محدودیت عرضه بازار انرژی در ۲۰۲۳ تشدید می‌شود/ نگرانی‌ درباره اثر تحریم روسیه بر بازار گازوئیل جهان

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی ضمن پیش‌بینی افزایش محدودیت عرضه در بازارهای انرژی در سال جاری میلادی نسبت به بالا نرفتن قیمت‌ها ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فاتح بیرول با بیان اینکه احتمال می‌رود بازارهای انرژی در سال ۲۰۲۳ با محدودیت عرضه بیشتر روبه‌رو شوند، ابراز امیدواری کرد که به‌منظور کاهش فشار بر کشورهای در حال توسعه واردکننده انرژی قیمت‌ها افزایش نیابد.

وی در گفت‌وگویی با رویترز در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: چشم‌انداز بنده درباره بازار قدری نگران‌کننده است و این احتمال وجود دارد که بازارهای انرژی در سال ۲۰۲۳ با محدودیت عرضه و فشاری فراتر از حد کارشناسان و تحلیلگران بازارهای جهانی روبه‌رو شوند.

نفت خام شاخص برنت دریای شمال اکنون در سطوح بالای ۸۴ دلار برای هربشکه معامله می‌شود.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات و امین ناصر، مدیرعامل شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو به‌تازگی اعلام کردند که برآوردها از تعادل در بازارهای جهانی نفت در سال جاری میلادی حکایت دارد.

بیرول گفت: با وجود اینکه اکنون بازار مشکل چندانی ندارد، ابهام‌هایی وجود دارد که باید مراقب آنها بود و آن هم مربوط به تقاضای نفت از سوی چین و چگونگی عرضه این کالای راهبردی از سوی روسیه است.

وی افزود: اقتصاد چین که بسیاری از مؤسسه‌های مالی انتظار رونق آن را می‌کشند ممکن است با افزایش تقاضا روبه‌رو شود و این شرایط می‌تواند بازارها را زیر فشار بگذارد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی درباره شرایط عرضه نفت روسیه با توجه به چالش تحریم‌های غرب علیه مسکو گفت: درباره توان صادراتی این کشور به‌دلیل رویارویی با تحریم‌های غرب و در درازمدت چالش‌های داخلی علامت سؤال‌های فراوانی وجود دارد.

بیرول تصریح کرد: شرکت‌های خارجی که به بهره‌وری میدان‌های نفتی روسیه کمک می‌کردند، همگی از پروژه‌های نفت و گاز این کشور کناره‌گیری کرده‌اند، از این رو با نگاهی بلندمدت، بر این باورم که صنعت نفت روسیه با چالش‌هایی بزرگ روبه‌رو خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی تأثیر تحریم‌های غرب بر حجم صادرات نفت روسیه در آغاز تنش‌های مسکو-کی‌یف را با اختلافی بسیار زیاد ارزیابی و اعلام کرده بود که بازارهای نفت ممکن است عرضه حدود ۳ میلیون بشکه در روز از دست بدهند.

بیرول گفت: به نظر می‌آید صادرات نفت روسیه مقاوم‌تر از آنچه در ابتدای سال گذشته میلادی انتظار می‌رفت، باشد، اما از نظر مسیر کلی برآوردها صحیح بود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی ادامه داد: همان‌گونه که پیش‌بینی می‌کردیم صادرات نفت روسیه در حال کاهش است و در سه ماه نخست امسال و پس از آن کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

بیرول درباره طرح سقف قیمتی برای فروش محموله‌های فرآورده‌های نفتی روسیه که احتمال می‌رود از ماه آینده میلادی اجرایی شود، گفت: نگران عرضه گازوئیل هستیم، سقف قیمتی برای فرآورده‌های نفتی این کشور اندکی پیچیده‌تر از نفت خام به نظر می‌رسد و امیدوارم که به چالش‌ها و تنگناهایی در بازارهای فرآورده نفتی به‌ویژه گازوئیل منجر نشود.

کد خبر 467664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =