تهدیدهای پیش روی تقاضای نفت هنوز باقی است/ محدودیت عرضه در ۲۰۲۲ ادامه می‌یابد

کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس طی گزارشی از محدودیت بیشتر عرضه نفت در سال ۲۰۲۲ میلادی و تداوم مخاطره‌های پیش‌روی رشد تقاضای نفت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن/مسکو، منابعی از ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک، موسوم به اوپک‌پلاس، اعلام کردند به‌دلیل تولید ناکافی اعضای این ائتلاف، بازار نفت در سال ۲۰۲۲ میلادی روزانه تنها ۴۰۰ هزار بشکه مازاد عرضه خواهد داشت که بسیار کمتر از برآورد پیشین است.

این گزارش چند روز پیش از نشست وزارتی روز دوشنبه پنجم سپتامبر (۱۴ شهریورماه) اوپک‌پلاس و یک هفته پس از مطرح شدن احتمال کاهش تولید اعضای این ائتلاف از سوی عربستان مطرح شده است.

کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس که روز چهارشنبه (نهم شهریورماه) برگزار شد، به ائتلاف اوپک‌پلاس درباره شرایط بازارهای جهانی نفت خام مشاوره می‌دهد.

پیش از نشست روز چهارشنبه، کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس در گزارشی که به رویت رویترز رسیده است، اعلام کرد: مازاد عرضه بازار نفت در بهترین سناریو به ۹۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

دو منبع اوپک پلاس گفتند: پس از این نشست کمیته مشترک فنی اوپک‌پلاس، مازاد عرضه روزانه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده، زیرا این گروه تصمیم گرفته است مقدار قابل‌توجهی از تولید کمتر از سهمیه متعهدشده اعضا را در ترازنامه لحاظ کند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، هفته گذشته اعلام کرده بود که اوپک‌پلاس هم‌زمان با نوسان‌های موجود ناشی از نقدینگی ضعیف و قطع ارتباط با بازارهای فیزیکی در بازار نفت آماده کاهش عرضه است.

پنج منبع به رویترز گفتند: هنوز مذاکره درباره تعیین سیاست عرضه اوپک‌پلاس پس از ماه سپتامبر و اینکه آیا آنها عرضه را کاهش می‌دهند یا خیر، آغاز نشده است.

قیمت نفت در هفته‌های اخیر به‌شدت نوسان داشته است. با اینکه گفته‌های وزیر انرژی عربستان سبب شد قیمت‌های نفت خام روز دوشنبه به بیش از ۱۰۵ دلار به ازای هر بشکه افزایش یابد که بالاترین سطح در یک ماه اخیر به‌شمار می‌رود، اما به‌دلیل پیش‌بینی درباره کاهش تقاضا، بهای نفت خام برنت روز چهارشنبه ۱۰ دلار نسبت به سطوح ثبت‌شده پیشین کاهش یافت.

اوپک‌پلاس در نشست پیشین خود توافق کرد تولید را برای ماه سپتامبر روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش دهد.

در گزارش کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس آمده است که تقاضای نفت که امسال روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد، با ابهام‌های زیادی به‌ویژه به‌دلیل افزایش تورم و سیاست‌های پولی سختگیرانه روبه‌روست و این شرایط بودجه مصرف‌کنندگان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

در این گزارش آمده است: افزایش قیمت انرژی خطر دیگری را در آینده ایجاد می‌کند. این موضوع ممکن است به کاهش قابل‌توجه‌تری در مصرف نسبت به آنچه اکنون پیش‌بینی می‌شود، به ویژه در پایان سال جاری میلادی منجر شود.

نظرسنجی ماهانه رویترز درباره تولید اوپک در روز چهارشنبه نشان داد تولید اعضای این سازمان در ماه اوت به بالاترین سطح خود از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی رسیده است، اما همچنان روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کمتر از هدف تعیین‌شده برای ماه اوت بود.

بسیاری از تولیدکنندگان اوپک و اوپک‌پلاس به‌دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی در میدان‌های نفتی و تحریم‌های غرب علیه ایران، ونزوئلا و روسیه، ظرفیتی برای افزایش تولید ندارند.

کد خبر 461515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =