حذف واردات نفت روسیه زمان‌بر و دشوار است

نخست‌وزیر ژاپن اجرای ممنوعیت واردات نفت خام از روسیه را کاری دشوار و زمانبر دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو، فومیو کیشیدا امروز (دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه) در این باره گفت: پس از توافق کشورهای گروه هفت (G۷) برای تحریم واردات نفت خام روسیه، ژاپن مدت زمانی را صرف حذف تدریجی واردات نفت از مسکو خواهد کرد.

وی با تکرار گفته‌های خود در نشست سران کشورهای گروه هفت در جمع خبرنگاران افزود: برای کشوری که به‌شدت وابسته به واردات انرژی است، تصمیم‌گیری درباره قطع واردات نفت روسیه کاری دشوار است، اما هماهنگی گروه هفت در زمانی مانند اکنون بسیار مهم است.

نخست وزیر ژاپن اظهار کرد: درباره زمان کاهش یا توقف واردات نفت از روسیه، ما ضمن سنجش، شرایط واقعی آنرا در نظر خواهیم گرفت و مدت زمانی را برای برداشتن گام‌هایی به‌منظور خروج تدریجی صرف خواهیم کرد.

بر اساس داده‌های مؤسسه ریفینیتیو، از اواسط آوریل نفتکشی برای بارگیری نفت روسیه به مقصد ژاپن وجود نداشته است.

در ماه آوریل حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت از روسیه به ژاپن صادر شد که ۳۳ درصد کمتر از ماه مشابه پارسال است.

ژاپن در ماه مارس امسال در مجموع ۸۹ میلیون بشکه نفت از روسیه وارد کرده است.

بحران درگیری‌های نظامی مسکو - کی‌یف وابستگی انرژی ژاپن به روسیه را برجسته کرده و این در حالی رخ می‌دهد توکیو برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به‌سرعت با دیگر اعضای گروه هفت همراه شده است.

ژاپن اعلام کرده است که قطع فوری واردات نفت روسیه که حدود ۳۳ میلیون بشکه از کل واردات نفت ژاپن یا ۴ درصد را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است، دشوار خواهد بود.

توکیو پیش‌تر اعلام کرده بود که واردات زغال‌سنگ روسیه را به‌تدریج قطع می‌کند و فقط گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) باقی می‌ماند.

روسیه پنجمین تأمین کننده بزرگ نفت خام و ال‌ان‌جی ژاپن در سال گذشته میلادی بود.

شینیا اوکودا، مدیر ارشد انجمن نفت ژاپن (PAJ) به خبرگزاری رویترز گفت: پالایشگاه‌های بزرگ ژاپن امضای قراردادهای تازه برای خرید نفت روسیه را به حال تعلیق درآورده‌اند و هیچ مشکلی در تأمین جایگزین‌ وجود ندارد.

وی افزود: پالایشگاه‌ها به تلاش‌های خود برای تنوع‌بخشی به منابع عرضه ادامه خواهند داد، اما وابستگی ژاپن به نفت خام خاورمیانه باید در کوتاه‌مدت افزایش یابد زیرا ظرفیت عرضه منطقه بسیار بالاست.

خاورمیانه ۹۳ درصد از واردات نفت ژاپن را در سال ۲۰۲۱ میلادی به خود اختصاص داد.

کیشیدا روز دوشنبه تأکید کرد: هیچ تغییری در سیاست دولت مبنی بر حفظ منافع تجاری در تأسیسات انرژی روسیه ایجاد نشده است.

مدیر ارشد انجمن نفت ژاپن در این باره گفت: با توجه به وضع انرژی ژاپن، بهتر است سهام خود را در تأسیسات نفت و گاز روسیه حفظ کنیم و عاقلانه نیست که آنها را رها کنیم و اجازه دهیم چین یا دیگر کشورها آنها را تصاحب کنند.

کشورهای گروه هفت روز یکشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در نشستی آنلاین متعهد شدند فشار بیشتری بر روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور وارد کنند، این در حالی است که اعضایی مانند ژاپن به شدت به نفت روسیه وابسته هستند.

کد خبر 456553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =