توافق اتحادیه اروپا و نروژ برای افزایش صادرات گاز

اتحادیه اروپا و نروژ برای افزایش صادرات گاز از این کشور اروپای غربی به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا و نروژ، بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز اروپای غربی توافق کردند برای انتقال گاز بیشتر به ۲۷ کشور اتحادیه اروپا همکاری کنند، حدود نیمی از این کشورها هم‌اکنون با کاهش عرضه گاز روسیه دست‌وپنجه نرم می کنند.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه (دوم تیرماه) اعلام کرد: در پی کاهش هفته گذشته جریان گاز روسیه با خط لوله نورد استریم-۱ به‌دلیل مشکلات فنی، ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا با کاهش گاز روبه‌رو شده‌اند.

مسکو پیش‌تر انتقال گاز را به لهستان، هلند و دیگر کشورهایی که از اجرای طرح جدید پرداخت خودداری کردند، متوقف کرده بود.

پس از دیدار فرانس تیمرمان، رئیس سیاست‌های آب‌وهوای اتحادیه اروپا و تریه آسلند، وزیر انرژی نروژ، در بروکسل، نروژ و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند به‌منظور تضمین عرضه گاز از نروژ در کوتاه‌مدت و بلندمدت، همکاری‌های خود را افزایش خواهند داد.

در این بیانیه که توسط کادری سیمسون، مسئول سیاست انرژی اتحادیه اروپا نیز امضا شد، آمده است: توان بالقوه زیادی برای افزایش فروش به اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی وجود دارد که حدود ۱۰۰ تراوات ساعت انرژی بیشتر به بازار اروپا وارد خواهد شد.

در واکنش به کمبود گاز در اروپا، نروژ تولید گاز خود را افزایش داده است و پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که فروش گاز این کشور امسال با ۸ درصد افزایش به ۱۲۲ میلیارد متر مکعب برسد. این مقدار معادل ۱۰۰ تراوات ساعت عرضه مازاد است، به این معنا که همه تولید مازاد این کشور احتمالاً به اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

اتحادیه اروپا حدود یک پنجم گاز خود را از نروژ وارد می‌کند، این در حالی است که پیش از آغاز درگیری‌های مسکو و کی‌یف، ۴۰ درصد از گاز موردنیاز خود را از روسیه تأمین می‌کرد.

در این بیانیه ضمن حمایت از نروژ به‌منظور افزایش فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز، اعلام شد که این کشور تا پس از سال ۲۰۳۰ میلادی تأمین‌کننده بزرگ اروپا خواهد ماند.

اتحادیه اروپا همچنین متعهد شد در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های سبز مانند هیدروژن همکاری کند.

اقدام‌های بعضی از کشورها به‌منظور سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی تازه این نگرانی را به‌وجود آورده که درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین ممکن است تعهدهای مربوط به آب‌وهوا را از مسیر خود خارج کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، هفته گذشته اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاری‌ها تازه در زمینه سوخت‌های فسیلی با توجه به تأثیر آنها بر آب‌وهوا رویاپردازانه است.

اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کند که کل تقاضای گاز خود را تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۳۰ درصد کاهش دهد تا به اهداف مربوط به تغییرات آب‌وهوایی دست یابد.

این اتحادیه از کشورها خواسته است برای جایگزین کردن گاز روسیه بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

کد خبر 458634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =