امکان صادرات کک اسفنجی با اتکا به توان داخلی فراهم می‌شود

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس گفت: برای نخستین بار در کشور، با بهره‌گیری از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت، طرح تولید کک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس از ایده تا راه‌اندازی، به‌ همت کارشناسان داخلی محقق شده است و کک اسفنجی باکیفیت نیاز صنایع داخلی و بازارهای خارجی را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، هاشم نامور امروز (سه‌شنبه، ۲۴ اسفندماه) در آیین رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره با استفاده از دانش فنی بومی در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت، افزود: ما این طرح را در ابتدا با کنسرسیوم‌های ژاپنی پیش بردیم، اما با تشدید تحریم‌ها، با وجود گذشت ۶ ماه از زمان قرارداد، این شرکت از کشور خارج شد و ما با تغییر الگوی پالایشی، الگو را بر مبنای امکانات و نیازمندی‌های داخل قرار دادیم.

وی با تأکید بر اینکه مطالعات این طرح در داخل کشور انجام و نشست‌های کارشناسی بسیاری برای اجرای این طرح برگزار شد، تأکید کرد: سرانجام مقرر شد طرح مجتمع کک‌سازی در پالایشگاه بندرعباس ازسوی پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی شود.

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس با تأکید بر اینکه صنایع آلومینیوم‌سازی مصرف‌کننده کک هستند، افزود: کیفیت نمونه آزمایشگاهی کک تولیدی در پژوهشگاه صنعت نفت ازسوی نمایندگان صنعت آلومینیوم‌سازی تأیید شده است.

نامور تأکید کرد: تفاهم‌نامه این طرح دو سال و نیم پیش بین وزارت نفت و وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) امضا و بلافاصله کمتر از ۱۰ روز عملیات طراحی مهندسی بنیادی آن آغاز شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طراحی پایه این طرح با موفقیت انجام شد و کک تولیدی در پژوهشگاه صنعت نفت، افزون بر آزمون‌های پژوهشگاه و صنایع آلومینیوم‌سازی، آزمون شرکت‌های معتبر اروپایی را نیز با نتایجی فراتر از انتظار پشت سر گذاشت.

تقسیم طرح کک‌سازی پالایشگاه بندرعباس به ۳ زیرپروژه

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس درباره جزئیات این طرح در پالایشگاه بندرعباس گفت: این طرح به سه پروژه تقسیم شده است؛ یکی پروژه احداث واحدهای فرآیندی است که در آن ۱۴ واحد فرآیندی طراحی شده است و واحدهای فرآیندی نیز به دو فاز تقسیم شده که مجوزهای لازم برای آن دریافت شده است.

آغاز عملیات اجرایی و انتخاب پیمانکار طرح کک‌سازی تا پایان بهار ۱۴۰۱

نامور افزود: با اعلام آمادگی کنسرسیوم‌های ایرانی و ارزیابی صلاحیت آنها، اسناد مناقصه طرح تایید شده و قبل از سال اسناد مناقصه توزیع خواهد شد و تا پایان بهار سال آینده نیز پیمانکار اجرایی انتخاب و عملیات اجرایی طرح آغاز خواهد شد.

وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای برای تامین منابع مالی موردنیاز پروژه در بخش فرآیندی خبر داد و گفت: منابع موردنیاز طرح از طریق کنسرسیوم‌های بانکی داخل کشور تأمین خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس بر اجرای سرویس‌های جانبی موردنیاز این طرح با توان داخلی پالایشگاه بندرعباس تأکید کرد: قرارداد اجرای این بخش نیز تا پایان فروردین ماه به روش ئی‌پی‌سی با منابع داخلی منعقد خواهد شد.

نامور تصریح کرد: یک مجتمع روغن‌سازی نیز در قالب این طرح با توان داخلی اجرایی خواهد شد که تاکنون در این زمینه وابسته به خارج از کشور بوده‌ایم و مجموعه اینها روحیه اعتمادبه‌نفس و خودباوری را در بین کارشناسان داخلی تقویت کرده است.

اجرای صفر تا صد پروژه کک سازی توسط متخصصان داخلی

وی با تأکید بر اینکه برای نخستین بار با بهره‌گیری از دانش فنی کارشناسان داخلی این طرح در کشور اجرایی و این سد برای پروژه‌های بعدی نیز شکسته شد، گفت: این طرح از ایده اولیه تا طراحی بنیادی، اجرا، خرید، ساخت و راه‌اندازی صددرصد به‌وسیله کارشناسان داخلی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس ابراز امیدواری کرد کمتر از چهار سال و طبق برنامه زمان‌بندی طرح به بهره‌برداری برسد و کشور از وابستگی در زمینه کک موردنیاز صنایع نجات یابد و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

نامور تأکید کرد: افزون بر تامین نیاز داخلی، ظرفیت صادرات محصول کک تولیدی در پالایشگاه بندرعباس نیز وجود دارد و مازاد بر نیاز داخل کک تولیدی در آینده‌ای نزدیک از کشور صادر و سبب ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.

وی همچنین درباره اشتغال‌زایی این طرح گفت: در این طرح که در آن اقتصاد مقاومتی به‌طور کامل به عمل درآمده است، در حین عملیات اجرایی، ۵ هزار نفر و زمان بهره‌برداری ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

کد خبر 454759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =