شرکت نفت و گاز اروندان در مسیر تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت

تولید نفت از میدان‌های غرب کارون به‌ویژه میدان‌های مشترک این منطقه از اهمیت اقتصادی و سیاسی بالایی برخوردار است؛ در سال‌های اخیر تمرکز برای تولید از این منطقه منجر به آن شده که توسعه این میدان‌ها سرعت چشم‌گیری پیدا کند.

به گزارش شانا، شرکت نفت و گاز اروندان که فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران در منطقه غرب کارون در زمینه‌ بهره‌برداری را در اختیار دارد، به‌عنوان کارفرما بر توسعه میدان‌های این منطقه نیز نظارت دارد. بعد از توسعه میدان‌های بزرگ مانند، آزادگان، یادآوران و دارخوین، برنامه توسعه میدان‌های متوسط و کوچک از سوی شرکت نفت و گاز اروندان در اولویت شرکت ملی نفت بوده است که به گفته عبدالله عذاری‌اهوازی، مدیرعامل شرکت، در این راستا مطالعات اولیه و تهیه پروپوزال فنی به‌منظور توسعه میدان‌های سپهر، جفیر، سهراب و سوسنگرد از سوی شرکت نفت و گاز اروندان با همکاری شرکت‌های توسعه‌دهنده اکتشاف و تولید (E&P) انجام‌ شده است.

پس از تهیه و تأیید پروپوزال‌های فنی این میدان‌ها، مذاکرات قراردادی توسعه میدان سپهر و جفیر مبتنی بر مدل جدید قراردادهای نفت با مجموعه انرژی پاسارگاد و با تأیید شرکت ملی نفت ایران به نتیجه رسید و فعالیت‌های اجرایی توسعه این میدان‌ها شروع شده است؛ همچنین قرارداد توسعه میدان سهراب نیز مبتنی بر مدل جدید قراردادهای نفتی با مجموعه شرکت دانا انرژی امضا شد و این شرکت مطالعات مهندسی طرح توسعه را شروع کرده است. در رابطه با میدان سوسنگرد نیز پروپوزال فنی تهیه و نهایی شده است که مذاکرات قراردادی با شرکت پتروایران با همکاری و سرمایه‌گذاری یک شرکت خارجی در حال انجام است که در صورت نهایی‌ شدن و امضای قرارداد، توسعه این میدان به‌زودی شروع می‌شود.

توسعه میدان اروند از دیگر اولویت‌های شرکت نفت و گاز اروندان است که هم‌اکنون مطالعات فنی و تهیه پروپوزال فنی آن با شرکت پارس پتروزاگرس در حال انجام است که در صورت نهایی‌ شدن و تأیید شرکت ملی نفت ایران مذاکرات قراردادی توسعه این میدان شروع می‌شود؛ توسعه فاز سوم میدان دارخوین و میدان بندکرخه نیز به‌موازات از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت با همکاری شرکت نفت و گاز اروندان در حال انجام است.

رصد و مراقبت از چاه‌ها

افت فشار چاه‌های نفت و گاز از مسائلی است که نیازمند توجه ویژه و رسیدگی است. عذاری‌اهوازی درباره افت فشار چاه‌های میدان آزادگان جنوبی و اقدام‌های انجام‌شده در این‌ باره گفت: در مرحله نخست حدود ۱۱۰ حلقه چاه حفاری و تکمیل‌شده آزادگان جنوبی پس از تحویل و تحول به شرکت نفت و گاز اروندان در مدار تولید قرار گرفتند که برخی از آنها به‌دلیل افت فشار درون‌چاهی و محدودیت‌های فنی و عملیاتی با کاهش تولید یا توقف تولید مواجه شدند. بر همین اساس پس از انتخاب پیمانکاران خدمات فنی، عملیات چاه‌پیمایی و بررسی درون‌چاهی آغاز شد و در نهایت برخی از آنها از سوی شرکت نفت و گاز اروندان و با استفاده از خدمات این پیمانکاران اسیدکاری و تعمیر با لوله‌مغزی سیار آغاز شد و به مدار تولید بازگشتند و تعدادی نیز در حال تعمیر هستند، اما برخی از این چاه‌ها پس از تست و بررسی درون‌چاهی مشخص شد که تعمیر آنها نیاز به استفاده از دکل و سیستم‌های فرازآوری دارند که در این رابطه با شرکت مهندسی و توسعه نفت هماهنگی‌های لازم به‌منظور استقرار دکل و انجام تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی شده است.

تمرکز برای تحقق تولید یک میلیونی

با توجه به چشم‌انداز تولید یک میلیون بشکه نفت در شرکت نفت و گاز اروندان که از سوی محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان شده است، عذاری‌اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، برنامه توسعه میدان‌های این شرکت برای تحقق این هدف را تشریح کرد و گفت: ظرفیت تولید فعلی نفت خام شرکت نفت و گاز اروندان بالغ بر ۴۰۰ هزار بشکه در روز است که عمدتاً از حاصل توسعه فاز اول و دوم میدان دارخوین و فاز اول میدان آزادگان جنوبی و شمالی و یادآوران حاصل می‌شود، اکنون در چشم‌انداز آتی بر اساس مطالعات انجام‌شده، تولید از میدان‌های غرب تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان دستیابی به افق تولید یک میلیون در روز مدنظر است که افزایش بر اساس تولید مربوط به توسعه فاز دوم میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران، تکمیل توسعه آزادگان جنوبی و یاران شمالی و جنوبی، توسعه فاز سوم میدان دارخوین و توسعه میدان‌های سپهر، جفیر، سوسنگرد، سهراب، بند کرخه برنامه‌ریزی شده است.

 جمع‌آوری گازهای مشعل

جمع‌آوری گازهای مشعل واحدهای یادآوران، آزادگان، یاران ‌شمالی با راه‌اندازی کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ در نیمه دوم سال، پیگیری احداث خط لوله انتقال گازهای مازاد واحد دارخوین به گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ و جمع‌آوری گازهای مشعل واحد غرب کارون از دیگر فعالیت‌هایی بود که شرکت نفت و گاز اروندان برنامه‌هایی را برای آنها ‌تدوین کرده است؛ در همین رابطه عذاری توضیح داد که احداث کارخانه گاز و گاز مایع (NGL۳۲۰۰) با هدف جمع‌آوری گازهای مازاد مشعل واحدهای بهره‌برداری میدان‌های غرب کارون با ظرفیت فرآورش ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز احداث شده است که تکمیل فاز اول آن در مرحله پایانی است. در این رابطه خطوط لوله و تأسیسات جمع‌آوری و ارسال گاز از واحدهای بهره‌برداری آزادگان شمالی، یادآوران و یاران شمالی و واحد بهره‌برداری جدید آزادگان جنوبی تا کارخانه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ احداث شده و آماده بهره‌برداری است.

همچنین طرح جمع‌آوری و انتقال گازهای مازاد واحد دارخوین و واحد بهره‌برداری غرب کارون نیز شامل تأسیسات و خطوط لوله مورد نیاز به‌منظور ارسال گاز به واحد ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ با سرمایه‌گذاری شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج فارس در مرحله امضای قرارداد است که به‌زودی قرارداد امضا و وارد فاز اجرایی می‌شود.

در این راستا و با توجه به تأخیر به‌وجودآمده در راه‌اندازی ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ مطابق شیوه‌نامه وزیر نفت در سال ۱۳۹۷، قرارداد فروش گازهای مازاد موجود در واحد فرآورش غرب کارون در منطقه جفیر به‌مدت محدود ۵ سال به شرکت کاناز مشاور واگذار شد، اما متأسفانه به دلایل مختلف از جمله مشکلات شیوع کرونا، این قرارداد در مراحل اولیه اجرایی متوقف شد و پیشرفتی نداشته است که موضوع تأخیر و تعیین تکلیف قرارداد به هیئت حل اختلاف شرکت ملی نفت ایران به‌منظور تصمیم‌گیری ارجاع شده است.

تحقق اهداف تولیدی مصوب

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان درباره تحقق برنامه تولیدی این شرکت در سال ۱۴۰۰ توضیح داد و گفت: امسال برنامه‌های کاهش تکلیفی سایر تعهدات مصوب برنامه‌های تولیدی اروندان به‌طور کامل محقق شده است، البته در میدان آزادگان جنوبی مقداری اختلاف با برنامه ناشی از عدم دستیابی به اهداف توسعه‌ای وجود داشته است که با اطلاعات دریافتی از انجام آزمایش‌ها در چاه‌های اخیر و هماهنگی با شرکت مهندسی و توسعه نفت برنامه‌های پیش‌بینی تولید آزادگان جنوبی یکپارچه و دقیق‌تر می‌شود.

تحریم‌های بین‌المللی یک‌جانبه در سال‌های اخیر منجر به کاهش صادرات نفت و میعانات گازی و به تبع آن الزام کاهش تولید برای صنعت نفت ایران شد. موضوعی که شرکت نفت و گاز اروندان نیز از آن مستثنا نبود و در این سال‌ها کاهش تولیدی را در برنامه خود داشت. عذاری اهوازی در این رابطه گفت: امسال بر اساس برنامه‌های اعلامی از سوی مدیریت نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران به‌دلیل محدودیت در صادرات و تعادل کنترل کیفی نفت، مقداری کاهش تکلیفی در بعضی از میدان‌ها که عمدتاً مربوط به نفت‌های سنگین بوده اعمال شده است.

مسئولیت‌های پربار اجتماعی

با توجه به اینکه شرکت نفت و گاز اروندان متولی بهره‌برداری از میدان‌های نفت و گاز در منطقه غرب کارون است، توجه به مردم بومی منطقه همسو با اهداف مسئولیت اجتماعی صنعت نفت همواره محور تمرکز فعالیت‌ها بوده است. در سال‌های اخیر اقدام‌های گسترده و متنوعی در این راستا انجام شده است. به گفته عبدالله عذاری‌اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، از جمله اقدام‌های انجام‌شده در این منطقه می‌توان به توزیع بسته‌های کمک آموزشی و لوازم‌التحریر در مناطق همجوار تأسیسات شرکت به تعداد سه هزار و ۵۰۰ قلم اشاره کرد.

ساخت دو مدرسه استثنایی خرمشهر، ایجاد ایستگاه‌های توزیع ماسک در شهرهای خرمشهر و دارخوین و گندزدایی معابر شهری، ساخت دو مدرسه سه کلاسه روستایی در این شهرستان‌ها، بازسازی و مرمت و تجهیز ۱۴ مدرسه روستایی و دو منزل مسکونی، انجام عملیات آب‌رسانی به روستاهای مجاور تأسیسات غرب کارون، توزیع بسته‌های کمک معیشتی و بهداشتی در مناطق محروم شهرستان‌های خرمشهر، شادگان، سوسنگرد و هویزه، کمک به زلزله‌زدگان شهرستان اندیکا با اعتبار یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریالی، کمک‌های لجستیکی و ترابری سبک و سنگی به نواحی سپاه در حوزه فعالیت شرکت و همکاری لجستیکی با ستاد بحران، شهرداری و اداره آب و فاضلاب شهرستان خرمشهر در مواقع بحرانی و روزهای بارانی را می‌توان از دیگر اقدام‌های این شرکت برای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت در منطقه برشمرد.

میزبانی و خدمت‌رسانی کاروان‌های زیارتی اربعین حسینی در مرز شلمچه و همچنین کمک به موکب‌های برقرارشده در خرمشهر، دارخوین و هویزه از سوی پایگاه مقاومت بسیج شرکت نفت و گاز اروندان، همکاری در بازسازی یادمان سردار شهید شریفی سوسنگرد و یادمان شهدای گمنام دارخوین، همکاری در اجرای مصوبات استانداری خوزستان فرمانداری‌های حوزه تأسیسات نفتی به‌منظور برگزاری مراسم ملی، مذهبی و تحقق نیازهای آنها ‌با رعایت قوانین و دستورعمل‌های حاکم بر صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران (یادواره آزادسازی سوسنگرد، یادواره شهدای هویزه، سالگرد شهید مجدمی، گردهمایی رزمندگان گردان جعفر طیار)، در اختیار قرار دادن سالن اجتماعات منطقه نفتی آزادگان شمالی به سپاه ناحیه هویزه به‌منظور برگزاری سمینارهای بصیری، ملی مذهبی با هماهنگی پایگاه مقاومت بسیج شرکت نفت و گاز اروندان و همکاری در بازسازی و ترمیم بخشی از موزه دفاع مقدس شهر خرمشهر با مشارکت روابط عمومی و پایگاه مقاومت بسیج شرکت نفت و گاز اروندان نیز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.

نگاه ویژه به محیط‌زیست و حفاظت آن

شرکت نفت و گاز اروندان جلوگیری از بروز آلودگی آب، خاک و هوا را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است. در حوزه محیط زیست در سال ۱۴۰۰ هیچ‌گونه نفت‌ریزی و آلودگی در محیط تالاب هورالعظیم از تأسیسات این شرکت انجام نشده و به گفته مدیرعامل شرکت همواره تلاش‌ نیز بر همین موضوع استوار بوده است و در این راستا شرکت مجهز به ابزار و تجهیزات ویژه به‌منظور مقابله با رفع آلودگی شده و با انجام پایش مستمر، همواره در راستای کنترل فرآیند و عدم ایجاد آلودگی اقدام کرده است. همچنین در برخی موارد مشاهده شده که در تالاب هورالعظیم از طرف اشخاص ثالث یا به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی آتش‌سوزی‌های ناخواسته‌ای رخ داده است که در صورت گسترش می‌توانست وضع این تالاب را به‌شدت متأثر کند و آثار غیرقابل جبرانی به بار آورد که با اقدام به‌موقع و استقرار تیم‌های اطفای حریق در تأسیسات آزادگان شمالی و جنوبی، در طول سال‌های اخیر نیروهای آتش‌نشان شرکت نفت و گاز اروندان ده‌ها حریق را در این تالاب مهار کرده‌اند.

کد خبر 453447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =