صادرات گاز آمریکا به اروپا برای نخستین بار از روسیه پیشی گرفت

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد صادرات گاز طبیعی آمریکا به اروپا برای نخستین بار از صادرات گاز روسیه فراتر رفت.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد صادرات گاز آمریکا به اروپا برای نخستین بار از عرضه گاز روسیه به این منطقه با خطوط لوله پیشی گرفته است.

پس از آنکه شرکت دولتی گازپروم روسیه عرضه گاز را با خط لوله نورد استریم-۱، بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز این شرکت به اروپا، کاهش داد و صادرات خود را به کشورهایی که شرایط پرداخت جدید را رعایت نمی‌کردند، متوقف کرد، اروپا به‌دنبال یافتن جایگزینی مانند گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) آمریکا به جای عرضه روسیه افتاد. بر اساس این گزارش، روسیه سال گذشته بیش از یک‌سوم تقاضای گاز اتحادیه اروپا را تأمین کرد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، در توئیتی گفت: کاهش شدید اخیر در جریان گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا به این معناست که این نخستین ماه در تاریخ است که واردات ال‌ان‌جی آمریکا به این اتحادیه از واردات گاز روسیه با خط لوله پیشی گرفته است. کاهش عرضه گاز از سوی روسیه، تلاش‌ها برای پایین آوردن تقاضای اتحادیه اروپا به‌منظور آماده شدن برای فصل زمستان سخت را ضروری می‌کند.

افزایش واردات ال‌ان‌جی از آمریکا در حالی رخ می‌دهد که این کشور پس از آغاز صادرات از سواحل خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۶ میلادی، تولید ال‌ان‌جی را افزایش داده و تجارت جهانی انرژی را متحول کرده است. حتی پس از آتش‌سوزی در واحد ال‌ان‌جی فری‌پورت در تگزاس و توقف فعالیت به‌دلیل تعمیرات طولانی‌مدت نیز صادرات آمریکا همچنان زیاد است.

پس از درگیری‌های نظامی میان روسیه و اوکراین، اتحادیه اروپا در ماه مارس با افزایش ۱۵ میلیارد مترمکعبی واردات ال‌ان‌جی از آمریکا در سال جاری موافقت کرد تا جایگزینی برای گاز روسیه باشد. این اتحادیه در نظر دارد با تأمین ال‌ان‌جی از منابع مختلف، یک‌سوم گاز روسیه را جایگزین کند.

روسیه سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد مترمکعب گاز از طریق خطوط لوله و ۱۴ تا ۱۸ میلیارد مترمکعب ال‌ان‌جی به اروپا صادر می‌کند.

کد خبر 459041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =