تعویض شیرآلات چاه شماره ۱۴ شرکت نفت و گاز کارون بدون استقرار دکل

عملیات تعویض شیرآلات و احیای چاه شماره ۱۴ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون بدون استقرار دکل در شرایطی ایمن و با موفقیت انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، عباس ویسی، سرپرست مدیریت امور فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون اظهار کرد: تولید ایمن از چاه شماره ۱۴ این شرکت به‌دلیل بروز اشکال در شیرآلات تاج چاه میسر نبود که با توجه به توان تولید ۲۴۰۰ بشکه‌ای این چاه در روز و نقش آن در اقتصاد کشور، پس از انجام بررسی‌های فنی و میدانی و برگزاری جلسات کارشناسی با اداره‌های ذی‌ربط، تصمیم به تعویض شیرآلات معیوب بدون حضور دکل و با رعایت فاکتورهای ایمنی کشتن چاه و نصب مجرابند درون لوله مغزی گرفته شد.

وی با بیان این نکته که به‌دلیل تجهیز چاه به رشته تکمیلی حومه شهری و وجود پکر، امکان بستن شیر اصلی تحتانی میسر نبود، افزود: امکانات و تجهیزات لازم از قبیل پمپ تراک، دستگاه لوله مغزی سیار، نیتروژن، پمپ نیتروژن، آب نمک، شیرآلات مورد نیاز، همچنین گروه‌های عملیاتی و آتش‌نشانی در محل چاه مذکور مستقر شد و در دو مرحله تلاش، چاه کشته و دو عدد مجرابند درون رشته تکمیلی نصب شد. پس از پایش وضعیت فشار چاه و حصول اطمینان از رشد نداشتن فشار بسته، تاج چاه برداشته شد و همه شیرآلات معیوب تعویض شدند و چاه با توان تولید ۲۴۰۰ بشکه در روز دوباره با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت.

سرپرست مدیریت امور فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون گفت: در صورت استفاده از دکل تعمیراتی برای انجام عملیات بالا، این چاه به‌مدت تقریبی سه ماه به‌منظور جمع‌آوری تسهیلات سرچاهی، محوطه‌سازی، تعمیر با دکل و نصب دوباره تسهیلات سرچاهی با توان تولید ۲۴۰۰ بشکه در روز بسته می‌شد و هزینه‌ای حدود ۲۰۰ میلیارد ریال را در پی داشت که با تلاش گروه‌های عملیاتی و پشتیبانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون و مناطق نفت‌خیز جنوب، عملیات تعویض شیرآلات و احیای چاه ۱۴ با اشراف کامل فنی، عملیاتی و ایمنی، همچنین محاسبه ریسک، با موفقیت صورت گرفت و از هزینه‌های هنگفت تعمیر چاه با دکل جلوگیری شد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با تأمین ۲۵ درصد نفت خام کل کشور بزرگ‌ترین شرکت بهره‌بردار تابع مناطق نفت‌خیز جنوب است که مسئولیت راهبری و تولید صیانتی نفت، گاز و مایعات گازی را از میدان‌های تحت سرپرستی به‌عهده ‌دارد.

کد خبر 459289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =