ناترازی‌ها در بخش‌های برق، گاز و نفت جبران خواهد شد

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه ناترازی‌ها در بخش‌های برق، گاز و نفت طی برنامه هفتم توسعه جبران خواهد شد، گفت: به‌طور حتم ناترازی‌ها در این بخش‌ها جبران خواهد شد، باید در نظر داشت که ما در برخی امور عقب‌ماندگی داریم که مربوط به سال‌های گذشته است که باید روی آنها کار می‌شد.

به گزارش شانا، سیدابراهیم رئیسی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۸ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کل کشور اظهار کرد: در قانون برنامه هفتم دو نگاه مبتنی بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور اعم از ظرفیت‌های دولتی، بخش خصوصی، همچنین چالش‌ها و موانع وجود دارد.

وی با بیان اینکه این برنامه دارای سه سند است، افزود: نخست مستندات برنامه و راهکارهای تحلیلی برنامه به‌شمار می‌آید، این مستندهای یک سند مفصلی است که همه این مستندها جمع‌آوری شده است و اگر کسی بخواهد می‌تواند به آن مراجعه کند. سند دوم برنامه‌هاست که عبارت است از برنامه‌ها، مسائل و احکامی که پیش‌بینی شده و سند سوم نیز مربوط به مقرراتی است که برداشت دولت این بود نیاز به قانون ندارد و جزو اختیارات دولت بوده و مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که در برنامه هفتم دیده شده، مردم‌پایه بودن برنامه است، با این نگاه که باید به مردم میدان داد و مشارکت مردمی را در همه تصمیم‌ها دنبال کرد. ما باید در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، نقش مردم را به‌درستی تعریف کنیم و به مردم میدان دهیم. نقش دولت باید حمایت، نظارت و هدایت باشد تا بخش خصوصی بتواند فعالیت خوبی داشته باشد.

رئیسی گفت: در مسئله‌محوری نگاه به مسائل و مشکلات ما را واقف می‌کند تا ناترازی‌ها در حوزه‌های اقتصادی را که باعث مشکلاتی شده مورد توجه قرار دهیم. ناترازی در بودجه، ناترازی در نظام بانکی و پولی، ناترازی در منابع و مصارف آب، ناترازی در انرژی و ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی از مواردی است که ما را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: دولت وقتی کارش را آغاز کرد ما با تنش‌های فراوان و آبی روبه‌رو بودیم، در بیشتر استان‌ها تنش آبی مطرح است و دولت از ابتدا هم و غم خود را پای این مسئله گذاشت تا ناترازی‌ها را در این بخش به‌نحوی تراز کند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دو سال گذشته از عمر دولت کمتر شاهد خاموشی برق خانگی بودیم، یا این مسئله را نداشتیم، ادامه داد: به‌طور حتم ناترازی‌ها در بخش‌های آب، برق، گاز و نفت جبران خواهد شد، از این رو باید در نظر داشت که ما در برخی امور عقب‌ماندگی داریم که مربوط به سال‌های گذشته است که باید روی آنها کار می‌شد.

رئیسی با بیان اینکه باید در این سال‌ها نیروگاه ساخته می‌شد، ادامه داد: در بعضی از بازدیدهایی که بنده انجام می‌دهم ملاحظه می‌کنم که برخی از پروژه‌ها و طرح‌ها مربوط به ۲۰ سال قبل است و باید این پروژه‌ها خیلی زودتر از اینها به سامان می‌رسید، بنابراین ما بدون اینکه بگوییم این کارها باید به نام چه کسی و چه دولتی تمام شود به‌دنبال تکمیل آنها هستیم.

وی با اشاره به پیگیری مسائل مربوط به بخش تولید تأکید کرد: امسال مزین به سال رشد تولید است و این مسئله‌محور برنامه‌های ماست، از این رو بحث توسعه زنجیره ارزش صنایع معدنی و پتروشیمی از مسائل مهم پیشران اقتصادی بوده و کارهای مهمی باید در این بخش مدنظر قرار گیرد که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است.

کد خبر 474314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =