تصویب ۱۶ طرح کالای تولید بار اول داخل کشور در مجتمع گاز پارس جنوبی

دبیر کارگروه تولید بار اول و نماینده ویژه معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در بومی‌سازی اقلام راهبردی از تصویب ۱۶ طرح کالای تولید بار اول داخل کشور در مجتمع گاز پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدحمزه حسنی در بازدید از شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و در نشست با مدیرعامل، مدیران پالایشگاه‌ها و متخصصان این مجتمع گفت: تاکنون ۲۰ طرح مصوب از مجتمع گاز پارس جنوبی در کارگروه تولید بار اول دریافت کرده‌ایم که ۱۶ طرح آن به تصویب نهایی رسیده است.

وی افزود: مجتمع گاز پارس جنوبی در بهره‌گیری از مصوبه تولید بار اول برای بومی‌سازی اقلام راهبردی، نسبت به دیگر شرکت‌ها و مجموعه‌ها پیشتاز بوده و این موضوع سبب افتخار است.

نماینده ویژه معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در بومی‌سازی اقلام راهبردی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازه زمانی سه سال اخیر، با تلاش و برنامه‌ریزی دقیق با کمک و همکاری مجتمع گاز پارس جنوبی و تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان، کالاهای اساسی و راهبردی مورد نیاز این مجتمع را در داخل کشور تولید و بومی‌سازی کرده است.

به گفته حسنی، از سال ۹۸ تاکنون این معاونت موفق شده با کمک این شرکت‌ها و با تکیه بر توان داخل، تعداد قابل‌توجهی از اقلام مورد نیاز در حوزه نفت و گاز، نیرو، راه و دریایی را بومی‌سازی کند و امید است امسال که به نام دانش‌بنیان نیز مزین شده، بتوان گام‌های مؤثرتری در مسیر بومی‌سازی قطعات و تجهیزات پیشرفته برداشت.

وی بیان کرد: در تولید بار اول به‌هیچ‌عنوان به‌دنبال نمونه آزمایشگاهی، پروژه پژوهشی یا حتی نمونه نیمه‌صنعتی نیستیم، بلکه به‌دنبال تکمیل فرآیند تجاری‌سازی و تولید محصول کاملاً تجاری هستیم و در پایان این پروژه‌ها، توانمندسازی شرکت تولیدکننده برای تولید تجاری آن محصول، از اولویت‌های کارگروه تولید بار اول است.

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه داد: در بازه زمانی سه سال اخیر، حدود ۲۰۰ طرح از کل کشور دریافت کردیم که از این تعداد، ۹۵ طرح در کارگروه تولید بار اول مصوب شده که تاکنون ۵۲ طرح از آن به مرحله امضای قرارداد رسیده و بیش از ۱۰ برابر ارزش قراردادها، صرفه‌جویی ارزی سالانه به‌دنبال داشته است.

استفاده از ۱۶ قلم کالای تولید بار اول داخل کشور در مجتمع پارس جنوبی

احمد باهوش، سرپرست مجتمع گاز پارس جنوبی نیز با بیان اینکه این مجموعه تاکنون از ۱۶ قلم کالاهای اساسی و بسیار حیاتی تولیدی بار اول در کشور استفاده کرده است، اظهار کرد: استفاده از کالاهای تولید بار اول در داخل کشور افتخاری است که برای این مجتمع گازی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: وجود ۱۵۰ شرکت فعال دانش‌بنیان با بهره‌مندی از جوانان خلاق و نوآور در استان بوشهر نوید روزهای بسیار روشنی را می‌دهد و امید می‌رود نیازهای پالایشگاه‌های مجتمع به‌خوبی انعکاس داده شود و این شرکت‌ها با کمک دانشگاه‌های استان بتوانند در مسیر تأمین نیازهای مهم مجتمع گام بردارند.

سرپرست مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با توجه به ضرورت و اهمیت تقویت ارتباط بین مجتمع گاز پارس جنوبی و دانشگاه‌های استان بوشهر، تلاش می‌شود این مجتمع صنعتی با همه توان در کنار دانشگاه‌های این استان قرار گیرد که بر اساس تأکید رهبر انقلاب و شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، مجتمع گاز پارس جنوبی همکاری با دانشگاه‌های این استان را افتخار بزرگی می‌داند و برای تقویت این مهم تلاش می‌کند.

باهوش افزود: برای شناسایی ظرفیت‌های بالقوه این استان باید نشست تخصصی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید بار اول در استان شکل گیرد.

وی تصریح کرد: مسائل علمی و پژوهشی در سطح دانشگاه‌های استان بوشهر می‌توانند برای رفع نیازها و تجهیزات مهم پالایشگاهی به ما کمک کنند، ضمن آنکه امضای تفاهم‌نامه و تشکیل  کارگروهی تخصصی و توانمند می‌تواند در زمینه تأمین قطعات و تجهیزات مجتمع، راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات پالایشگاهی باشد.

مجتمع گاز پارس جنوبی متعلق به دانشگاه است

سرپرست مجتمع گاز پارس جنوبی یادآور شد: در حوزه‌های ظرفیت پذیرش دانشجو به‌صورت کارآموز، کارورز و حمایت از پایان‌نامه‌ها در چارچوب مقرراتی که وزارت نفت تعریف کرده می‌توانیم همکاری خوبی برای آن داشته باشیم و امید می‌رود این‌گونه نشست‌ها مقدمه‌ای برای همکاری تحقیقاتی بیشتر دانشگاه‌های استان بوشهر با مجتمع بزرگ‌ گازی کشور باشد و بسیاری از رشته‌های معتبر دانشگاه بتوانند گره‌گشای مشکلات مجتمع باشند.

به گفته باهوش، مجتمع گاز پارس جنوبی متعلق به دانشگاه است و دانشگاه متعلق به اینجاست و هیچ‌گونه خط قرمزی بین این دو وجود ندارد.

کد خبر 458548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =