اوجی با حضور در کمیسیون انرژی مجلس به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد

وزیر نفت با حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد.

مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در تشریح نشست عصر امروز (سه‌شنبه، هفتم تیرماه) کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که با حضور جواد اوجی، وزیر نفت برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای این نشست، سید مصطفی میرسلیم، نماینده تهران پرسش ملی خود را درباره چرایی هم‌زمانی و موازی بودن دو شبکه گاز و برق در کشور و اینکه چرا تنها یک شبکه با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها نداریم، مطرح کرد که وزیر نفت در پاسخ گفت اصل این ایده درست است و به‌ویژه در بحث پدافند غیرعامل باید به این موضوع توجه کرد، ضمن آنکه هم‌اکنون تراز گاز منفی است، باید به سمت ایجاد ارزش افزوده برویم.

وی با بیان اینکه پرسش نماینده تهران در پایان مرعا ماند، افزود: در مورد این پرسش مقرر شد کمیته مشترکی با حضور وزیران نفت و نیرو تشکیل و تصمیم‌های لازم اتخاذ شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره پرسش یکی دیگر از نمایندگان مجلس تصریح کرد: علی اکبر بسطامی، نماینده ایلام درباره بلاتکلیف ماندن و رها شدن توسعه میدان نفتی چنگوله از وزیر نفت پرسید که آقای اوجی پاسخ داد میدان چنگوله بسیار پیچیده و حفاری آن سخت است، هرچند توسعه میدان‌های مشترک در اولویت کاری وزارتخانه است.

شریعتی‌نیاسر اظهار کرد: به گفته وزیر نفت، مطالعات میدان نفتی چنگوله کامل شده و فردا در دستور کار شورای اقتصاد قرار دارد که ان‌شاءالله تصویب خواهد شد، ضمن آنکه خوشبختانه همه میدان‌های منطقه ایلام فعال هستند.

وی گفت: در جمع‌بندی این پرسش مقرر شد نماینده ایلام مهلتی ۴۵ روزه به وزیر نفت به‌منظور آغاز توسعه میدان نفتی چنگوله بدهد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه پرسش دیگر نماینده ایلام درباره انجام نشدن مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در استان ایلام بود، افزود: نماینده سؤال‌کننده پس از شنیدن توضیحات وزیر، فرصتی ۱۰ روزه به‌منظور پیگیری موضوع به وزارت نفت داد.

شریعتی با اشاره به پرسش مجتبی رضاخواه، نماینده تهران درباره اینکه چه اقدام عملی برای برداشت از میدان‌های مشترک و استحصال گاز مشعل انجام داده‌اید، تصریح کرد: با وجود توضیح‌های وزیر نفت در این باره مبنی بر اینکه در زمینه جلوگیری از هدررفت گاز مشعل برنامه مصوب و در زمینه فشارافزایی گاز پروژه داریم و مطالعات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، نماینده سؤال‌کننده از این پاسخ‌ها قانع نشد، به همین دلیل این پرسش به صحن ارجاع خواهد شد.

وی درباره پرسش علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک درباره چگونگی تفکیک و توزیع هزینه‌های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در کشور و اینکه این مبالغ به‌طور عادلانه در کشور تقسیم نمی‌شود، اظهار کرد: به گفته آقای اوجی این مبلغ طی ۱۰ سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان بوده که ۴ هزار میلیارد تومان در ۶۴۰۰ پروژه عمرانی هزینه شده و ۴۹۰۰ پروژه تکمیل شده است که در نهایت مقرر شد جدول تفکیکی این مهم تا یک هفته دیگر برای سؤال‌کننده ارسال شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سؤال ملی رمضانعلی سنگدوینی درباره آخرین اقدام‌های انجام‌شده در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: به گفته آقای سنگدوینی با وجود آنکه حدود ۲۰ میلیون بخاری گازی در کشور داریم که با ۱۰ درصد افزایش بازدهی حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب در روز صرفه‌جویی می‌شود، اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است که وزیر نفت در پاسخ به این پرسش از بهینه‌سازی موتورخانه‌ها به‌صورت رایگان، ایجاد کنتورهای هوشمند، افزایش پلکانی کردن تعرفه گاز و تلاش برای اخذ مجوز تعویض ۶.۵ میلیون بخاری خبر داد و سرانجام آقای سنگدوینی از پاسخ‌های وزیر به این پرسش قانع شد.

شریعتی افزود: پرسش دیگر این نماینده از وزیر نفت درباره تأمین اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان جهت برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی بود که وزیر، پاسخ داد وزارت نفت تعداد ۵ تضمین ۴۰۰ میلیارد تومانی برای این موضوع صادر کرده است که در ادامه نماینده از پاسخ‌های وزیر نفت به این سؤال قانع شد.

وی تصریح کرد: در ادامه بنده نیز درباره وضع آیین‌نامه اتوگاز در دولت از وزیر پرسشی داشتم که وی اعلام کرد پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب و در نوبت طرح در هیئت وزیران است و ان‌شاءالله ظرف یک‌ماه آینده طرح و تصویب خواهد شد. در ادامه با توجه به پاسخ‌های وزیر به وی مهلتی یک‌ماهه برای تصویب داده شد.

کد خبر 458763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =