تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت بندرعباس پایان یافت

عملیات اجرایی تعمیرات اساسی واحدهای آیزوماکس، هیدروژن و تصفیه گاز آمین پالایشگاه نفت بندرعباس با موفقیت انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت بندرعباس، این تعمیرات بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پس از یک دوره فعالیت مستمر پنج ساله و با رعایت دقیق استانداردهای فنی و تخصصی و مطابق با اصول و الزام‌ها و مقررات بهداشت، ایمنی و محیط زیست انجام شد.

هاشم نامور، مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این باره گفت: با الطاف الهی و اتخاذ تمهیدهای مؤثر، ایجاد ساختار اجرایی، سازمان‌دهی، سازوکار مناسب، بهره‌گیری از نظام تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده، پایش، تجزیه‌وتحلیل مستمر و منظم نتایج فعالیت‌های انجام‌شده در هر روز، این عملیات مهم و حساس در مدت زمان ۳۸ شبانه‌روز با موفقیت و صحت و سلامت کامل و بدون وقوع هیچ‌گونه حادثه‌ای انجام شد و پایان یافت.

وی در این باره افزود: هدف اصلی این تعمیرات اساسی، آماده‌سازی واحدهای عملیاتی مذکور برای ادامه کارکرد مطمئن، مستمر و شبانه‌روزی برای یک دوره فعالیت مستمر تولید و تأمین فرآورده‌های نفتی با کیفیت موردنیاز کشور است.  

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس تأکید کرد: در تعمیرات اساسی واحدهای آیزوماکس، هیدروژن و تصفیه گاز با آمین پالایشگاه بندرعباس، همه ظروف و برج‌ها، مُبدل‌ها، فن‌های هوایی، خطوط لوله، پمپ‌ها و کمپرسورها، سیستم‌های برقی و ابزار دقیق، ایستگاه‌های کنترل برق، راکتورها و کوره‌ها بازرسی و ارزیابی شدند و تعمیرات لازم روی آنها انجام شد.

نامور افزود: یکی از اقدام‌ها در این تعمیرات تعویض کاتالیست‌های مورداستفاده در واحد آیزوماکس بود که با تلاش کارکنان به صورت شبانه‌روزی ۳۶۰ تن کاتالیست به همراه لایه‌های محافظ تخلیه و کاتالیست‌های جدید بارگیری شد. این اقدام تأثیر مستقیمی بر کیفیت فرآورده‌های تولیدی در این واحد عملیاتی دارد.  

وی با اشاره به دقت و حساسیت در اجرای تعمیرات اساسی تصریح کرد: به‌منظور اجرای دقیق تعمیرات، نشست‌های پرشمار و مستمری با حضور مدیران و مسئولان شرکت برگزار و نقشه‌های فرآیندی و اجرایی تهیه گرید و کالاها، اجناس، تجهیزات و دستگاه‌های موردنیاز تأمین شد و در طول تعمیرات اساسی نیز نشست‌های هماهنگی و نظارت بر پیشرفت کار به‌صورت روزانه در محل واحدهای تحت تعمیرات برگزار و روند پیشرفت کار به‌صورت مستمر پایش شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیان اینکه اجرای تعمیرات در دو شیفت به‌صورت شبانه‌روزی به‌منظور حداکثر بهره‌گیری بهینه و مطلوب از اوقات شبانه‌روز و بهره‌وری بیشتر انجام شد، گفت: در اجرای این تعمیرات اساسی افزون بر کارکنان پالایشگاه از خدمات هزار و ۶۰۰ نفر نیروی انسانی بیرون از شرکت استفاده شد.

نامور استفاده از اهرم‌های نظارت و کنترل و تجزیه‌وتحلیل مستمر فعالیت‌های انجام‌شده در مقایسه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در هر روز، تکیه بر اطلاعات قابل اطمینان، رصد کامل و دقیق فعالیت‌ها، تعامل مناسب و همکاری مطلوب و همه‌جانبه کارکنان واحدهای درگیر در تعمیرات اساسی و بهره‌گیری مؤثر از خرد جمعی، زمان‌سنجی و انجام کار به‌صورت موازی و هم‌زمان در دو شیفت به صورت شبانه‌روزی را از جمله دلایل پایان موفقیت‌آمیز تعمیرات اساسی در مدت زمان تعیین شده عنوان کرد.

وی بیان کرد: در تعمیرات اساسی رعایت اصول، قوانین و الزام‌های اچ‌اس‌ئی در دستور کار قرار دارد. در این باره به‌منظور توسعه فرهنگ ایمنی و پیشگیری از بروز حادثه نشست‌های صبحگاهی ایمنی (HSE meeting) در ابتدای آغاز هر شیفت کاری و با حضور مدیران ستادی و عملیاتی، برای ارائه راهنمایی‌های انجام کار به روش ایمن و اصولی و تذکر برای پیشگیری از بروز مخاطره‌ها و کاهش و حذف آنها در حین کار و ایجاد انگیزه از طریق تشویق نیروهای پیمانکاری شاغل در تعمیرات اساسی که وظایف خود را با کیفیت مطلوب، رعایت مقررات اچ‌اس‌ئی و نظم و انضباط انجام داده‌اند، برگزار شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با اشاره به اینکه این تعمیرات نتیجه مشارکت جمعی کارکنان و یک کار گروهی بوده است، ‌ تأکید کرد: در یک برنامه حجیم مانند انجام تعمیرات اساسی هم‌زمان چند واحد پالایشی، ایجاد هماهنگی و ارتباط سازنده و لازم بین گروه‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است که در این دوره از تعمیرات این ارتباط و همکاری به شکل بسیار مناسب و مطلوب برقرار شد و نتیجه آن پیشگیری از بروز هرگونه حادثه و اجرای تعمیرات اساسی مطابق استانداردهای مربوطه با سرعت مناسب و کیفیت مطلوب و بدون وقوع هرگونه حادثه بوده است.

کد خبر 464235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =