برگزاری نخستین نشست شورای راهبردی مدیریت موزه‌ها و اسناد تاریخی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

نخستین نشست شورای راهبردی مدیریت موزه‌ها و اسناد تاریخی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نشست شورای راهبردی مدیریت موزه‌ها و اسناد تاریخی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب روز پنج‌شنبه (ششم مهرماه) با حضور علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سعید آتشبار، مدیر موزه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیران عامل شرکت‌های نفت و گاز گچساران و مسجد سلیمان و جمعی از مدیران عالی مناطق نفت‌خیز جنوب برگزار شد.

در این نشست، علیرضا دانشی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و هفته وحدت، حفاظت از تاریخ صنعت نفت را مهم بیان کرد و گفت: خوشبختانه با همت و تلاش کارکنان صنعت نفت، به  ۱۰۰ درصد برنامه تولیدی خود که از سوی دولت و وزارت نفت ابلاغ می‌شود، دست یافتیم.

وی افزود: وظیفه صنعتی و تولیدی خود را با قدرت تمام انجام داده و براساس برنامه تا دو یا سه سال آینده می‌توانیم همه کمبودها و نواقص صنعتی در زمینه تجهیزات و امکانات را رفع کنیم و شاهد آثار شگرفی در صنعت باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، وظیفه خود در مقابل آیندگان را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: متأسفانه تاکنون تاریخ صحیحی از صنعت نفت جنوب به‌خصوص حماسه کارکنان نفت در دوران دفاع مقدس ثبت و منتشر نشده است.

دانشی ادامه داد: همچنان که نسبت به برنامه کنونی خود وظیفه داریم، نسبت به آیندگان نیز وظیفه داریم و وظیفه ما حفظ و نگهداری از داشته‌ها و درواقع حفاظت از هویت صنعت نفت است.

وی بر استفاده از تجربه دیگران در حفاظت از تاریخ صنعت تأکید کرد و گفت: در تمام کشورهای دنیا به‌خصوص کشورهای دارای قدمت صنعتی، نسبت به حفظ آثار و اسناد تاریخی بسیار توجه شده است که می‌توان با سرمشق گرفتن از تجربه‌های آنها برای پاسداشت ارزش‌های تاریخی استفاده کرد.

در ادامه این نشست حسین شاملی، مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، ضمن تقدیر از توجه مدیریت مناطق نفت‌خیز جنوب به تاریخ نفت گفت: رویکرد استفاده صرف از ساختمان‌های میراثی برای موزه در بسیاری از کشورها منسوخ شده است و امروزه موزه‌ها را در کنار صنعت فعال برای نمایش پیشرفت و شرایط حال و گذشته قرار می‌دهند.

شاملی افزود: رویکرد مناطق نفت‌خیز جنوب در حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی صنعت بسیار ارزشمند است و این رویکرد سبب کاهش تمرکز از تهران به شهرهای صنعتی خواهد شد.

وی ضمن اعلام حمایت از اقدام‌ها برای موزه نفت اظهار کرد: حفاظت از آثار و اسناد تاریخی افزون‌ بر اینکه فرصت‌های جدیدی برای درآمدزایی و اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند، در بسیاری از موارد و اختلاف‌ها همچون موضوع میدان گازی آرش می‌تواند راهگشا باشند و از ایجاد اختلافات سنگین با همسایگان جلوگیری کند.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با بیان اینکه ۲۵ میلیون سند تاریخی هم‌اکنون در دسترس صنعت نفت است، بیان کرد: فرآیند دیجیتال‌سازی اسناد آغاز شده است و هم‌اکنون حدود یک میلیون سند از حالت کاغذی به حالت دیجیتالی برای افزایش طول عمر و دسترسی راحت برای مخاطبان تهیه شده است.

در ادامه غلامرضا کمالی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران با ارائه گزارشی از فرآیند احداث موزه نفت گچساران گفت: زمینه و مقدمات لازم برای احداث موزه گچساران انجام شده است و در این‌ زمینه آثار و تجهیزاتی تاریخی نیز در حال انتقال به محل موزه است و به‌زودی شاهد خبرهای خوشی در این زمینه خواهیم بود.

کمالی افزود: موضوع موزه نفت از سوی افراد مختلفی در گذشته بیان شده است، اما متأسفانه شاهد هم‌افزایی لازم و همت جمعی برای این موضوع نیستیم.

وی توجه مدیران فعلی به موضوع تاریخ و موزه نفت را قابل تحسین خواند و گفت: این اقدام نیازمند یک همت گروهی از سوی همه مدیریت‌ها از جمله منابع انسانی، مالی و دیگر مدیران عالی است تا بتوان تصمیم جمعی گرفت.

علیرضا هیهاوند، مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان، در ادامه با اشاره به آمیخته شدن تاریخ نفت با فرهنگ مردم مسجدسلیمان گفت: با وجود اینکه بسیاری از مردم مسجدسلیمان از خانواده نفت نیستند، اما هنوز در میان بسیاری از مردم، واژه‌های و اصطلاحات صنعتی رایج است و این نشانه انس و به‌هم‌پیوستگی فرهنگ مردم مسجدسلیمان با فرهنگ صنعت نفت است.

هیهاوند با ارائه گزارشی از آخرین اقدام‌ها به‌منظور توسعه موزه نفت مسجدسلیمان گفت: با تأکیدات مدیریت عالی نفت جنوب، تلاش‌های خوبی به‌منظور توسعه موزه نفت انجام و در این زمینه مناقصات مختلفی برگزار شده است و در برنامه کاری خود داریم با کمک بخش خصوصی، بتوانیم توسعه موزه را تسریع کنیم.

وی تأمین منابع مالی مناسب از مرکز را لازم دانست و اظهار کرد: صنعت موزه یک سرمایه‌گذاری است و در این‌ زمینه انتظار داریم که با کمک و مساعدت تهران و مناطق نفت‌خیز جنوب، بتوان منابع مالی مورد نیاز را تأمین کنیم.

سعید آتشبار، مدیر موزه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت موزه‌های نفت جنوب در یک سال گذشته، بر تشکیل ساختار نظام‌مند در مدیریت موزه‌های نفت جنوب تأکید کرد و گفت: با تأکید مدیریت موزه‌ها و اسناد وزارت نفت، همچنین مدیرعامل، مبنی بر حفاظت از تاریخ نفت جنوب، اقدام‌هایی در زمینه تشکیل یک ساختار منظم برای نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی صنعت نفت انجام شده است.

آتشبار افزود: مسجدسلیمان به‌عنوان شهری که نخستین اکتشاف نفت ایران در آن انجام شده، شایسته است موزه‌ای با عظمت داشته باشد و با برنامه‌ریزی انجام‌شده پروژه تکمیل آن در دست اقدام است، اما دیگر شهرهای نفت‌خیز ما نیز در زمینه صنعتی دارای تاریخی پرافتخار هستند که توجه ما بر تشکیل موزه در همه شهرهای نفتی است.

وی غافل نبودن از تاریخ تمام مناطق نفتی را مهم دانست و اظهار کرد: با مذاکرات انجام‌شده، تشکیل موزه در همه شرکت‌های تابع در اولویت کاری ما قرار گرفته  است و در بازدیدهای انجام‌شده نقاط ضعف، مشکلات و مناطق مستعد برای ایجاد موزه نفت بررسی شده‌اند.

مدیر موزه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: ایجاد موزه نفت در تمام شهرها، افزون‌ بر حفظ آثار تاریخی و صنعتی، همچنین هویت صنعت نفت جنوب، سبب ایجاد فرصت‌های جدید اشتغالی در کنار توجه به جنبه جاذبه گردشگری موزه‌های صنعتی و ایجاد فرصت‌های درآمدی برای نفت خواهد بود.

آتشبار گفت: اهواز دارای ظرفیت‌های بسیاری از جمله ساختمان‌های تاریخی و تأسیسات و تجهیزاتی با قدمت است که تشکیل موزه نفت در اهواز، آثار بسیار مطلوبی هم برای صنعت استان و هم اقتصاد شهر به‌ همراه خواهد داشت.

در پایان این نشست و براساس جمع‌بندی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مقرر شد با پیگیری و نظارت سعید آتشبار، در کمترین زمان ممکن متولیان موزه‌های شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و آغاجاری انتخاب شوند و برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه‌های موزه تهیه و برای تعالی متخصصان فنی کار، مشاوری مجرب و متخصص در حوزه میراث فرهنگی به کارگروه اضافه شود.

برنامه‌های دوماهانه برای پایش و نظارت مستمر عملکرد مدیریت موزه‌ها و در صورت لزوم نشست‌های فوق‌العاده تشکیل شود.

کد خبر 630946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =