۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
  • کد خبر: 466872
گزیده‌های نفتی هفته

بهره‌برداری از ۸ میلیارد دلار طرح در سال ۱۴۰۱ و تشریح خدمت‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان از سوی وزیر نفت، حل مسائل کلیدی کارکنان صنعت نفت تا سال ۱۴۰۲، افزایش ۵ میلیون مترمکعبی تولید گاز زاگرس جنوبی در فصل سرد، قطع گاز ۳۱۱ اداره پر مصرف در یک شب، از سرگیری توزیع بنزین سوپر در مراکز استان، لزوم افزایش ارزش محصولات پتروشیمی به ۵ هزار دلار به ازای هر تن، تخصیص ۲۰۰ میلیارد دلار برای طرح‌های بزرگ کشور از جمله نفت از سوی دولت، رکورد زنی صادرات نفت‌خام و میعانات، ابهام چشم‌انداز آینده و تثبیت قیمت نفت را در گزیده‌های این هفته بخوانید.

وزیر نفت در بخش خبری ساعت ۱۴ روز جمعه (۱۶ دی ماه) ضمن تشریح طرح‌های رو به تکمیل وزارت نفت در سال جاری، از تکمیل ۸ میلیارد دلار طرح نیمه‌تمام در سال ۱۴۰۱ خبر داد، وی همچنین در پیامی ضمن تبریک به مناسبت سالروز تأسیس صندوق بازنشستگی نفت گفت: این صندوق در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفته است. اوجی همچنین اقدام‌های انجام شده برای خدمت‌رسانی به مردم استان محروم سیستان و بلوچستان را برشمرد و گفت: در هیچ استانی به‌جز سیستان و بلوچستان اعتبار رایگان به‌منظور تأمین تجهیزات جایگاه‌های سوخت در نظر گرفته نشده است. معاون وزیر نفت در امور توسعه و مدیریت سرمایه‌ انسانی با بیان اینکه حل مسائلی همچون اصلاح جدول بدو استخدام، ماده ۱۰، بحث مالیات، پاداش و سنوات، سقف حقوق و تأمین مسکن را به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: امید داریم سال آینده بسیاری از این موارد مهم و حیاتی را به سرانجام مطلوب برسانیم.

نفت: مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در جریان بازدید از منطقه زاگرس جنوبی به افزایش ۵ میلیون مترمکعبی تولید گاز از این منطقه اشاره کرد.

گاز: مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه بیش از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز به خط لوله سراسری کشور تزریق شده است. همزمان با افزایش مصرف گاز در کشور، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: شامگاه سه‌شنبه (۱۳ دی‌ماه) در پی اجرای طرح ضربتی پایش مصرف گاز اداره‌ها، وضع مصرف گاز ۳ هزار اداره دولتی در کشور مورد بررسی قرار گرفت که از این بین، گاز ۳۱۱ اداره پرمصرف قطع شد.

پالایش و پخش: مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن اشاره به از سرگیری توزیع بنزین سوپر در مراکز استان به افزایش ۱۶ درصدی مصرف بنزین نسبت به زمان مشابه سال گذشته اشاره کرد، وی همچنین با اشاره به بسیج امکانات زنجیره تأمین سوخت کشور برای تأمین سوخت زمستانی گفت: مصرف سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌های کشور امسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.

پتروشیمی: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه همه فعالان صنعت پتروشیمی باید همه توانمندیشان را برای تکمیل زنجیره ارزش آن به میدان بیاورند، گفت: میانگین قیمت محصولات پتروشیمی باید به حداقل ۴۵۰۰ تا ۵ هزار دلار به ازای هر تن برسانیم. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز از تولید ۴۷ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی در هشت ماه سال ۱۴۰۱ و افزایش ۷ درصدی تولید این محصولات نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

دولت و مجلس: معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: ۲۰۰ میلیارد دلار برای طرح‌های بزرگ کشور در بخش‌های مختلف، از جمله نفت، صنعت، آب، و برق در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت نیز از افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی خبر داد و گفت: ماه گذشته شاهد رکوردزنی صادرات از آغاز دور تازه تحریم‌ها یعنی از سال ۹۷ تاکنون بودیم، وی همچنین در حساب توئیتری خود با اشاره به‌عبور بدون مشکل از تابستان گذشته در تأمین برق، ابراز امیدواری کرد با همکاری دولت و مردم در تأمین زمستانه گاز وقفه‌ای ایجاد نشود. از مجلس نیز خبر می‌رسد که عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه به مبحث انرژی و نحوه مصرف آن در کشور باید تغییر کند زیرا امروز حدود نیمی از انرژی کشور هدر می‌رود و مردم مقصر آن نیستند. دیگر عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز از بررسی پرسش‌های نمایندگان از وزیر نفت در این کمیسیون خبر داد و گفت: همه نمایندگان سؤال‌کننده از وزیر نفت برای بررسی مسائل فرصت دادند و هیچ پرسشی به صحن ارجاع نشد. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده در زمینه برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی و بر اساس بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت نفت منابع مورد نیاز آن را تأمین کرده است. از شورای اقتصاد نیز خبر رسید که با طرح توسعه، بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میدان نفتی شادگان با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری موافقت شده است.

بین‌الملل: نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهان و تشدید موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین و تأثیر عوامل یادشده بر تقاضای نفت، مانع از افزایش قابل‌توجه قیمت‌های جهانی این کالای راهبردی در سال ۲۰۲۳ می‌شود، این هفته همچنین رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه اکنون یکی از تأمین‌کنندگان اصلی نفت و گاز چین است.

کد خبر 466872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =