تصمیم‌های اوپک‌پلاس بازار نفت را متعادل می‌کند

کابینه عربستان بر نقش محوری اوپک پلاس در تعادل بازارهای جهانی نفت خام تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های دولتی عربستان گزارش دادند که کابینه این کشور روز سه‌شنبه (۱۹ مهرماه) بر نقش محوری ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک‌پلاس) در دستیابی به تعادل و ثبات در بازارهای جهانی نفت تأکید کرد.

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) تا دسامبر سال ۲۰۲۳ به اجماع رسیدند.

تصمیم هفته گذشته اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت با وجود مخالفت ایالات متحده آمریکا، روابط تنش‌آمیز بین کاخ سفید و ریاض را که زمانی یکی از سرسخت‌ترین متحدان واشنگتن در خاورمیانه بود، متشنج‌تر کرده است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه (۱۹ مهرماه) در این باره گفته بود: بایدن پس از تصمیم کاهش تولید نفت اوپک‌پلاس در حال ارزیابی دوباره روابط آمریکا با عربستان سعودی است.

کاخ کرملین روز یکشنبه (۱۷ مهرماه) ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) را به‌دلیل موافقت با کاهش عرضه نفت که با آشفتگی ایجادشده از سوی آمریکا در بازار جهانی نفت مقابله می‌کند، تحسین کرد.

کاخ سفید برای جلوگیری از کاهش تولید تلاش زیادی می‌کرد؛ در همین حال رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوار است تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای که در آن دموکرات‌ها در تلاش برای حفظ اکثریت در کنگره هستند، از افزایش دوباره قیمت بنزین در ایالات متحده جلوگیری کند.

بر اساس گزارش روزنامه فایننشال‌تایمز، جَنت یِلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در واکنش به تصمیم اوپک‌پلاس گفته است: تصمیم ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) به‌منظور کاهش تولید نفت برای اقتصاد جهانی به‌ویژه بازارهای نوظهور مفید نیست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین به‌تازگی اعلام کرده است که آمریکا پس از تصمیم اوپک‌پلاس آرامش خود را از دست داده و حتی در تلاش است ارقام بیشتری را از ذخیره‌سازی‌های خود وارد بازارهای جهانی کند.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

کد خبر 462961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =