اروپا برای اثرگذاری طرح سقف قیمتی نفت روسیه به‌دنبال شریکان خارجی است

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا از چین و هند خواست از سقف قیمتی برای محموله‌های نفت خام روسیه حمایت کنند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی از بالی اندونزی، اتحادیه اروپا روز شنبه (۱۲ شهریورماه) از چین و هند خواست به ابتکار گروه هفت برای اعمال سقف قیمتی برای نفت پیوندند.

وزیران امور دارایی کشورهای عضو گروه هفت روز جمعه (۱۱ شهریورماه) طرح اعمال سقف قیمتی برای محموله‌های صادراتی نفت خام روسیه را تصویب کردند.

جزئیات نحوه عملکرد سقف قیمت در حال نهایی شدن است، اما تحلیلگران حوزه انرژی نگرانی‌هایی را درباره این طرح، به‌ویژه در خصوص اینکه آیا مصرف‌کنندگان کلیدی مانند چین و هند به آن ملحق می‌شوند یا خیر، مطرح کرده‌اند.

چین و هند پس از تنش‌های مسکو و کی‌یف و اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کرملین، خرید نفت خام از روسیه را افزایش داده‌اند و از تخفیف‌های نفتی این کشور بهره‌مند شده‌اند.

کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در حاشیه نشست انرژی گروه ۲۰ در اندونزی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا انتظار دارد چین و هند درباره سقف قیمت پیشنهادی کمک کنند یا خیر، اظهار کرد: من فکر می‌کنم آنها هم باید از این طرح‌ها حمایت کنند.

وی افزود: چین و هند به تداوم خرید نفت از روسیه با هدف تأمین امنیت عرضه خود تمایل دارند و این شرایط به درآمدزایی روسیه کمک می‌کند.

کمیسونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: سقف قیمتی برای نفت روسیه به خریدارانی که به تحریم‌های اتحادیه اروپا ملحق نشده‌اند این فرصت را می‌دهد که نفت را با قیمتی منصفانه دریافت کنند.

هفته گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که با هندی‌ها در این باره مذاکرات سازنده‌ای داشته است، در حالی که چین در ماه ژوئیه گفته بود سقف قیمت مسئله‌ای بسیار پیچیده است.

انتظار می‌رود رقم سقف قیمتی پیش از اوایل ماه دسامبر امسال زمانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات محموله‌های دریایی نفت خام روسیه آغاز می‌شود، آماده شود، اما بازیگران بازار همچنان منتظر جزئیات بیشتر درباره رقم دقیق سقف هستند.

گروه هفت در بیانیه‌ای مشترک گفت: سقف قیمت به‌صورت شفاف به اطلاع عموم می‌رسد.

مسئول سیاست انرژی اتحادیه اروپا  بدون اشاره به زمان ارائه جزئیات نهایی افزود: کارهای فنی در حال انجام است. 

روسیه گفته است به کشورهایی که محدودیت قیمتی اعمال کنند، نفت نمی‌فروشد.

کد خبر 461617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =