گازرسانی به جزیره قشم با روشی منحصربه‌فرد در دنیا

مجری طرح خط لوله ششم سراسری گاز نحوه گازرسانی به جزیره قشم با روشی منحصربه‌فرد در دنیا را تشریح کرد.

به گزارش شانا، حسین سلیمی در بازدید از پروژه ۳۰ اینچ بندرعباس - لافت - گورزین که به همراه فاطمه هلیسائی، رئیس روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و احسان سیدآبادی، مسئول این پروژه انجام شد این خط لوله را از نظر راهبردی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: با توجه به فوریت و اولویت پروژه در عینیت‌بخشی به برنامه‌های کلان کشور، در تلاشیم با بسیج همه‌جانبه امکانات، بهره‌برداری از آن را طبق برنامه پیش‌بینی‌شده محقق کنیم.

وی با تأکید بر اینکه پروژه به‌دلیل خاص بودن منطقه با سختی‌های اجرایی فراوانی روبه‌رو است، تصریح کرد: افزون بر موانع جغرافیایی، مسائل پیرامونی و اجتماعی نیز بر روند پروژه تأثیرگذار است.

مجری طرح خط لوله ششم سراسری گاز یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خط لوله را عبور از خلیج همیشه فارس با روش موسوم به HDD اعلام کرد و افزود: برای نخستین‌بار در دنیا یک خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچی در گستره‌ای به‌طول ۳ کیلومتر از زیر آب می‌گذرد که اجرای HDD با این سایز و طول در جهان تاکنون سابقه مشابهی نداشته است.

سلیمی همچنین درباره پروژه انشعاب ۱۶ اینچ توضیح داد: این انشعاب به طول ۱۳ کیلومتر از خط لوله هفتم سراسری منشعب می‌شود و بهره‌برداری فوری از آن به‌منظور تأمین خوراک شهرک صنعتی خلیج فارس و تغذیه نیروگاهی که قرار است کار تولید برق برای پروژه انتقال آب را عملیاتی کند، ضرورت دارد.

فاطمه هلیسائی، رئیس روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز در این بازدید گفت: آنچه در پروژه «بندرعباس – لافت – گورزین» در حال اجراست فراتر از یک پروژه مرسوم بوده و افتخاری ملی به‌شمار می‌آید که ابعاد تجاری – آموزشی منحصربه‌فردی دارد و درصددیم جنبه‌های فنی، فناوری این دستاورد بزرگ را به تصویر بکشیم و آن را تبدیل به یک دانش قابل بهره‌برداری برای متخصصان کشور کنیم.

احسان سیدآبادی، مسئول این پروژه نیز با بیان اینکه عملیات HDD نیاز به پیش‌نیازهای فراوانی دارد، تصریح کرد: اکنون فعالیت‌های جوشکاری، حفاری، کیسینگ، عایق‌کاری، رادیوگرافی و لوپ مغناطیسی به‌صورت هم‌زمان در حال اجراست تا به محض رسیدن دستگاه‌های مرتبط، عملیات HDD اجرا شود.

* HDD: همان حفاری افقی جهت‌دار برای نصب و عبور خطوط لوله گاز، برق و آب از رو یا زیر موانع طبیعی است.

کد خبر 458963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =