۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶
  • کد خبر: 466075
گزیده‌های نفتی هفته

بازدید وزیر نفت از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، تأکید مدیران صنعت نفت برای مصرف بهینه گاز، برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت، معرفی پروژه فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نفت در هفته جاری بود.

هفته پرکار وزیر نفت: جواد اوجی، وزیر نفت در هفته‌ای که گذشت در حاشیه نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: گاز برای مشترکان با رعایت سقف الگوی مصرف که حدود ۷۰ درصد مشترکان را شامل می‌شود، گران نشده است. وی در حاشیه نشست هیئت دولت هم بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها امسال نسبت به سال‌های گذشته زمستان سردتری را پیش‌رو داریم.

جواد اوجی همچنین پنج‌شنبه (۲۴ آذرماه) با هدف نظارت بر روند تولید و تأمین گاز کشور در آستانه ورود به فصل زمستان از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران بازدید و از افزایش بی‌سابقه روزانه ۶۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز کشور در بخش‌های خانگی و تجاری خبر داد و بر لزوم بهینه‌سازی مصرف گاز کشور در بخش‌های مختلف به منظور بهره‌مندی همه مردم از این نعمت خدادادی تأکید کرد. مجید چگنی هم در حاشیه این نشست از رایگان شدن گاز مشترکان محروم و محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از پیش‌بینی افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی به روزانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب خبر داد.

وزیر نفت پس از بازدید از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز به نشست هیئت دولت و پس از آن مجلس شورای اسلامی رفت تا در آلوده‌ترین روزهای تهران و نیز فشار کاری ناشی از تأمین سوخت زمستانی، به‌دلیل حمله گذرای قلبی در بیمارستان بستری شود، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حال وزیر مساعد و شرایط او پایدار است.

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ساخت مخازن: نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت و بهره‌برداری مخازن ذخیره‌سازی نفت خام دوشنبه این هفته (۲۱ آذرماه) در باشگاه کوشک شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، فریدون کردزنگنه، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران در این نشست اعلام کرد: آیین‌نامه اجرایی معافیت مالیاتی در مدل قراردادی BOO ،BOT و EPCF به تصویب دولت رسید و ابلاغ شد که این بدان معناست که افراد حقیقی و حقوقی که در قالب این قراردادها مشارکت می‌کنند در دوره ساخت و بهره‌برداری از پرداخت مالیات معاف هستند.

امیر مقیسه، معاون امور سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران هم در این نشست به تشریح چارچوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ذخیره‌سازی نفت خام پرداخت و فتح‌آبادی، رئیس امور طراحی مدل‌های تقاضای انرژی مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت بر انعطاف عملیاتی با احداث مخازن ذخیره‌سازی تأکید کرد. حمیدرضا شاهدوست، مدیر عملیات شرکت پایانه‌های نفتی نیز در این نشست ضرورت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تعمیر و نگهداری مخازن را موضوع سخنرانی خود قرار داد.

کنفرانس مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت: در هفته پربار جاری کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت برگزار شد. وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در این نشست پیام وزیر نفت را قرائت کرد. وزیر در این پیام قول داد که وزارت نفت به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در دوران تحریم و پساتحریم ادامه می‌دهد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز در این کنفرانس منابع انسانی و ازدیاد برداشت را دو چالش مهم صنعت نفت نام برد و پژوهش فناورانه‌ را پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز کشور اعلام کرد. وی همچنین در حاشیه این کنفرانس از افزایش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز تا سال ۱۴۰۸ خبر داد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این کنفرانس بر حمایت این سازمان از بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت تأکید کرد. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری هم در این کنفرانس گفت: صنعت نفت یکی از موتورهای اصلی مولد اقتصاد کشور از پایین‌دست تا بالادست است و لازم است اقتصادهای بزرگ خصوصی با همکاری وزارت نفت شکل بگیرد. در حاشیه این کنفرانس  تفاهم‌نامه همکاری‌های متقابل فناورانه و بهره‌گیری از پرتوها در مجموعه صنعت‌ نفت امضا و از سند تلفیقی برنامه راهبردی توسعه فناوری وزارت نفت رونمایی شد.

در این کنفرانس سه روزه همچنین چند نشست تخصصی برگزار شد که وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در یکی از این نشست‌های از تأکید وزیر نفت بر اجرایی شدن بند «ه» تبصره ۱۸ وزارت نفت به منظور حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

مرحله نخست فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در انتظار رئیس‌جمهوری: فرهاد احمدی، مدیرعامل ملی مهندسی اواسط این هفته (سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه) به آبادان سفر کرد و در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری به تشریح مرحله نخست فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان پرداخت. در فاز دوم این طرح که بخش نخست آن با ۲۱۰ هزار بشکه ظرفیت آماده بهره‌برداری است، بزرگ‌ترین تجهیزات پالایشگاهی کشور نصب شده است. این طرح به‌زودی با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد. در مرحله دوم فاز دوم این طرح، کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه آبادان به استاندارد یورو ۵ ارتقا می‌یابد.

کاهش دمای هوا و نشست با مدیران گاز استانی: مجید چگنی این هفته هم‌زمان با کاهش دمای هوا در بیشتر نقاط کشور در نشستی با مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی سراسر کشور که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بر دستورعمل‌های وزارت نفت درباره تأمین پایدار سوخت زمستانی تأکید کرد و گفت: با توجه به کاهش دما و مصرف بیش از ۷۰ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی و تجاری، ضروری است در گازرسانی به بخش‌های مختلف، مدیریت مصرف انجام شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین در گردهمایی پژوهش و فناوری این شرکت بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف گاز تأکید و اعلام کرد: بهینه‌سازی مصرف گاز و انرژی تنها به‌عهده وزارت نفت و شرکت ملی گاز نیست و نیاز به عزمی ملی دارد.

کد خبر 466075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =