۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
  • کد خبر: 457797
گزیده‌های نفتی هفته

سفر وزیر نفت به آذربایجان امضای تفاهم‌نامه افزایش انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران، توافق اوپک‌پلاس و افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای عرضه در ماه ژوئیه و حضور همه‌جانبه شرکت‌های نفتی برای امدادرسانی در حادثه متروپل را می توانید در گزیده‍‌های نفتی این هفته بخوانید.

سفر وزیر نفت به آذربایجان: وزیر نفت چهارشنبه این هفته (۱۱ خردادماه)  برای شرکت در بیست‌وهفتمین مجمع انرژی باکو و بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز کاسپین (هفته انرژی باکو) به آذربایجان رفت. اوجی در این سفر با شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و  وزیر انرژی آذربایجان، رومانی، بلغارستان و قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد و  تفاهم‌نامه افزایش انتقال گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان را با میکائیل جباراُف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان امضا کرد.

وی در بیست‌وهفتمین مجمع انرژی باکو در جمع وزیران و نمایندگان حدود ۳۰ کشور جهان با بیان اینکه تحریم‌کنندگان تصور می‌کنند با ابزار تروریستی تحریم می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌ها شمشیری دولبه است که گریبانگیر خودشان شده است، در مرکز فرهنگی ایران در باکو بیان کرد: با امضای قرارداد سوآپ گاز مسیر برای دیگر حوزه‌های همکاری در بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، ‌برق و تجارت و امثال آنها باز و هموار شده است.

برگزاری نشست اوپک پلاس: بیست‌ونهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) پنجشنبه (۱۲ خردادماه) برگزار شد در این نشست که ۱۱ دقیقه طول کشید اعضای این ائتلاف بر سر افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای عرضه روزانه در ماه ژوئیه (تیرماه - مردادماه) توافق کردند. جواد اوجی، وزیر نفت که از سفارت ایران در آذربایجان در نشست اوپک پلاس شرکت کرده بود پس از پایان این نشست اعلام کرد:  معتقدم و بار دیگر لازم است تأکید کنم وضع بازار جهانی نفت به‌گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازارهای جهانی باشد.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای در بیست‌ونهمین نشست خود بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کردند. قیمت نفت  پس از این تصمیم اوپک پلاس کاهش یافت.

تعمیرات اساسی در پالایشگاه: مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز این هفته اعلام کرد: عملیات گازرسانی به صنایع با هدف رونق تولید و اشتغال‌زایی به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد، محمد سعیدیان، مدیر پالایشگاه یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه تولید روزانه گاز طبیعی در این پالایشگاه ۵۰ میلیون مترمکعب است، از پیشی گرفتن انجام عملیات تعمیرات اساسی از برنامه پیش‌بینی‌شده خبر داد و محمد سیفی، مدیر منطقه ۵ عملیات انتقال گاز اهم گفت: پروژه اتصال خط لوله انتقال گاز مرودشت به پتروشیمی شیراز  تکمیل شد. 

تکذیب دو خبر بنزینی: مرتضی شالباف‌زاده، مجری طرح گستره دوم خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان گفت: خط لوله مهرآران - رفسنجان، به‌عنوان گستره دوم طرح احداث خط لوله فرآورده بندرعباس - سیرجان - رفسنجان با ۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان تابستان امسال تکمیل می‌شود همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این هفته طی اطلاعیه‌ای شایعات منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر افزایش و چند نرخی شدن قیمت بنزین و حذف کارت سوخت جایگاه‌داران را تکذیب کرد.

پتروشیمی: وزارت نفت و شرکت‌های تابعه حضور همه جانبه‌ای در حادثه مثروپل داشتند و از هیچ‌گونه کمکی دریغ نکرده‌اند.مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این هفته در کنار برخی از مدیران عملیاتی صنعت نفت از روند امدادرسانی، از محل وقوع حادثه متروپل آبادان بازدید و بر شتاب‌بخشی، تداوم امدادرسانی و همکاری شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر با ستاد بحران تأکید کرد.

سایر اخبار: ابلاغ گزارش‌ ارزیابی و سطح‌بندی وضع ایمنی ساختمان‌های اداری و تأسیسات صنعت نفت از سوی وزیر نفت، ارائه آیین‌نامه پیشنهادی نحوه تعیین تعرفه آب، برق و گاز و الگوی مصرف گاز طبیعی در اقلیم‌های مختلف کشور از سوی وزارت نفت، پایان فرآیند کارشناسی انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی نفت‌ خام در آینده نزدیک، تصویب پروژه‌های ارتقای بهره‌وری شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های تابع و وصول بیش از ۷.۵ میلیارد دلار ارز از محل فروش دیگر اخبار نفت در هفته جاری بوده است.

کد خبر 457797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =