انتقال سالانه ۵۰ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران در تشریح مهم‌ترین اقدام‌های یک سال بر اجرای گام به گام پروژه‌ها برای تحقق اهداف و رسالت این مجموعه و پیشگام با صنعت انتقال نفت تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران، مجتبی بشارتیان با اشاره به نقش‌آفرینی بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور در جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی و اشتراک انتقال مستقیم با ۶ منطقه از مناطق دوازده‌گانه شرکت و تأمین سوخت موردنیاز کلان‌شهر تهران و استان‌های نیمۀ شمالی کشور گفت: درصد بالایی از حجم انتقال این منطقه با تلاش شبانه‌روزی کارکنان خدوم و زحمتکش این شرکت با انتقال سالانه ۵۰ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده به پالایشگاه‌ها و مبادی مصرف در استان‌های هم‌جوار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود که این مقدار شامل انتقال سالانه ۲۰ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۰ میلیارد لیتر انواع فرآورده است که به‌صورت میانگین روزانه ۸۵ میلیون لیتر انواع فرآورده و ۵۷ میلیون لیتر نفت خام انتقال می‌یابد.

وی بهره‌برداری از مرکز انتقال نفت کاشان را از دستاوردهای منطقه تهران در سال ۱۴۰۱ نام برد و گفت: این پروژه از دو منظر حائز اهمیت است. نخست از حیث انتقال فرآورده‌ها از جنوب به پایتخت و دوم از ‌نظر توسعه ارتباطات مخابراتی و اتصال شبکه فیبر نوری با راه‌اندازی اتاق رادیو و بهره‌برداری از ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری حدفاصل نائین به کاشان و ری از بندرعباس به تهران.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران افزود: سوخت از پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و بندرعباس از طریق خط ۲۶ اینچ به رفسنجان منتقل می‌شود و پس از آن با دو خط ۲۰ و ۱۶ اینچی به نائین و سپس با خط ۲۰ اینچ به کاشان و از آنجا به تهران می‌رسد.

بشارتیان گفت: مقدار انتقال فرآورده تا پیش از راه‌اندازی این مرکز ۱۷۰ هزار بشکه در روز بود که این مقدار بعد از راه‌اندازی به ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

وی به فعالیت‌های زیست‌محیطی منطقه اشاره کرد و با بیان اینکه اقدام‌های زیست محیطی بر محور پیشگیرانه و با رعایت دستورعمل‌های مربوط به بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) انجام می‌شود، اظهار کرد: اجرای پروژۀ اکسپوزسازی (رو کار کردن) لوله‌ها و تعمیرات مخازن از آن دست طرح‌هایی است که عملیاتی کردن آن، مصداق بارز اهمیت و توجه به حفظ و صیانت از محیط زیست است و منطقه برای تحقق آن گام‌های بلندی برداشته است.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران اضافه کرد: اکسپوزسازی منیفولد و مخازن درین مراکز انتقال نفت خام، ری – کرج، «نفت اصلی»، تأسیسات رشت و قزوین از جمله اهداف اجرایی منطقه تهران بوده تا لوله‌های فرسوده تعمیر و بازسازی شود و منیفولد مراکز انتقال به‌طور دائم در معرض پایش و بازدید روزانه بهره‌برداران قرار گیرد و با اطمینان کامل از ایمن بودن آنها عملیات انتقال فرآورده انجام می‌شود و باید اذعان کرد که این طرح در مراکز رشت و قزوین پایان یافته و در مرکز نفت خام ۸۰ درصد پیشرفت داشته  است و در «نفت اصلی» و ری – کرج روند رو به رشدی را می‌پیماید.

بشارتیان تصریح کرد: پروژه تعویض ۱۰ کیلومتر پوشش خط ۲۲ اینچ لوله ری به شاهرود و تعمیر ۷۴۰ نقطه خوردگی‌های زیر ۳۸ درصد در ۲۱۰۰ کیلومتر خطوط لوله محدوده منطقه تهران را نیز می‌توان به این موارد افزود که به‌منظور بحث محیط زیستی و نگهداری از خطوط انجام شده است.

وی ادامه داد: پروژه‌ها و تعمیرات اساسی پرشماری در بازسازی و راه‌اندازی دستگاه‌ها و تجهیزات با همکاری و مشارکت واحدهای فنی و عملیاتی با هدف ایمن‌سازی و انتقال پایدار نفت خام و فرآورده‌های نفتی اجرا شده و این موضوع نشأت‌گرفته از توانمندی و تلاش خستگی‌ناپذیر نیروهای متخصص و جوان این شرکت است.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی با نصب و راه‌اندازی ۳ دستگاه الکتروموتور در مرکز انتقال نفت ری – کن

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران نصب و راه‌اندازی سه دستگاه الکتروموتور در مرکز انتقال نفت ری – کن که افزون بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش نرخ تعمیرات، افزایش ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر انواع فرآورده‌ نفتی را به‌دنبال داشت از شاخصه‌های مهم دیگر اقدام‌های انجام‌شده برشمرد.

بشارتیان تعمیر اساسی ترانس شماره ۲ پست برق اصلی مرکز منطقه را که با نصب اکتیو پارت ترانس ۳۰ مگاواتی همراه بود حرکتی مهم و مثبت نامید که در انتقال مواد نفتی از ری به شمال، شمال غرب و شمال شرق، همچنین مراکز انتقال نفت کن و قوچک در غرب و شرق پایتخت بسیار تأثیرگذار است و تعمیرات و نگهداری دوره‌ای آن ازسوی همکاران سختکوش، صرفه اقتصادی حداقل ۱۰ میلیاردی را در پی داشته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعمیر اساسی سه مخزن اشاره کرد و افزود: مخزن A ۵۰۶ در مرکز انتقال نفت مغانک با هدف صیانت از محیط زیست، مخزن شماره ۱۳ رسید و ارسال با هدف افزایش عمر و ماندگاری طولانی‌مدت و مخزن رشت با هدف ارتقای توان بهبود سطح عملکرد تعمیر شدند که بسیار حائز اهمیت است.

مدیر منطقه تهران شرکت خطوط لوله و مخابرات نصب و راه‌اندازی یک دستگاه ترانسفورماتور ۱۰ مگاواتی در مرکز انتقال نفت خام با هدف کاهش افت ولتاژ در زمان استارت الکتروموتور را پروژه‌ای ارزشمند برشمرد و در ادامه از نصب و راه‌اندازی بوسترپمپ ۶ کیلوواتی با قدرت ۱۸۵ کیلووات در مرکز رسید و ارسال یاد کرد که به افزایش حجم انتقال بنزین منتج شده است.

کد خبر 471893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =