ناامیدی واشینگتن از افزایش سریع تولید نفت عربستان

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که این کشور انتظار ندارد عربستان تولید خود را بی‌درنگ افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیک سالیوان روز جمعه (۲۴ تیرماه) با اشاره به سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به عربستان اعلام کرد واشینگتن انتظار ندارد عربستان سعودی بی‌درنگ تولید خود را افزایش دهد و منتظر نتیجه نشست ائتلاف اوپک‌پلاس در روز سوم اوت (۱۲ مردادماه) می‌ماند.

وی افزود: فکر می‌کنم نباید منتظر اطلاعیه دوجانبه خاصی در این زمینه باشیم، زیرا معتقدیم هرگونه اقدام برای اطمینان از عرضه کافی انرژی برای حفاظت از سلامت اقتصاد جهان، در چارچوب اوپک‌پلاس انجام خواهد شد.

یک مقام آمریکایی نیز روز جمعه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده بود که واشینگتن انتظار ندارد در نتیجه این سفر، تولید به‌سرعت افزایش یابد.

بایدن روز جمعه با هدف بازیابی روابط ایالات متحده آمریکا با عربستان وارد جده شد. تأمین انرژی، حقوق بشر و همکاری در زمینه امنیت در دستور کار این سفر قرار دارد.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده می‌تواند تضمین کند ائتلاف تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک موسوم به اوپک‌پلاس تولید خود را در ماه‌های آینده افزایش می‌دهد، اقدامی که می‌تواند این پیام را به بازار ارسال کند که در صورت لزوم، عرضه انجام می‌شود.

عربستان در کنار امارات متحده عربی، بخش عمده‌ای از ظرفیت مازاد را در ائتلاف اوپک‌پلاس در اختیار دارد.

بن کهیل، یکی از مقام‌های بلندپایه مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، در یادداشتی تحلیلی نوشت: عربستان ترجیح می‌دهد از طریق اوپک‌پلاس و نه از طریق اقدام یکجانبه بازار را مدیریت کند.

در همین باره، انور قرقاش، مشاور رئیس دولت امارات متحده عربی، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که امارات خواهان برقراری ثبات در بازار نفت است و از تصمیم‌های اوپک‌پلاس پیروی خواهد کرد.

کد خبر 459452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =