۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
  • کد خبر: 474171
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار سفر رئیس‌جمهوری به کشورهای آمریکای لاتین و تفاهم‌نامه و قراردادهای امضاشده در جریان این سفر، کسب مقام نخست وزارت نفت در دسترسی آزاد به اطلاعات، جذب ۲۶۵۰ نفر نیروی بومی در پالایشگاه بندرعباس، صحه نمایندگان مجلس بر دیپلماسی انرژی وزارت نفت و دیگر اخبار مهم را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری این هفته در رأس هیئتی به‌منظور حضور در کشورهای ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه به این کشورها سفر کرد. او در نشست خبری با رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه، بر اهمیت ارتباط کشورهای مستقل تأکید کرد.

رئیسی در دیدار با بازرگانان ایران و ونزوئلا بر ضرورت ایجاد دفتر فناوری در ونزوئلا تأکید و با اشاره به هدف‌گذاری حجم تبادلات ایران و ونزوئلا تا ۱۰ میلیارد دلار در میان‌مدت اظهار کرد: گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های صنعتی، معدنی، انرژی و مسائل پولی و بانکی در تعمیق و تقویت روابط دو کشور حائز اهمیت است. رئیس‌جمهوری همچنین از عزم جدی توسعه روابط ایران و ونزوئلا خبر داد.

در جریان این سفر ۱۹ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا شد که بعضی از آنها در زمینه توسعه میدان‌ها و پایانه‌های نفتی، احیای ظرفیت پالایشی و پتروشیمی بود.

جواد اوجی، وزیر نفت هم که در این سفر رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کرد، در گفت‌وگوی خبری ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه (۲۳ خردادماه) از تصمیم ورود به بخش پتروشیمی ونزوئلا پس از احیای ظرفیت پالایشی این کشور خبر داد. در جریان این سفر نوسازی و توسعه پایانه نفتی خوزه ونزوئلا به‌صورت ای‌پی‌سی به شرکت پتروپارس سپرده شد.

وزیر نفت این هفته در سخنانی با اشاره به رشد اقتصادی ۱۵.۴ درصدی در بخش نفت طی یک سال تا پاییز ۱۴۰۱، از بهره‌برداری ۶۴ طرح راکد، نیمه‌تمام و جدید اولویت‌دار و ۱۵ طرح جدید با اعتبار مجموع ۲۸.۸ میلیارد دلار تا پایان امسال خبر داد.

نفت: حسین آبنیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور از عزم جدی دولت سیزدهم برای توسعه خطوط لوله برای انتقال فرآورده‌های نفتی در داخل کشور خبر داد.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان هم در دیدار با مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بر ضرورت توسعه میدان‌های مشترک تأکید کرد. علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز این هفته از کاهش ۸۰ درصدی گازهای مشعل در این شرکت خبر داد.

خبر دیگر اینکه وزارت نفت در چهار بخش از ۶ بخش سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در میان وزارتخانه‌های دولت سیزدهم رتبه نخست را کسب کرد.

گاز: از اخبار حوزه گاز اینکه شرکت دانش‌بنیان ایرانی با حمایت وزارت نفت، با صدور محصولات دانش‌بنیان ایرانی، پنج ایستگاه‌ تقویت فشار گاز ونزوئلا را تجهیز می‌کند.

همچنین با اجرای پروژه خط انتقال گاز  نور - کلارآباد به‌طول ۷۴ کیلومتر گاز صنایع، نیروگاه‌ها و مصرف‌کنندگان خانگی شهرهای نور، نوشهر، چالوس و کلارآباد پایدار می‌شود.

پالایش و پخش: رونمایی از کاتالیست ساخت داخل واحد RFCC پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و برگزاری آزمون استخدامی و جذب ۲ هزار و ۶۵۰ نفر نیروی بومی برای توسعه پالایشگاه بندرعباس از خبرهای حوزه پالایش و پخش بودند.

پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بومی شدن تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت تا پایان دولت سیزدهم خبر داد. او همچنین این هفته در جریان همایش بسیجیان صنعت نفت از دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت بازدید کرد.

در جریان سفر رئیس‌جمهوری به آمریکای لاتین نیز نخستین قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی در دولت سیزدهم برای نوسازی یک مجتمع تولید آمونیاک در ونزوئلا امضا شد.

دولت و مجلس: حسین دهقان، دبیر شورای توسعه سواحل مکران، از شتاب‌بخشی به این طرح در دولت سیزدهم خبر داد. حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم دیپلماسی انرژی وزارت نفت دولت سیزدهم در منطقه را منطقی و تأثیرگذار دانست. مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی نیز بر این موضوع تأکید کرد و گفت: روابط ایران و کشورهای همسایه در حوزه انرژی احیا شده است. سیدموسی موسوی، دیگر عضو این کمیسیون نیز بر دیپلماسی موفق وزارت نفت در دولت سیزدهم صحه گذاشت و آن را عامل رونق در حوزه تجارت خارجی دانست. هادی بیگی‌نژاد، دیگر عضو این کمیسیون صادرات نفت و خدمات فنی به ونزوئلا را اوج اقتدار دولت سیزدهم دانست.

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این هفته  وضعیت طرح‌های اکتشافی چاه‌های نفت و گاز را بررسی کرد.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه روس‌پلاست را پررنگ دانست و گفت: این نمایشگاه فرصتی برای توسعه همکاری بین شرکت‌های ایرانی و روس بود.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی شایعه افزایش قیمت انرژی و سه‌نرخی شدن آن را رد کرد. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری هم در سخنانی گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه پتروپالایشگاه‌ها و توسعه شهرهای ساحلی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است.

انتصابات: وزیر نفت، «کمال دانش» را به‌عنوان مشاور امور فروش و توزیع فرآورده‌های نفتی خود منصوب کرد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و وزیر نفت، «عباس غریبی» را به‌عنوان فرمانده ارشد پدافند غیرعامل و مدیریت بحران جزیره خارک منصوب کردند.

کد خبر 474171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =