هدف‌گذاری برای گازرسانی به ۲۴ شهر و بیش از ۱۷۰۰ روستای دیگر سیستان و بلوچستان

شرکت‌های گاز استان‌های یزد و خراسان جنوبی با توجه به عملکرد مطلوب خود از سوی شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان معین گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان انتخاب شدند و فعالیت می‌کنند که در مجموع موظف به اتصال ۲۴ شهر و بیش از ۱۷۰۰ روستای این استان به شبکه گاز کشور هستند.

به گزارش شانا، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف محرومیت‌زدایی به‌عنوان آخرین استان بدون گاز کشور در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود؛ این استان به‌عنوان دومین استان پهناور کشور ۱۱.۴ درصد از مساحت کل ایران را به خود اختصاص داده و بیش از ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما با وجود دارا بودن ظرفیت‌های فراوان صنعتی و اقتصادی سال‌های طولانی از نعمت گاز بی‌بهره بوده که سبب شده مردم این استان سال‌های زیادی را در رنج و زحمت حمل سیلندرهای بزرگ و کوچک گاز مایع و کمبود آن به سر ببرند، در عین حال سبب صرف هزینه‌های زیاد برای مردم و واحدهای تولیدی و مشکلات تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها، صنایع و واحدهای صنعتی و اقتصادی می‌شد.

قطار توسعه گازرسانی در این استان اما در دو سال اخیر بیش از پیش شتاب گرفته؛ گاز در سال ۱۴۰۱ به زابل رسید، جشن گازرسانی به شهر خاش برگزار شد و خطوط انتقال گاز اکنون حتی به چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) هم رسیده است با این حال شرکت ملی گاز ایران از سال ۱۳۹۷ بعضی شرکت‌های گاز استانی را با هدف تسریع در پیشرفت طرح‌ها و پروژه‌ها به‌عنوان معین گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان تعیین کرده است.

توضیحات مدیران عامل شرکت‌های گاز یزد و خراسان جنوبی را در این باره می‌خوانید.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار

سعید عقلی، مدیرعامل شرکت گاز استان یزد از به‌کارگیری همه توان فنی و تجربه کاری این شرکت به‌منظور گازرسانی به ۱۳ شهر و بیش از ۹۰۰ روستا و صنایع طول مسیر در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم نسبت به توسعه پایدار و خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار و جبران عقب‌ماندگی‌ها، گفت: شرکت ملی گاز ایران تسریع در روند گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان را به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین اقدام‌های خود در دستور کار قرار داده و شرکت گاز استان یزد هم با توجه به توانمندی‌های فراوان در حوزه گازرسانی، به‌عنوان یکی از شرکت‌های معین در این زمینه انتخاب و آغاز به فعالیت کرده است.

وی افزود: شرکت گاز یزد بر اساس برنامه اعلامی از سوی شرکت ملی گاز ایران، عهده‌دار گازرسانی به ۱۳ شهر و ۹۰۰ روستای استان سیستان و بلوچستان است و تلاش می‌کند با یک برنامه‌ریزی منسجم، نسبت به انجام این مهم، اقدام کند.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد توضیح داد: این پروژه در دو فاز شامل گازرسانی به روستاهای شهرستان نیمروز سیستان و گازرسانی به شهرها و روستاهای شهرستان زابل و زهک تعریف و عملیات اجرایی آن از ابتدای فروردین ماه امسال آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۳، شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های یادشده باشیم.

عقلی در تشریح پروژه گازرسانی به روستاهای شهرستان نیمروز سیستان ادامه داد: ۴۷ روستا با اجرای ۱۹۰ کیلومتر شبکه توزیع و نصب ۴ هزار علمک که در برگیرنده ۵ هزار و ۱۶۰ خانوار روستایی است از این نعمت خدادادی بهره‌مند می‌شوند که افزون بر این، ۳۰ واحد صنعتی نیز به شبکه گاز طبیعی متصل خواهد شد.

وی از پروژه گازرسانی به شهرها و روستاهای شهرستان زابل و زهک با عنوان فاز ۲ گازرسانی به سیستان و بلوچستان نام برد و تصریح کرد: این پروژه شامل اجرای ۱۸۰ کیلومتر شبکه توزیع، یک کیلومتر خط تغذیه، نصب دو ایستگاه تقلیل فشار با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب بر ساعت و نصب ۴ هزار علمک است که در برگیرنده یک هزار و ۲۳۹ خانوار شهری و ۳ هزار و ۱۳۹ خانوار روستایی بوده و منجر به گازرسانی به ۲۶ روستا، ۴۰ واحد صنعتی و دو شهر بنجار و جزینک خواهد شد.

تکمیل مأموریت خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۷

رحمان محمودی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی هم در توضیحاتی گفت: با توجه به رو به پایان بودن پروژه‌های گازرسانی در استان خراسان جنوبی، ۱۱ شهر و ۸۰۵ روستای استان سیستان و بلوچستان تا پایان سال ۱۴۰۷ از سوی شرکت گاز این استان گازرسانی خواهند شد.

وی بیان کرد: با توجه به عملکرد ممتاز شرکت گاز استان خراسان جنوبی در اجرا و تکمیل پروژه‌های گازرسانی در استان، این شرکت مأموریت یافته تا بخش اعظمی از گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی تصریح کرد: گازرسانی به ۱۱ شهر و ۸۰۵ روستا در استان پهناور سیستان و بلوچستان به شرکت گاز استان خراسان جنوبی واگذار شده که گازرسانی به شهرهای قصر قند، نی‌ شهر، سرباز و ساربوک و گازرسانی به روستاهای چانف، جکیگور، پارود از جمله شهرها و روستاهایی است که در این استان و با همت شرکت گاز استان خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

محمودی با بیان اینکه برای اجرای این تعداد پروژه‌، اعتباری حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نیاز است، افزود: اعتبار پروژه‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از محل منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران تأمین و پیش‌بینی می‌شود برای اجرای این تعداد پروژه‌، ۱۲ هزار کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع و ۲۴۴ کیلومتر خط انتقال گاز اجرا شود.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی شبکه تغذیه پروژه محور قصرقند با اجرای بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ متر شبکه تغذیه، تصریح کرد: تاکنون هشت پیمان در زمینه مطالعات، نقشه‌برداری و طراحی خطوط انتقال، تغذیه و توزیع، ۲۰ پیمان مربوط به خرید کالا و یک پیمان گازرسانی و عملیات اجرایی شبکه تغذیه محور قصرقند امضا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۷، مأموریت شرکت گاز استان خراسان جنوبی در استان سیستان و بلوچستان به اتمام رسد.

کد خبر 475216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =