سهم قابل‌توجه صنایع نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور/ هدف‌گذاری وزارت نفت برای جمع‌آوری گازهای مشعل ستودنی است

رئیس‌جمهوری گفت: رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم به طور میانگین چهار درصد بوده که سهم صنعت نفت و گاز در این رشد اقتصادی قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به خوزستان، سیدابراهیم رئیسی امروز (جمعه، هشتم اردیبهشت‌ماه) در آیین بهره‌برداری از طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس اظهار کرد: ارتباط صنعت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم افزایش یافته، تعداد دانش‌بنیان‌های فعال در صنعت نفت از ۱۰۰ به ۵۰۰ شرکت و وزارت نفت با این شرکت‌ها در حال انجام طرح‌های مشترک است.

وی با بیان اینکه صنعت نفت و گاز در کشور باید علم‌پایه و فناوری‌پایه باشد تا از این طریق، همه طرح‌ها از دانش روز برخوردار باشد، افزود: جمع‌آوری روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز مشعل از سوی پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس و تبدیل به گاز قابل مصرف در شبکه سراسری گاز، کاری بزرگ است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های صنعت نفت امروز ۴۵ هزار بشکه نفت به تولید کشور افزوده شد که این ظرفیت همچنان باید ادامه یابد.

تبدیل گاز مشعل به ثروت ملی

رئیسی با بیان اینکه سوزاندن گازهای همراه نفت ارسالی به مشعل‌ها باعث رنجش است، اعلام کرد: سوزاندن این گازهای همراه افزون بر سوزاندن ثروت ملی، مشکلات محیط زیستی برای منطقه ایجاد می‌کند.

وی اشتغال را حق مردم مناطق دانست و گفت: صنایع موجود در خوزستان باید جذب نیروهای بومی را در اولویت قرار دهند. جذب نیروی غیربومی تنها به مواردی محدود شود که متخصص بومی در آن زمینه وجود نداشته باشد.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: امروز به دست توانای نیروهای متخصص کشور در صنعت نفت و گاز کارهای ماندگاری شکل گرفته است که باید از همه کارگران، پیمانکاران و عوامل دخیل در این طرح‌ها تشکر کرد.

رئیسی با بیان اینکه از ابتدای دولت نسبت به تمرکز بر میدان‌های مشترک تأکید شد، گفت: میدان‌های مشترک به‌دلیل برداشت مشترک کشورهای مختلف نیاز به اهتمام جدی داشت که با تلاش دولت تمرکز بر این میدان‌ها در اولویت قرار گرفت.

وی افزود: جمع‌آوری گازهای مشعل که بدون استفاده سوخته می‌شود هم از بین رفتن ثروت و هم ایجاد مسائل محیط زیستی را در پی دارد که تعیین تکلیف این مشعل‌ها در اولویت دولت سیزدهم است.

رئیس‌جمهوری بیکاری را از جمله مسائل مهم خوزستان دانست و تصریح کرد: با جذب نیروهای کارآمد فعال خوزستان به مشاغل و صنایع بزرگ موجود در این استان می‌توان بخش زیادی از مشکل بیکاری در خوزستان را حل کرد.

رئیسی بر فعال شدن اقتصاد گردشگری، دیجیتال و روستایی در کشور تأکید کرد و گفت: فعال‌سازی ظرفیت‌های متنوع گردشگری آورده‌های بسیاری برای اقتصاد کشور دارد که توجه به این ظرفیت‌ها مورد تأکید دولت سیزدهم است.

جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق و غرب کارون، اولویت دولت سیزدهم

وی جمع‌آوری تمام گازهای مشعل در شرق و غرب کارون را از برنامه‌های وزارت نفت و اولویت تعیین‌شده دولت دانست و تصریح کرد: هدف‌گذاری وزارت نفت برای جمع‌آوری گازهای مشعل تا پایان دولت سیزدهم ستودنی است که باید همه تلاش این وزارتخانه بر تحقق این هدف‌گذاری باشد.

جلوگیری از خام‌فروشی

رئیس‌جمهوری ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در صنعت نفت و گاز را مورد تأکید قرار داد و گفت: جلوگیری از خام‌فروشی موجب افزایش تولید، ایجاد اشتغال و رونق صنعت در کشور است.

رئیسی با بیان اینکه رفع مشکلات کشور در گرو روحیه جهادی است، ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم به‌طور میانگین چهار درصد بوده که سهم صنعت نفت و گاز در این رشد اقتصادی قابل توجه است.

وی با بیان اینکه صنعت نفت و گاز باید به‌صورت جهادی اداره شود، اعلام کرد: قرار گرفتن میدان‌های نفت و گاز در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، یادآور روحیه ایثار جوانان این سرزمین در دفاع از کشور است که حفظ و تقویت این روحیه در فعالان این صنعت باید مورد توجه باشد.

رئیس‌جمهوری به روند طولانی بهره‌برداری از برخی طرح‌های صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری از پالایشگاه هویزه خلیج فارس ۱۱ سال زمان برده است که با توجه به ظرفیت‌های علمی و فنی موجود در کشور نباید چنین طرح‌هایی این قدر زمان‌بر باشد.

رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های بالای علمی، فنی و تخصصی کشور، اظهار کرد: همه دنیا به توانمندی ایران در صنعت هسته‌ای و نظامی معترف هستند و همان گونه که ایران اسلامی در این بخش‌ها حرف نخست را در منطقه می‌زند باید در دیگر صنایع مانند صنعت نفت و گاز هم حرف اول را در دنیا بزند.

اقدام‌ها در صنایع نفت و گاز برای خودکفایی ایران اسلامی قدرت‌ساز است

وی با بیان اینکه قدرت کشور تنها منحصر در توان نظامی نیست، افزود: اقدام‌های انجام شده در صنایع نفت و گاز برای خودکفایی ایران اسلامی برای کشور قدرت‌ساز است و این تولید قدرت موجب امیدواری دوستان و ناامیدی دشمنان می‌شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تخصیص ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح‌های مسئولیت‌ اجتماعی وزارت نفت گفت: تخصیص این اعتبار کار خوبی است، اما باید مسئولان استان اهتمام جدی داشته باشند تا این پول برای توسعه استان هزینه شود.

وی با انتقاد از صرف هزینه مسئولیت اجتماعی برای پرداخت حقوق کارکنان شهرداری افزود: شهرداری‌ها نیروی انسانی فراوانی جذب کرده‌اند که تأمین حقوق این افراد هزینه سنگینی به شهرداری‌ها تحمیل کرده است، بعضی از آنها تمایل دارند پول مسئولیت اجتماعی وزارت نفت را برای پرداخت حقوق کارکنان هزینه کنند، بنابراین باید جلو این اقدام گرفته شود.

رئیسی گفت: مخالف کمک به شهرداری‌ها نیستیم، اما باید اعتبار تخصیص وزارت نفت در قالب مسئولیت اجتماعی منجر به توسعه شهرها، احداث بوستان‌ها و حل مشکل شهرها شود.

رئیس جمهوری اظهار کرد: هدف از تخصیص اعتبارهای مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به شهرها کمک به تولید، اشتغال و توسعه شهرها، ارتقای وضع حمل‌ونقل عمومی، بهداشت و حل مسائل شهرهاست.

کد خبر 471746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =