روزِ پرکار اوجی با هدف توسعه و آبادانی/ در سفر به استان فارس چه گذشت؟

وزیر نفت در سفری کاری و استانی همراه با رئیس‌جمهوری و دیگر اعضای هیئت دولت برای دومین بار عازم استان فارس شد و این بار در شهرستان‌های لامرد و مُهر حضور یافت.

به گزارش شانا، جواد اوجی، وزیر نفت در دور دوم سفرهای استانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و هیئت دولت، صبح روز جمعه (۲۱ مهرماه) با هدف آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از چند طرح در حوزه نفت و گاز به استان فارس و شهرستان لامرد و مُهر سفر کرد که ماحصل این سفر یک‌روزه، حضور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، کلنگ‌زنی پتروشیمی سیگلو، بهره‌برداری از یک طرح پالایشی در شهرک صنعتی مُهر، برگزاری نشست شورای اداری و دیدار با جمعی از مردم و معتمدان در لامرد و مُهر، بهره‌برداری و آغاز عملیات طرح‌های گازرسانی و سرانجام حرکت به سمت شیراز و حضور در نشست شورای اداری استان فارس با حضور رئیس‌جمهوری بود.

سفر پیشین او به این استان مهرماه سال ۱۴۰۰ انجام شده بود که می‌توانید اینجا گزارشی از آن سفر را مرور کنید.

روزِ پرکار اوجی با هدف توسعه و آبادانی/ در سفر به استان فارس چه گذشت؟

کلنگ‌زنی پتروشیمی سیگلو با ۲۷۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری

اوجی حوالی ۹ صبح روز جمعه پس از ورود به لامرد ابتدا به گلزار شهدای این شهرستان رفت و همراه با دیگر مدیران ارشد صنعت نفت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. او بلافاصله راهی منطقه ویژه اقتصادی لامرد شد تا عملیات اجرایی دومین مجتمع پتروشیمی این منطقه با عنوان مجتمع پتروشیمی سیگلو با ۲۷۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متانول آغاز شود.

به گفته وزیر نفت، در دو دهه اخیر از سرمایه‌گذاری در زمینه زنجیره ارزش پتروشیمی به‌ویژه متانول غفلت شده، در حالی که این نوع سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و پربازده است.

اوجی با اشاره به سرمایه‌گذاری عظیم کشور در زمینه احداث واحدهای متانولی تصریح کرد: عمده تولید ده‌ها مجتمع متانولی کشور به خارج از کشور صادر می‌شود، با توجه به کاهش قیمت جهانی این محصول، بسیاری از واحدهای تولیدی در این زمینه شاید با زیان هم روبه‌رو شوند، از این رو باید به فکر توسعه زنجیره تکمیلی این محصول باشیم.

روزِ پرکار اوجی با هدف توسعه و آبادانی/ در سفر به استان فارس چه گذشت؟

او در ادامه این سفر در جمع مردم و معتمدان شهرستان لامرد حاضر شد و در واکنش به اظهارات سیدموسی موسوی، نماینده شهرستان‌های لامرد و مُهر در مجلس که گفته بود «افزایش صادرات نفت و بازگشت پول آن به کشور در اوج تحریم‌ها یک معجزه است و در دو سال اخیر تولید نفت از بیش از ۲ میلیون بشکه به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسیده است»، اعلام کرد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم. همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده است.

روزِ پرکار اوجی با هدف توسعه و آبادانی/ در سفر به استان فارس چه گذشت؟

بهره‌برداری از طرح پالایشی شهرک صنعتی مُهر

وزیر نفت سپس راهی شهرستان مُهر و شهرک صنعتی این شهرستان شد تا در آیین بهره‌برداری فاز نخست یک طرح پالایشی با ظرفیت پالایش سالانه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه میعانات گازی (۱۰ هزار بشکه در روز) و سرمایه‌گذاری ۳۰۷۹۰ میلیارد ریال حضور یابد.

در این آیین اعلام شد که با بهره‌برداری از این فاز پالایشگاه به‌طور مستقیم برای ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی می‌شود؛ اوجی هم بر حمایت همه‌جانبه وزارت نفت از طرح‌های سودآور بخش‌های پایین‌دستی تأکید کرد و گفت: اجرای طرح‌های فناورانه همچون پالایشگاه‌های کوچک بسیار سودآورند و اشتغال‌زایی و بازگشت سرمایه خوبی دارند.

به گفته او، ۱۴ درصد از کل این پالایشگاه کوچک‌مقیاس (Mini Refinery) از سوی بانک‌ها و بقیه از سوی بخش خصوصی تأمین شده است.

روزِ پرکار اوجی با هدف توسعه و آبادانی/ در سفر به استان فارس چه گذشت؟

بهره‌برداری و آغاز عملیات بیش از ۹۰۰ طرح گازرسانی استان فارس با فرمان وزیر نفت

حضور در نشست شورای اداری شهرستان مُهر، دیگر برنامه‌ اوجی در سفر یک‌روزه به استان فارس بود که در این نشست، بیش از ۹۰۰ طرح گازرسانی در استان فارس با اعتبار ۲۲۰۴ میلیارد تومان به‌صورت ویدیوکنفرانس با مناطق دیگر استان بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی شدند.

او با اشاره به اینکه اکنون ۹۹ درصد مناطق استان فارس متصل به گاز است و تا پایان سال هیچ شهر و روستایی در این استان بدون گاز نخواهد ماند، اعلام کرد: تا پایان امسال فارس جزو استان‌های سبز گازرسانی می‌شود.

وزیر نفت در سخنانی در این نشست با تأکید بر اینکه دیگر خبری از مسدود شدن پول محموله‌های نفت خام فروخته‌شده و انبار شدن میعانات گازی نیست، تأکید کرد: به اذعان سناتورهای آمریکایی هیچ‌گونه تخفیف یا رفع تحریمی در زمینه فروش و صادرات نفت ایران انجام نشده، بلکه تحریم‌های تازه هم اعمال شده است.

روزِ پرکار اوجی با هدف توسعه و آبادانی/ در سفر به استان فارس چه گذشت؟

اجرای ۶ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت در استان فارس

شرکت در نشست شورای اداری استان فارس، برنامه‌ پایانی این سفر استانی بود که اوجی در این نشست با یادآوری اینکه در جنوب استان فارس میدان‌های گازی خوبی وجود دارد و توسعه آنها در دستور کار است، اعلام کرد: ۶ میلیارد دلار پروژه‌های گازی، نفتی و پالایشگاهی استان فارس در حال اجراست.

کد خبر 631605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =