۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
  • کد خبر: 453394
گزیده‌های نفتی هفته

ثبت بالاترین قیمت برای نفت در هفت سال گذشته، افزایش منابع درآمدی بودجه ناشی از افزایش صادرات نفت، امضای تفاهم‌نامه نوسازی و تقویت ناوگان سوخت‌رسان جاده‌ای و آغاز پیش‌ثبت‌نام نمایشگاه نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

قیمت تازه نفت: قیمت‌های جهانی نفت خام در ساعات اولیه روز دوشنبه این هفته (۲۵ بهمن‌ماه) بازارهای جهانی در پی ترس از حمله احتمالی روسیه به اوکراین به بالاترین حد خود در بیش از هفت سال گذشته و ۹۵ دلار برای هر بشکه رسید، اما در روزهای معاملاتی بعد در پی کاهش تنش‌های مسکو - کی‌یف اندکی ارزان شد به‌طوری که قیمت نفت برنت در ظهر امروز رقم ۹۰ دلار و ۵۳ سنت را تجربه کرد.

نقش ایران در اوپک و انتقال سهام آرامکو: هفته گذشته محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پیامی به وزیر نفت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و تأکید کرد: ایران همچنان به نقش خود به‌عنوان یک متحد قدرتمند ادامه می‌دهد و تجربه‌ها و رهنمودهای صحیح را برای گفت‌وگوهای ما به ارمغان می‌آورد. افزون‌ بر این در این هفته محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان از انتقال ۴ درصد سهام سعودی آرامکو عربستان به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی این کشور خبر داد.

افزایش صادرات نفت: سازمان برنامه و بودجه در این هفته در گزارشی اعلام کرد که در پنج ماه دولت سیزدهم منابع درآمدی بودجه نسبت به چهار ماه نخست سال بیش از ۱۷۷ درصد افزایش یافته که بیشتر ناشی از افزایش صادرات نفت و تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی بوده است. همچنین هیئت دولت در نشست عصر روز یکشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) آیین‌نامه اجرایی مربوط به درآمد مشمول مالیات پیمانکار دست اول و دست دوم در قراردادهای بالادستی نفت و گاز وزارت نفت (شرکت‌های تابع) با پیمانکار خارجی را اصلاح کرد.

نمایشگاه نفت: مجید بوجارزاده، مدیر بیست‌وششمین نمایشگاه‎ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی این هفته از آغاز پیش‌ثبت‌نام این رویداد از شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ از طریق سایت این نمایشگاه خبر داد.

نوسازی ناوگان سوخت‌رسان جاده‌ای: تفاهم‌نامه سه‌جانبه نوسازی و تقویت ناوگان سوخت‌رسان جاده‌ای در نخستین روز این هفته میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بانک ملت، شرکت‌های تولید خودرو ماموت و رخش خودرو امضا شد. برپایه این تفاهم‌نامه به ارزش ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، منابع مالی موردنیاز نوسازی ۵۰۰ دستگاه نفتکش جاده پیما از طریق بانک ملت تأمین خواهد شد.

افزایش سرمایه شرکت ملی صنایع پتروشیمی: معاون اول رئیس‌جمهوری در این هفته، مصوبه مربوط به افزایش سرمایه شرکت ملی صنایع پتروشیمی را ابلاغ کرد که بر این اساس، سرمایه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۶۷.۵۰۰ میلیارد ریال منقسم به ۶.۷۵۰ میلیون سهم ۱۰ هزار ریالی افزایش می‌یابد.

انتصاب‌های هفته: مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در این هفته در حکمی علی زمانی را به‌عنوان دبیر شورای عالی فرهنگی وزارت نفت منصوب کرد. علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در حکمی، حسن شهرویی را به‌عنوان سرپرست شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون منصوب کرد.

سایر اخبار: سواحل نفت در محمودآباد آزاد شد، افزایش ۲۷ برابری حجم انتقال گاز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمار حوادث صنعت نفت در سال ۱۴۰۰ کاهش یافت/ ضعف آگاهی عمده‌ترین علل وقوع حوادث، بهره‌برداری از چند جایگاه‌ جدید سوخت در سراسر کشور هم‌زمان با فجر ۴۳، سامانه ثبت‌نام طرح نظام/ امریه صنعت نفت دوباره فعال می‌شود از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

کد خبر 453394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =