نقشی مؤثر و راهگشا ایفا خواهد کرد.

کد خبر 453272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =