۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
  • کد خبر: 630565
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار بهره‌برداری رسمی از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایش اصفهان، دیدار وزیر نفت با سفیر عربستان در آیین جشن روز ملی عربستان، اجرای ۵۰ میلیارد دلار پروژه مهم و اولویت‌دار در شرکت ملی نفت ایران و دیگر خبرها را در گزیده‌های نفتی هفته بخوانید.

بهره‌برداری از واحد تصفیه نفت‌گاز پتروپالایش اصفهان: جواد اوجی، وزیر نفت روز جمعه (هفتم مهرماه) در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات پروژه‌های صنعت پالایش کشور که با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در اصفهان برگزار شد، گفت: توسعه ظرفیت پالایش و پتروپالایش نفت خام و میعانات گازی کشور قریب به ۳.۲ میلیون بشکه در روز است و نفت و میعانات گازی تولیدی خود را اکنون به‌صورت نفت خام صادر می‌کنیم.

وی درباره دیگر طرح‌های پالایشگاه اصفهان توضیح داد: طرح احداث واحد ۸۱ هزار بشکه‌ای گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر (RHU) پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری ۱.۶ همت به‌علاوه ۶۴۲ میلیون یورو یکی از ۱۱ طرح کیفی‌سازی ذیل قانون حمایت و دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۴۴ درصد است و با بهره‌برداری از آن تا پایان دولت سیزدهم، ۷۲ هزار بشکه در روز نفت کوره کم‌گوگرد برای خوراک واحد RFCC تولید خواهد شد.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز در آیین بهره‌برداری رسمی از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایش اصفهان، بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ ملی از جمله طرح تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان را سبب ایجاد امید در کشور و ناامیدی دشمن دانست و خطاب به مدیران صنعت نفت و پتروپالایشگاه اصفهان گفت: کار در این سنگر تولید را از آن جهت که متصل به نظامی مقدس است و سبب گره‌گشایی از مردم و عقب راندن دشمن خواهد شد، مقدس بدانید و در جهت افزایش کار کمّی، کیفی و نتیجه‌بخش تلاش کنید.

همچنین عملیات اجرایی طرح تولید بنزین و پروپیلن پتروپالایش اصفهان در جریان سفر رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به اصفهان آغاز شد ظرفیت خوراک این واحد ۹۱ هزار بشکه است که بیش از ۸۰ درصد آن از واحد RHU و مابقی که نفت‌گاز سبک حاصل از برج خلأ و نفت‌گاز سنگین است از پالایشگاه موجود دریافت می‌شود. سرمایه‌گذاری لازم برای این واحد، یک هزار و ۱۰۰ میلیون یورو برآورد شده است که چهار سال پس از بهره‌برداری (سال ۱۴۰۸) سرمایه آن به‌طور کامل باز خواهد گشت. محصولات این واحد روزانه بیش از ۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل است، همچنین گاز مایع از دیگـر تولیدات این واحد است که خوراک واحدهای پتروشیمی را نیز تأمین خواهد کرد. فرآیند RFCC یکی از مهم‌ترین فرآیندهای پالایشگاهـی بوده که هدف عمده ساخت آن تبدیل برش‌های سنگین و کم‌ارزش نفتی همچون ضایعات و ته‌مانده‌های نفتی برج‌های تقطیر پالایشگاهی به فرآورده‌های با ارزش و سبک است.

خبر دیگر اینکه جواد اوجی، وزیر نفت روز سه‌شنبه (چهارم مهرماه) در دیدار با سفیر عربستان و در آیین جشن روز ملی عربستان تأکید کرد: ایران و عربستان دو قدرت بزرگ منطقه‌ای به‌شمار می‌آیند که همکاری آنها در گسترش امنیت، رونق اقتصادی و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام و شکل‌دهی به همکاری‌های بین‌المللی و انرژی اثرگذار خواهد بود و در این راه صنعت نفت می‌تواند نقش محوری در تقویت منافع مشترک اقتصادی دو ملت ایفا کند.

اجرای ۵۰ میلیارد دلار پروژه مهم و اولویت‌دار در شرکت ملی نفت ایران: این خبر را محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز سه‌شنبه (چهارم مهرماه) در آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۵۰ میلیارد دلار پروژه مهم و اولویت‌دار در شرکت ملی نفت ایران در حال اجراست و روزانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کنیم که هم رشد اقتصادی است و هم برای مردم رفاه می‌آورد. اگر دیروز رزمندگان برای آرمان‌های انقلاب اسلامی، امنیت و آرامش مردم ایران می‌جنگیدند، امروز رشد اقتصاد را برای بالا بردن شاخص رفاه، آرامش و امنیت مردم می‌خواهیم.

افزایش ۱۶ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها در نیمه نخست ۱۴۰۲: این خبر را مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز سه‌شنبه (چهارم مهرماه) در نشست شورای مدیران شرکت ملی گاز اعلام و تصریح کرد: مطابق آمار رسمی گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال روند افزایشی داشته است.

وی در این باره افزود: از ابتدای امسال تا پایان تابستان مقدار گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به پارسال ۱۶ درصد افزایش داشته که این عدد رکورد قابل‌توجهی است. متقابلاً با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها مصرف سوخت مایع کاهش داشته که این امر تأثیر قابل‌توجهی در بهبود کیفیت محیط زیست داشته است.

دیگر اخبار: پیام وزیر نفت به‌مناسبت هفتم مهرماه، روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی، انتصاب محمد چهاردولی به‌عنوان رئیس دانشگاه صنعت نفت، قدردانی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از وزارت نفت، انتصاب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ، عرضه اعتباری ماهانه محصولات پتروشیمی به بالای ۷ همت رسید و ... از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته گذشته بودند.

کد خبر 630565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =