درخواست دوباره هند از اوپک‌پلاس برای بازنگری در برنامه تولید

وزیر نفت و گاز هند با توجه به معامله نفت خام در سطوح ۹۰ دلار برای هر بشکه از تولیدکنندگان خواست نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ابوظبی، هند، سومین واردکننده بزرگ نفت جهان، روز سه‌شنبه (۱۱ مهرماه) از تولیدکنندگان خواست نسبت به اوضاع اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده حساسیت نشان دهند، زیرا از زمانی که عربستان و روسیه تصمیم گرفتند کاهش‌ تولید داوطلبانه را تا پایان سال تمدید کنند، قیمت‌ها در سطوح بالای ۹۰ دلار برای هر بشکه قرار دارد.

هاردیپ سینگ پوری پس از نشستی با هیثم الغیص، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حاشیه برگزاری نمایشگاه و کنفرانس نفت و گاز ابوظبی (ادیپک) تأکید کرد: در زمان بحران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا زمانی که قیمت نفت خام در پی افت شدید تقاضا سقوط کرد، جهان گردهم آمدند تا قیمت‌ها را با هدف پایداری برای تولیدکنندگان تثبیت کنند.

پوری در شبکه اجتماعی ایکس (X) که پیش‌تر به نام توییتر شناخته می‌شد، گفت: اکنون که جهان در اوج رکود و کندی اقتصادی است، تولیدکنندگان نفت باید حساسیت مشابهی را نسبت به کشورهای مصرف‌کننده نشان دهند.

ایالات متحده امریکا و متحدان غربی‌اش بارها از اوپک‌پلاس خواسته‌اند تولید خود را  برای کاهش هزینه‌های انرژی افزایش دهد و به اقتصاد جهانی کمک کند.

با این حال تولیدکنندگان اوپک‌پلاس استدلال می‌کنند که برای حفظ ثبات بازارهای جهانی نفت خام اقدام پیشگیرانه می‌کنند.

پوری همچنین در حاشیه ادیپک در گفت‌وگو با رویترز گفت که درباره قیمت نفت با دبیرکل اوپک گفت‌وگو کرده است.

وی افزود: اگر وزیر نفت و گاز یکی از بزرگ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده با دبیرکل اوپک که در تصمیم‌های اوپک‌پلاس دخیل است ملاقات کند، بی‌شک درباره قیمت نفت هم بحث و تبادل‌نظر می‌کند، بنابراین بسیار خرسندم که اعتراف کنم این کار انجام شده است.

وزیر نفت و گاز هند مدت‌هاست که از اوپک‌پلاس خواسته است چگونگی تأثیر سیاست‌هایشان بر کشورهای مصرف‌کننده نفت را بررسی کنند.

پوری گفت: تولیدکنندگان می‌گویند ما با قیمت‌ها کاری نداریم و پاسخ من این است که درست است شاید با قیمت‌ها کاری نداشته باشید، اما با مقدار عرضه در بازار سر و کار دارید، بنابراین خواه ناخواه روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارید.

هند برای حدود ۸۵ درصد نیاز خود به نفت به واردات وابسته است.

با این حال پوری پیش‌تر گفته بود: اگر قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد، هند این شرایط را مدیریت خواهد کرد، حتی اگر چنین قیمتی به نفع کسی نباشد.

پوری گفت: هند حدود ۶۰ درصد از واردات نفت خود را به ارزش ۱۰۱ میلیارد دلار از کشورهای عضو اوپک وارد می‌کند.

وزیر نفت و گاز هند در یک نشست تخصصی در ادیپک گفت: امیدوارم قیمت نفت از ۱۰۰ دلار بالاتر نرود، در غیر این صورت هند این شرایط را مدیریت خواهد کرد، بنده همچنین برای دیگر کشورهای در حال توسعه جهان و اتفاق‌هایی که برایشان رخ می‌دهد، نگران هستم.

پالایشگاه‌های هندی پس از آغاز تحریم‌های نفتی روسیه پس از تنش‌های مسکو - کی‌یف در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی، نفت روسیه را با تخفیف خریده‌اند.

پوری به رویترز گفت: اگر نفت روسیه از سقف ۶۰ دلار به ازای هر بشکه بالاتر رود، هند نفت روسیه را دیگر نمی‌خرد.

وی تأکید کرد: اگر قیمت‌ها از سقف قیمتی تعیین‌شده بالاتر رود، بدیهی است که ما از روسیه نفت خرید نخواهیم کرد.

کد خبر 631121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =