افزایش ظرفیت صادرات گوگرد و گاز مایع سرد در منطقه پارس ۲

بازدید کارشناسی به‌منظور بررسی و پیگیری وضع پیشرفت طرح بندر خدماتی و صادراتی سیراف پارس، ازسوی کارشناسان مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، این بندر با مساحت کل ٣٦٠ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ۲، بین پالایشگاه‌های فازهای ١٣ و ١٩ قرار گرفته و با هدف صادرات ال‌پی‌جی و گوگرد تولیدی پالایشگاه‌های پارس ۲ در دست اجرا است که بخش‌های «ترمینال گوگرد»، «اسکله صادرات گوگرد» و «اسکله صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی سرد)» را در بر گرفته است.

در ترمینال گوگرد که مشتمل ‌بر ۲ انبار با ظرفیت مجموع ۸۶ هزار تن می‌شود، تجهیزات صادرات گوگرد و ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع ساختمان‌های ترمینال در مرحله احداث و راه‌اندازی است.

اسکله صادرات گوگرد با ظرفیت بارگیری هزار تن در ساعت برای شناورهای تا ۵۰ هزار تن ظرفیت و تمامی متعلقات مرتبط (فندرها، بولاردها و نردبان‌ها)، پیش‌بینی می‌شود امسال تکمیل و برای صادرات گوگرد آماده بهره‌برداری شود.

اسکله صادرات ال‌پی‌جی سرد دارای دو پهلوگاه است که هریک سه بازوی بارگیری دارند (یک بازو مختص پروپان، یک بازو مختص بوتان و بازوی وسط به‌صورت مشترک) با ظرفیت هر بازو ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت، برای عملیات بارگیری به کشتی‌های خریداران مربوطه استفاده می‌شود. این اسکله قابلیت پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت ۵۰ هزار تن را دارد.

هم‌اکنون ال‌پی‌جی سرد تولیدی پالایشگاه‌های فازهای ١٣ و ۲۲-۲۴ از مسیر ۶ رشته خط ‌لوله عایق‌ (شامل دو رشته خط ‌لوله  ۲۴ اینچ و ۴ رشته خط ‌لوله ۱۶ اینچ برای انتقال پروپان و بوتان و خطوط برگشتی) و ال‌پی‌جی سرد تولیدی پالایشگاه فازهای ١٩ و ١۲ و در آینده پالایشگاه فاز ١۴، از مسیر چهار رشته خط ‌لوله (دو رشته خط‌ لوله ۲۴ اینچ برای انتقال و ۲ رشته خطوط‌ لوله ۱۶ اینچ برگشتی) به اسکله مذکور منتقل و از طریق بازوهای بارگیری به کشتی‌های حمل گاز مایع سرد بارگیری می‌شود. در اسکله یادشده پروپان با دمای منفی ٣۸ درجه سانتی‌گراد و بوتان با دمای منفی ۵ درجه سانتی‌گراد در پهلوگاه تحویل داده می‌شود.

طبق گفته‌های کارشناسان شرکت نفت‌وگاز پارس، تماملی عملیات خدمات بندری در سال گذشته هم‌زمان با احداث بندر مذکور از طریق اجرای برنامه بهره‌برداری زودهنگام، با استفاده از خدمات فازهای مجاور بندر خدماتی و صادراتی سیراف پارس شامل تأمین برق، هوا و نیتروژن از فاز ١٩ و آب از فاز ١٣ انجام شده و صادرات گاز مایع سرد تولیدی پتروپالایش کنگان و فاز ١٩ به‌میزان ۸۶۰ هزار تن نیز از همین مسیر محقق شده است.

به‌منظور رفع نیازمندی‌های آب بندر که اکنون از فازهای مجاور آن تأمین می‌شود، به‌ تعداد ١٠ حلقه چاه آب در بندر حفر شده است. پکیج‌های هوا و نیتروژن نیز آماده و قرار است با تکمیل پروژه درخود بندر تأمین شود.

افزون بر موارد ذکرشده با توجه به فعالیت پیمانکاران طرح مذکور و استقرار و آماده به‌کار بودن یک دستگاه ماشین لایروبی در این بندر و درخواست‌ مکرر متقاضیان مختلف نظیر طرح‌های پالایشی سیراف و سایر شرکت‌های خصوصی به‌منظور استفاده از خدمات بندر سیراف پارس به‌منظور صادرات محصولات خود، چنانچه چشم‌اندازی برای توسعه و افزایش توان صادرات این بندر مدنظر باشد، انجام مطالعه جامع و یکپارچه به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت آن ضروری به‌ نظر می‌رسد.

بنا بود به‌دلیل تخصصی‌ بودن موضوع صادرات ال‌پی‌جی و وجود تجربه کافی در شرکت پایانه‌های نفتی ایران، این موضوع به شرکت مذکور و مدیریت بندر و صادرات گوگرد به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واگذار شود، اما تاکنون این موضوع محقق نشده است و از سوی سازمان‌های مرتبط انجام می‌شود.

کد خبر 460059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =