۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
  • کد خبر: 454229
گزیده‌های نفتی هفته

قدردانی رئیس‌جمهوری از وزارت نفت برای تأمین سوخت زمستانی، افزایش بی‌سابقه قیمت نفت، افتتاح اسکله صادراتی پالایشگاه بیدبلند در ماهشهر، امضای هشت قرارداد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با حضور وزیر نفت و برگزاری بیست‌وششمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

چهارشنبه شلوغ وزیر نفت: جواد اوجی چهارشنبه این هفته (۱۱ اسفندماه) در جمع خبرنگاران به تشریح فرآیند تأمین سوخت زمستانی پرداخت: «متأسفانه براساس بررسی‌های وزارت نفت در ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم، آمار ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع نسبت به پارسال ۲۵ تا ۳۰ درصد پایین‌تر بود، بنابراین وزارت نفت اقدام‌های کوتاه‌مدت برای گذراندن فصل سرمای ۱۴۰۰ و اقدام‌های میان‌مدت و بلندمدت برای رفع مشکل کسری گاز و محدود کردن سوخت نیروگاه‌ها در سال‌های آینده را در دستور کار قرار داد.»

وزیر نفت در همین روز پس از دیدار با دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان اظهار کرد: در پی مطرح شدن درخواست بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نفت این کشور ایران با اتکا به توانمندی‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در صنعت پالایش به‌زودی گروه‌های فنی خود را به کشور دوست و برادر تاجیکستان اعزام می‌کند تا  توافق‌ها در زمینه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی به‌صورت عملیاتی اجرایی شود.

بیست‌وششمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس هم چهارشنبه این هفته برگزار شد و اعضای این ائتلاف در نشستی که کمتر از ۲۰ دقیقه طول کشید بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید برای ماه آوریل به توافق رسیدند. جواد اوجی، وزیر نفت پس از پایان این نشست بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه نفت خود به بازارهای جهانی را افزایش دهد. قیمت شاخص نفت خام برنت  پنجشنبه (۱۲ اسفندماه) با ثبت رقم ۱۱۸ دلار و ۲۲ سنت به بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۳ رسید.

ماهشهر میزبان وزیر نفت و هیئت همراه: آیین بهره‌برداری از تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و امضای هشت قرارداد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل پنج‌شنبه این هفته (۱۲ اسفندماه) با حضور وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت در ماهشهر برگزار شد. جواد اوجی در این آیین اعلام کرد: تکمیل زنجیره پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بسیار دلچسب و جمع‌آوری گازهای مشعل جزو یکی از آرزوها است. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: سیاست ما در این شرکت گره زدن بخش پایین‌دستی با بالادستی صنعت نفت و تأمین سرمایه مورد نیاز بخش بالادستی و تثبیت خوراک واحدهای پتروشیمی است.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این آیین از انجام مذاکرات فشرده برای توسعه بازارهای صادراتی محصولات پتروشیمی خبر داد. عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هم از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان نمونه موفق همکاری وزارت نفت با بخش خصوصی نام برد. محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بیان کرد: این شرکت ۷۳۲ میلیون یورو از یک میلیارد یورو طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون را تاکنون به قرارداد و انتخاب پیمانکار تبدیل کرده است.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز در این آیین عنوان کرد: گازهای همراه نفت برای محیط زیست خطرناک است و با جمع‌آوری گازهای مشعل می‌توان برای کشور تولید ثروت کرد و حبیب آقاجری، نماینده بندر ماهشهر در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ایجاد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در بندرماهشهر به اشتغال‌زایی و توسعه این منطقه کمک می‌کند.

پایان محدودیت گازرسانی: پایان محدودیت گازرسانی به صنایع از مهم‌ترین اخبار حوزه گاز بود که این هفته محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران آن را اعلام کرد: با توجه به شرایط مصرف گاز در کشور و اعمال تغییرات لازم در شبکه از سوی این مدیریت، از ساعت ۷ صبح روز یکشنبه، هشتم اسفندماه نسبت به هماهنگی رفع محدودیت کامل مصرف گاز در صنایع سیمان، فولاد و پتروشیمی با شرکت‌های گاز استان، اقدام شود.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم این هفته پس از بازگشت از ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بهره‌مندی از حدود نیمی از صادرات گاز طبیعی و ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع‌شده) جهان، نقش راهبردی خود را در عرضه پایدار و ایمن گاز طبیعی از راه‌های مختلف (سوآپ، صادرات و...) در جهان حفظ کرده است.

ذخایر سوخت نیروگاهی در وضع مطلوب: کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این هفته در گفت‌وگویی بیان کرد: با برنامه‌ریزی و هماهنگی مطلوب میان زیرمجموعه‌های وزارت نفت، همکاری مؤثر و منسجم میان‌دستگاهی، سوخت زمستانی سال ۱۴۰۰ بدون هیچ‌گونه کمبودی و به بهترین شکل ممکن تأمین شد. وی با اشاره به تأمین مستمر ذخایر سوخت نیروگاهی اعلام کرد: وضع ذخایر ما امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بسیار مطلوب‌تر است و هیچ کمبودی در زمینه سطح ذخیره‌سازی‌ها وجود ندارد.

آمادگی ایران برای همکاری با قرقیزستان: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکشنبه این هفته (هشتم اسفندماه) در دیدار با تنگیز بولتوروک، رئیس هلدینگ دولتی قرقیزستان و مشاور عالی رئیس‌جمهوری این کشور و تورداکن سی‌دیکف، سفیر قرقیزستان در تهران عنوان کرد: با توجه به تنوع تولید انواع محصول شیمیایی و پلیمری در صنعت پتروشیمی ایران، این امکان را داریم که نیازهای کشورهای جهان از جمله آسیای‌ میانه را نیز فراهم کنیم. شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مسیر همکاری و مشارکت‌های خارجی با کشورها و شرکت‌های بین‌المللی هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و آماده هرگونه همکاری است.

قدردانی دولت از وزارت نفت: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در نشست روز یکشنبه (هشتم اسفندماه) هیئت دولت پس از دریافت گزارشی مبنی بر عبور از اوج مصرف گاز و برداشته شدن همه محدودیت‌های برای صنایع در زمینه مصرف گاز، ضمن قدردانی از تلاش‌های وزیران نفت و نیرو و کارکنان این دو وزارتخانه برای تأمین پایدار گاز و برق در فصل زمستان باوجود افزایش مقدار مصرف، آن را نمونه‌ای موفق از مدیریت امور به نفع مردم دانست. در همین حال، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با بیان اینکه بحمدالله از اوج مصرف گاز عبور کردیم و همه محدودیت‌ها برای صنایع در حوزه مصرف گاز برداشته شده است، تصریح کرد: رئیس‌جمهوری ضمن قدردانی از مدیریت مناسب وزارتخانه‌های نفت و نیرو، قطع نشدن گاز در کشور را از نتایج آن دانست.

سایر اخبار: تأکید وزیر نفت بر لزوم اهتمام مدیران در توجه به وضع معیشت نیروهای پیمانکاری نفت، برگزاری مجمع عمومی شرکت ملی نفت ایران، کناره‌گیری شرکت‌های انرژی جهان از روسیه، افزایش ۲.۸ درصدی مقدار انتقال گاز در سال ۱۴۰۰، واریز معیشت عیدانه بازنشستگان صنعت نفت، امضای ۵ تفاهم‌نامه بین پارک فناوری پردیس و پتروشیمی‌ها، اختصاص بودجه ۲۸۸ میلیارد تومانی پتروشیمی‌های ماهشهر برای مسئولیت اجتماعی، کاهش ۴۰ درصدی صنایع آلاینده در بخش پتروشیمی، هوشمندسازی کنتورهای گاز از اوایل سال ۱۴۰۱ از دیگر اخبار صنعت نفت در این هفته بوده است.

کد خبر 454229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =