خبری از مسدود شدن پول نفت و ذخیره میعانات گازی روی آب نیست

وزیر نفت با تأکید بر اینکه دیگر خبری از مسدود شدن پول محموله‌های نفت خام فروخته‌شده و انبار شدن میعانات گازی نیست، گفت: به اذعان سناتورهای آمریکایی هیچ‌گونه تخفیف یا رفع تحریمی در زمینه فروش و صادرات نفت ایران انجام نشده، بلکه تحریم‌های تازه هم اعمال شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان فارس، جواد اوجی بعدازظهر امروز (جمعه، ۲۱ مهرماه) در نشست شورای اداری شهرستان مُهر استان فارس با اشاره به سابقه ۲۲ ساله طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی تصریح کرد: به همت غیورمردان صنعت نفت، این پروژه در دولت سیزدهم چهار سال زودتر از برنامه به مرحله تولید رسید.

وی با تأکید بر اینکه طی دو سال اخیر به متخصصان صنعت نفت ایران میدان داده شد و آنها توانستند پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی همچون فاز ۱۱ پارس جنوبی را به سرانجام برسانند، افزود: فاز دوم پالایشگاه آبادان، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه غرب و شرق کارون و... در همین دو سال اخیر انجام شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم با مشکلات زیادی همچون انبار شدن میعانات گازی روی آب، ناترازی در تولید و مصرف گاز و فرآورده‌های نفتی و ... روبه‌رو بود، تصریح کرد: تولید نفت در آغاز به‌کار این دولت ۲.۲ میلیون بشکه بود در حالی که هم‌اکنون این مقدار به بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است و تا پایان امسال رکوردهایی تازه‌تر در این زمینه خواهیم داشت.

هیچ‌گونه تخفیف یا رفع تحریمی در زمینه صادرات نفت ایران رخ نداده است

اوجی با بیان اینکه دیگر خبری از مسدود شدن پول نفت و روی دست ماندن میعانات گازی و نفت خام نیست، گفت: به اذعان سناتورهای آمریکای هیچ‌گونه تخفیف یا رفع تحریمی در زمینه صادرات نفت ایران انجام نشده است، بلکه برعکس در این دو سال اخیر تحریم‌هایی تازه اعمال شده است.

وی با اشاره به حمله سایبری به سامانه توزیع فرآورده‌های نفتی در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ گفت: در همان سال همکاران من بابت این موضوع و مواردی همچون ناترازی گاز رشادت‌های زیادی به خرج دادند.

وزیر نفت گفت: در حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت، مردم و کارکنان صنعت نفت ازخودگذشتگی زیادی داشتند، خوشبختانه این حادثه ظرف دو روز مدیریت شد.

اوجی تصریح کرد: بنده گواهی می‌دهم در دولت سیزدهم همه دست‌اندرکاران حتی شخص رئیس‌جمهوری به‌صورت شبانه‌روزی برای خدمت به مردم پای کار هستند، اتفاق‌های خوبی در زمینه پروژه‌های عمرانی و صنعتی در کشور در اوج تحریم‌ها در حال رخ دادن است.

وی با اشاره به افتتاح بخش نخست پالایشگاه کوچک‌مقیاس برای پالایش میعانات گازی در شهرستان مُهر گفت: تولید نفتا، نفت سفید، گازوئیل و بنزین در شرایط کنونی برای کشور بسیار حائز اهمیت است و ارزش افزوده زیادی را نصیب سرمایه‌گذار و کشور می‌کند، امیدواریم بخش دوم این پالایشگاه هرچه زودتر راه‌اندازی شود.  

وزیر نفت همچنین با اشاره به کشف مخزن جدید شاهینی با حجم تخمینی ۲۲ تریلیون فوت‌مکعب ذخیره گاز در استان فارس و در محدوده شهرستان‌های لامرد و مُهر اظهار کرد: این مخزن بزرگ‌ترین ذخیره گازی کشور در خشکی به شمار می‌آید، بر اساس لرزه‌نگاری‌های این مخزن از میدان گازی کنگان نیز بزرگ‌تر است.

سرمایه‌گذاران در فارس نگران خوراک نباشند

وی با اشاره به وجود میدان گازی ارم در نزدیکی شهرستان لامرد اظهار کرد: اجرای طرح توسعه میدان ارم در این منطقه اشتغال ایجاد خواهد کرد، بنابراین با توجه به اکتشاف‌های جدید سرمایه‌گذاران در این منطقه به هیچ عنوان نگران خوراک نباشند.

وزیر نفت ادامه داد: در دو سال اخیر چهار میدان نفت و گاز معادل ۲.۶ میلیارد بشکه نفت خام قابل استحصال در کشور کشف شده است. به عبارت دیگر به ازای تولید هر ۱۰۰ بشکه نفت و میعانات گازی در دولت سیزدهم ما توانسته‌ایم ۷۸ بشکه کشفیات جدید داشته باشیم. این موضوع سبب شده است در حوزه اکتشافات در منطقه مقام نخست را داشته باشیم.

اوجی با یادآوری اینکه در هشت سال دولت گذشته تنها ۲ هزار میلیارد تومان در زمینه پروژه‌های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت هزینه کرد، گفت: در دو سال اخیر ما بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری کردیم.

پیش‌بینی تحلیلگران درباره نفت ۱۰۰ دلاری

وی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه گفت: پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در بازارهای جهانی به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه در ۷۰ سال اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین دست به هر جنایتی زده است، گفت: در حمله اخیری که مجاهدان فلسطینی انجام دادند هیمنه این رژیم و سازمان اطلاعاتی آنها (موساد) فرو ریخت.

کد خبر 631535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =