۱۵ میلیارد دلار پروژه نفتی در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد/ معادل یک فاز پارس جنوبی به ظرفیت گاز غنی کشور افزوده شد

وزیر نفت از بهره‌برداری ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنایع نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ همسو با تحقق شعار سال که «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است، خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به خوزستان، جواد اوجی امروز (جمعه، هشتم اردیبهشت‌ماه) در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های صنعت نفت درباره بهره‌برداری از طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس که به‌منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های مشترک احداث شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه نفت از میدان‌های مشترک آزادگان، یادآوران، یاران و دیگر میدان‌ها برداشت می‌شود، اما متأسفانه گازهای غنی همراه نفت این میدان‌ها با ارسال به مشعل‌ها سوزانده می‌شد.

وی افزود: خوشبختانه امروز با بهره‌برداری از پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس، گازهای همراه نفت ترش و سمی که محیط زیست خوزستان را تحت تأثیر قرار می‌داد فرآورش و پس از شیرین‌سازی، ترکیبات سبک؛ گاز شیرین تولیدی به خط سراسری تزریق می‌شود که کمک بزرگی به ناترازی گاز خواهد بود.

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت فاز نخست پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب است، ادامه داد: آقای علی‌عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس قول داده‌اند فاز دوم این پالایشگاه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد که مجموع ظرفیت آن به روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب با سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد دلار می‌رسد و گازهای همراه نفت میدان‌های مشترک که سرمایه کشور است به ارزش افزوده تبدیل خواهد شد.

به گفته اوجی، ترکیبات سنگین تولیدی پالایشگاه هویزه خلیج فارس با خط لوله ۱۶ اینچ به طول ۱۸۶ کیلومتر به پتروشیمی بندر امام ارسال و خوراک این مجتمع هم تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۹۰ میلیون مترمکعب گاز از سوی کارخانه‌های گاز و گاز مایع (ان‌جی‌ال) جمع‌آوری می‌شود، تصریح کرد: قول می‌دهم تا پایان امسال کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ (ان‌جی‌ال ۳۱۰۰) در ایلام نیز آماده افتتاح شود.

وزیر نفت به تأکیدهای رئیس‌جمهوری بر توسعه میدان‌های مشترک، جمع‌آوری گازهای همراه و توسعه پتروپالایشگاه‌ها اظهار کرد: امروز پس از گذشته سه ماه از قرار اول ما از پالایشگاه پارس جنوبی، ارتقای پالایشگاه آبادان و امروز هم این پالایشگاه شیرین‌سازی گازهای همراه به بهره‌برداری رسیدند.

اوجی با تأکید بر اینکه ۱۵ میلیارد دلار پروژه در سال ۱۴۰۲ در حوزه صنعت نفت و گاز افتتاح خواهد شد که ۲.۲ میلیارد دلار از برنامه‌ریزی انجام شده امروز به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: این پروژه‌ها همسو با افزایش تولید که امسال هم سال «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری نامیده شده است، اجرا شده‌اند، به‌طوری‌ که ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز غنی در پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس فرآورش می‌شود و ۴۵ هزار بشکه نفت نیز با حفاری ۴۰ حلقه چاه در میدان آزادگان به ظرفیت تولید نفت افزوده‌ می‌شود. هم‌اکنون رقم تولید به روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است.

تنها واحد بخار کشور با بازدهی ۵۵ درصدی

وی با بیان اینکه امروز نیروگاه حرارتی ۱۶۰ مگاواتی غرب کارون نیز به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: وزارت نفت کمک وزارت نیرو است. پارسال نزدیک به ۱۴۰۰ مگاوات برقی که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تولید می‌شد به شبکه سراسری کشور تزریق شد، اکنون توان این نیروگاه هم امسال افزوده می‌شود، این واحد بخار تنها واحد بخار کشور است که بازدهی ۵۵ درصدی دارد.

وزیر نفت به بهره‌برداری از پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ اشاره و اظهار کرد: از این محل ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب دیگر به ظرفیت گاز غنی کشور اضافه می‌شود، همچنین خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس افزایش می‌یابد.

اوجی تأکید کرد: امروز با بهره‌برداری از سه طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس، پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ان‌جی‌ال ۱۰۰۰، معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به گاز غنی کشور افزوده شده است.

وی به برنامه‌ریزی برای هفت بسته سرمایه‌گذاری از شهریور ۱۴۰۰ برای جمع‌آوری ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعبی گازهای همراه نفت که سوزانده می‌شوند، اشاره و تصریح کرد: پالایشگاه هویزه خلیج فارس که فاز دوم آن تا پایان سال تکمیل می‌شود و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در ایلام از طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت غرب کارون در این زمینه است، همچنین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون نیز در قالب ۲۷ پروژه از سوی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار در حال اجراست. ان‌جی‌ال خارک و جمع‌آوری گازهای مشعل مربوط به پارس جنوبی نیز از دیگر پروژه‌ها برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت در کشور است.

تعیین تکلیف همه گازهای همراه نفت و مشعل تا پایان دولت سیزدهم

وزیر نفت تصریح کرد: قول می‌دهیم تا پایان دولت سیزدهم، تکلیف همه گازهای همراه میدان‌های نفتی مشترک و مستقل و مشعل پالایشگاه‌ها را تعیین تکلیف و جمع‌آوری کنیم.

اوجی ادامه داد: امروز عملیات اجرایی خط لوله ۵۶ اینچ ادامه خط سراسری نهم از اهواز تا کوهدشت به طول ۴۰۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلار و عملیات اجرایی طرح توسعه میدان مشترک سهراب آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: امروز در سال «مهار تورم و رشد تولید» ۲.۲ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و ۱.۴ میلیارد دلار پروژه جدید آغاز می‌شود، بنابراین امروز در ابتدای سال «مهار تورم؛ رشد تولید» ۴۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور، ۸۵۰ میلیون فوت‌مکعب به حجم گاز خام کشور و ۱۶۰ مگاوات برق هم از طریق نیروگاه غرب کارون به توان تولید برق کشور افزوده می‌شود.

وزیر نفت جمع‌آوری گازهای همراه نفت را از چالش‌های صنعت نفت دانست و اظهار کرد: با تعریف طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه که بیشتر روی میدان‌های مشترک است این چالش نیز برطرف می‌شود، کشور همسایه عراق هم این مشکل را دارد، اما هیچ‌کدام از این واحدها را با وجود حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی ندارد.

اوجی با اشاره به اینکه همه این طرح از سوی فعالان و متخصصان ایرانی انجام شده است، گفت: بیش از ۷۵ درصد تجهیزات پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس از سوی سازندگان داخلی تأمین شده است.

پوشش گازی استان‌های غربی کشور با تکمیل خط لوله سراسری نهم

وی در ادامه با نام بردن تک به تک طرح‌ها، از آنها رونمایی کرد و برای اولین پروژه به پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین ویژگی آن این است که گاز میدان مشترک را که پیش‌تر سوخته می‌شد و منجر به آلودگی محیط زیستی می‌شد به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

وزیر نفت دومین پروژه را که امروز به بهره‌برداری رسید واحد بخار نیروگاه غرب کارون دانست و افزود: ارزش این طرح ۳۲۰ میلیون دلار است و ۱۶۰ مگاوات برق تولید می‌کند، در حالی ‌که عمده نیروگاه‌های کشور بازدهی پایین و بعضی از آنها در واقع زیر بهره‌وری زیر ۱۸ درصد دارند، در حالی که بهره‌وری این واحد ۵۵ درصد است.

پروژه بهره‌برداری از ۴۰ حلقه چاه میدان مشترک آزادگان دیگر پروژه‌ای بوده که وزیر نفت از آن یاد و تصریح کرد: رقم سرمایه‌گذاری این طرح ۴۰۰ میلیون دلار بود و ۴۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه کرد.

اوجی درباره پروژه‌های چهارمین پیش‌تراکم‌ کارخانه‌های گاز و گاز مایع ۹۰۰ و ۱۰۰۰ هم گفت: این طرح ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی داشت که ۹۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز میدان پازنان را برای تأمین بخشی از خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس جمع‌آوری می‌کند و با این پروژه روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز خام‌ کشور افزوده می‌شود.

وی در ادامه به پروژه آغاز عملیات اجرایی خط لوله ۵۶ اینچ خط سراسری نهم اشاره کرد و افزود: این خط به طول ۴۰۰ کیلومتر با ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از اهواز تا کوهدشت احداث می‌شود و در زمستان استان‌های غربی از جمله کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی را پشتیبانی می‌کند.

وزیر نفت آغاز عملیات اجرایی میدان سهراب را دیگر پروژه امروز برشمرد و تصریح کرد: پیش از این کسی سراغ توسعه این میدان مشترک نرفته بود، این طرح با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری هدف تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت را دنبال می‌کند.

مسئولیت اجتماعی؛ اولویت اصلی وزارت نفت

اوجی با اشاره به برداشت روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت از میدان‌های استان خوزستان گفت: افزون بر این روزانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب گاز در این استان تولید می‌شود و از این حیث برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و در سفر نخست استانی رئیس‌جمهوری ۷ هزار میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی در خوزستان تعریف شد که ۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به طرح‌های آب و فاضلاب بود.

وی با اشاره به پرداخت‌های وزارت نفت به استان خوزستان بابت آلایندگی افزود: فکر نمی‌کنم پیش از این دستگاهی همچون وزارت نفت در این باره عمل کرده باشد، پارسال ۵ هزار میلیارد تومان برای این موضوع پرداخت داشتیم که مسئولان نیز در سفر اخیر بابت این تعهد قدردان بودند و اذعان کردند که کمک خوبی برای شهرداری‌های استان بود، افزون بر این هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز بابت آلایندگی به استان خوزستان پرداخت کردیم.

وزیر نفت با اشاره به تعهدهای وزارت نفت پس از سفر دوم رئیس‌جمهوری به خوزستان گفت: ۵ هزار میلیارد تومان در سفر دوم استانی بابت طرح‌های مسئولیت‌ اجتماعی از جمله در بخش‌های آب‌رسانی، فرهنگی، برق‌رسانی، راه‌سازی متعهد شدیم.

اوجی اعتبار طرح‌های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت را ۱۸ تا ۱۹ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: از این رقم ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مربوط به استان خوزستان است.

وی اعتبار طرح‌های مسئولیت اجتماعی در ۲۰ ماه دولت سیزدهم برای خوزستان را هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: متناسب با پیشرفت طرح‌ها تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وزیر نفت در پایان از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قدردانی و تصریح کرد: اعضای این کمیسیون به‌طور عمده از خوزستان هستند و کمک‌های شایانی به وزارت نفت کردند که جای قدردانی دارد.

کد خبر 471742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =