لزوم حرکت به سمت توسعه و تولید گاز در میدان‌های خلیج فارس

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به ظرفیت استخراج گاز از میدان‌های خلیج‌فارس گفت: در طی سال‌های پیش بیشتر نگاه‌ها به برداشت نفت از میدان‌های خلیج فارس بوده است، اما آمارها نشان می‌دهد باید به سمت توسعه و تولید گاز در این میدان‌ها حرکت کنیم.

به گزارش شانا به نقل از رادیو گفت‌وگو، علیرضا مهدی‌زاده با بیان اینکه شرکت نفت فلات قاره ایران از جمله شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است، گفت: این شرکت در ۶ منطقه عملیاتی در جنوب کشور، مسئولیت اکتشاف، استخراج، فرآورش، ذخیره‌سازی و صادرات نفت و گاز را به‌عهده دارد.

وی اشاره کرد: شرکت نفت فلات قاره تنها شرکت از زیر مجموعه‌های شرکت ملی نفت است که زنجیره اکتشاف تا صادرات در آن انجام می‌شود، بهره‌برداری و برداشت از میدان‌های نفت و گاز در بیش از ۲۷ سکوی بهره‌برداری نفت‌خام و ۱۸ واحد فرآورشی با ظرفیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه انجام می‌شود، برای این منظور بیش از سه هزار کیلومتر خط لوله زیردریایی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران درباره دیگر ویژگی‌های این شرکت توضیح داد و اظهار کرد: شرکت نفت فلات قاره ایران بیش از ۱۴۲ سکوی فرعی، اصلی و استراحت گاهی در خلیج فارس دارد که از این تعداد، بیش از ۱۰۰ سکو، سرچاهی است.

مهدی‌زاده با بیان اینکه پهنه خلیج فارس به‌طول بیش از هزار و ۸۰۰ کیلومتر محدوده عملیاتی فلات قاره برای اکتشاف، استخراج و صادرات نفت و گاز است درباره آمار ذخایر و تولید نفت از سوی این شرکت اعلام کرد: مقدار نفت در جای شرکت در میدان‌های فلات قاره ۹۶ میلیارد بشکه است که ذخیره قابل بازیافت نهایی ۱۶ میلیارد بشکه است. تاکنون تولید انباشتی در این حوزه بیش از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه است.

وی به حوزه گاز اشاره و بیان کرد: آمار گاز اولیه درجا در میدان‌های فلات قاره ۱۸۰ میلیارد متر مکعب است که ذخیره قابل بازیافت ما بیش از ۱۲۰ میلیارد متر مکعب است. مقدار تولید انباشتی گاز تاکنون ۱۱ میلیارد فوت مکعب است که این آمار نشان می‌دهد میدان‌های گازی در خلیج فارس ظرفیت بالایی برای توسعه و تولید دارند. در سال‌های پیش بیشتر نگاه‌ها تولید نفت از میدان‌های خلیج فارس بوده است، اما آمارها نشان می‌دهد باید به سمت توسعه و تولید گاز در این میدان‌ها حرکت کنیم.

کد خبر 461372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =