وزارت نفت یکی از ۳ وزارتخانه موفق‌تر دولت سیزدهم است

نماینده تربت حیدریه در مجلس با تأکید بر اینکه وزارت نفت یکی از سه وزارتخانه موفق‌تر دولت سیزدهم است، گفت: اتفاق‌های بسیار مطلوبی در صنعت نفت کشور با وجود تحریم‌ها و تمام چالش‌هایی موجود در دولت سیزدهم رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان خراسان رضوی، محسن زنگنه صبح امروز (جمعه، دوم تیرماه) در آیین بهره‌برداری پروژه خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» با قدردانی از تلاش‌های شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: وزارت نفت یکی از سه وزارت‌خانه موفقت‌تر دولت سیزدهم است.

وی با اشاره به اینکه اتفاق‌های بسیار مطلوبی در صنعت نفت کشور با وجود تحریم‌ها و تمام چالش‌های موجود در دولت سیزدهم رقم خورده است، افزود: رقم فروش نفت خام و میعانات گازی برای بودجه امسال (۱۴۰۲) یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده که اکنون ارقام حاکی از آن است که این مقدار از روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه هم عبور کرده است.

نماینده تربت حیدریه در مجلس ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم با بحران قطع واردات گاز از مسیر ترکمنستان روبه‌رو شدیم و اختلاف‌های مالی وجود داشت که هم بحث مالی حل شد و هم اینکه مقدمات واردات گاز از ترکمنستان نیز فراهم شده است.

زنگنه با بیان اینکه پس از ایجاد اختلاف گازی ترکمنستان و ایران، بسیاری از پیمانکاران و شرکت‌هایی که کالا و خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان صادر می‌کردند، بیش از ۴۰ میلیون یورو از ترکمنستان طلب‌کار شدند، تصریح کرد: با پیگیری جدی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در کمتر از چهار ماه بخش عمده‌ای از این مبلغ به شرکت‌ها برگردانده شد که جای قدردانی دارد.

وی درباره اثر پروژه خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» در منطقه اظهار کرد: تربت حیدریه در حوزه صنعت به‌دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها از دیگر شهرستان‌ها در طول دو دهه گذشته عقب افتاده است اما امروز با افتتاح این خط افزون‌ بر تقویت فشار گاز شهرها و روستاهای منطقه، گاز کارخانه‌های بزرگ در تربت حیدریه از جمله نیروگاه برق راشد و کارخانه فولاد تربت حیدریه را تأمین کند.

نماینده تربت حیدریه در مجلس گفت: عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۷ آغاز شد اما تا سال ۱۳۹۹ در عمل اقدامی انجام نشد و از سال ۱۴۰۰ با عزم دولت سیزدهم در کمتر از ۶ ماه تست گاز این پروژه در شهریورماه ۱۴۰۱ انجام شد.

زنگنه افزود: اقدام‌های بزرگی در دولت سیزدهم انجام شده است، به‌طوری که نیروگاه راشد تا پیش از دولت سیزدهم کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت داشت، اما این پروژه پارسال در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید.

وی در ادامه آثار اجرای خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» در صنایع تصریح کرد: شهرک صنعتی شماره یک ۱۰ واحد فعال تا سال ۱۳۹۹ داشت اما امروز ۱۷ واحد فعال دارد، پنج واحد راکد از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به‌طور کامل احیا شده، سه زمین برای ساخت واگذار شده و هفت واحد در حال ساخت است که بهره‌برداری از این خط لوله گاز تحول بزرگی در صنایع منطقه ایجاد خواهد کرد.

به گفته نماینده تربت حیدریه در مجلس، شهرک صنعتی شماره ۲ تا سال ۱۳۹۹ دو واحد فعال داشت اما امروز ۱۰ واحد فعال دارد، یک واحد راکد به‌طور کامل احیا شده و ۴۰ زمین واگذار شده و ۱۵ واحد در حال ساخت و نصب ماشین‌آلات است، همچنین در منطقه شهرک صنعتی شماره ۲، مجوز مینی پتروپالاشگاه از شرکت ملی صنایع پتروشیمی دریافت شده و اقدام‌های بعدی در حال انجام است.

زنگنه افزود: در شهرستان مه‌ولات نیز افزون بر سه واحد فعال در شهرک صنعتی، کارخانه فولاد هم ۴۰ درصد پیشرفت دارد. شهرک صنعتی شهرستان زاوه هم در حال احیا شدن است.

کد خبر 474590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =