زمان را برای توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان از دست ندهیم

مدیرعامل گروه مپنا با تأکید بر اینکه نباید زمان را برای توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان از دست بدهیم، افزود: بر اساس مذاکرات انجام‌شده، توسعه این میدان احتمالاً به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود و هریک از اعضای کنسرسیوم چند بخش آن را توسعه خواهند داد.

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، به بیان اینکه بر اساس تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان که بین شرکت ملی نفت ایران و بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید منعقد شد، سهم بانک‌ها از سرمایه‌گذاری ۸۰ درصد و سهم شرکت‌های ای‌اندپی ۲۰ درصد خواهد بود، گفت: شرکت مپنا به‌عنوان یکی از اعضای این کنسرسیوم متعهد به تأمین مالی ۴ درصد از این پروژه ملی شد.

وی با اشاره به اینکه جلسات منظم و هماهنگی برای جمع‌بندی میان شرکت‌های اکتشاف و تولید این کنسرسیوم در حال برگزاری است، اظهار کرد: تا پیش از این به‌دلیل عدم شتاب در توسعه میدان آزادگان فرصت‌سوزی‌هایی صورت گرفته است. از سوی دیگر شریک عراقی ما در آن سوی مرز با همکاری شرکت‌های بین‌المللی ‌در حال توسعه و تولید از آن است.

مدیرعامل گروه مپنا با تأکید بر اینکه نباید زمان را برای توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان از دست بدهیم، افزود: بر اساس مذاکرات صورت‌گرفته توسعه این میدان احتمالاً به بخش‌های مختلفی تقسیم و هریک از اعضای کنسرسیوم چند بخش آن را توسعه خواهند داد. از سوی دیگر، سناریوهای دیگری نیز در زمینه همکاری در نحوه توسعه این میدان وجود دارد که هم‌اکنون در جلسات مشترک با نمایندگان این کنسرسیوم در حال بررسی است.

علی‌آبادی به نقش تأمین مالی از سوی ۶ بانک داخلی در کنسرسیوم توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان اشاره کرد و گفت: در تمامی پروژه‌های بین‌المللی نفت و گاز در ایران و جهان بانک‌ها همواره در جایگاه تأمین مالی و فاینانس حضور دارند.

وی با بیان اینکه پیش از این گروه مپنا در پروژه‌های مشترک زیادی سابقه همکاری با برخی اعضای کنسرسیوم توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان را داشته است، افزود: متأسفانه شرکت‌های ایرانی در بعضی موارد در اجرای کار تیمی عملکرد ضعیفی دارند، اما امیدواریم با تکیه بر نقاط قوت تجربیات همکاری قبلی با سایر اعضای کنسرسیوم بتوانیم توسعه این میدان مشترک را هرچه زودتر عملیاتی کنیم.

به گزارش شانا، تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم در شرکت ملی نفت ایران، با حضور رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید، کلید خورد تا نشان دهد صنعت نفت ایران منتظر لغو تحریم‌ها نیست و از هر روشی برای توسعه میدان‌ها و افزایش تولید بهره می‌برد. حضور و سخنان رئیس‌جمهوری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه نشان داد این سرمایه‌گذاری با حمایت جدی دولت انجام می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اهمیت این پروژه در چیست؟

میدان نفتی آزادگان از جمله میدان‌های جوان نفتی کشور است که در مرز عراق واقع شده و با میدان نفتی «مجنون» در عراق مشترک است. عراقی‌ها مدت‌هاست توسعه میدان مجنون را آغاز کرده‌اند، اما در بخش ایرانی، با وجود تولید در این میدان، از نظر رشد تولید دچار عقب‌ماندگی هستیم. میدان نفتی آزادگان که در منطقه دشت آزادگان، در فاصله ۸۰ کیلومتری غرب اهواز واقع شده، در سال ۱۳۷۶ توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ در ۷۵ کیلومتر، کشف شد. در دو دهه گذشته با شرکت‌های خارجی مختلفی از اینپکس تا توتال و حتی چین برای توسعه این میدان مذاکره یا انعقاد قرارداد شده، اما توسعه مطلوب اتفاق نیفتاده است.

هدف از این پروژه، توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان است؛ یعنی توسعه هم‌زمان مرحله دوم آزادگان شمالی و مرحله دوم آزادگان جنوبی که با کارفرمایی واحد و مدیریت یکپارچه مهندسی مخزن انجام می‌شود. قرار است با به سرانجام رسیدن این پروژه، تولید ۵۷۰‌ هزار بشکه نفت در روز محقق شود که رقم مهمی در برنامه‌های آتی افزایش تولید نفت محسوب می‌شود. برای نیل به این منظور قرار است بیش از ۴۲۰ حلقه چاه تولیدی و تزریقی حفر و بیش از ۴۳۰ کیلومتر خط لوله ساخته شود که نشان‌دهنده حجم بالای کار است. میزان نفت درجای میدان آزادگان با تولید فعلی ۱۹۰ هزار بشکه در روز که در قالب دو میدان مجزای آزادگان شمالی و جنوبی تولید می‌شود، حدود ۳۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. افزایش ضریب بازیافت این میدان هم از جمله اهداف مهمی است که در این پروژه دنبال می‌شود.

کد خبر 459287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =