توانمندی‌های زنان شناسایی و معرفی شوند/ عدالت جنسیتی و ایجاد فرصت‌های برابر پس از انقلاب

مدیر کل پژوهش وزارت نفت گفت: دستاوردها و نقش آفرینی‌های بانوان در شکل و شمایل رسمی و علمی کمتر دیده شده است و لازم است که توانمندی و ظرفیت‌های زنان شناسایی و معرفی شود.

به گزارش شانا، هاجر فرشیدی صبح امروز (سه‌شنبه، هشتم اسفندماه) در نخستین همایش علمی نقش بانوان متخصص در صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مریم مقدسی، مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده، بهجت کریمیان، مشاور امور زنان مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و جمعی از مدیران ستادی و بانوان متخصص و توانمند شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آغاز به‌کار کرد، گفت: مجموعه وزارت نفت در برگزاری این رویداد پیشتاز بودند و دستاوردها و نقش آفرینی‌های بانوان در شکل و شمایل رسمی و علمی کمتر دیده شده است و لازم است که این توانمندی‌های به همگان معرفی شود.

وی با اشاره به این که در نگاه اسلام هیچ تفاوتی بین زن و مرد در کسب مدارج و قله‌های رفیع کمال وجود ندارد، افزود: هر فضیلتی که در اسلام ذکر می‌شود، برای زن و مرد دسترسی به آن یکسان است و نگاه جنسیتی ندارد، هر چند شاید نقش های متفاوتی در اجتماع به عهده بگیرند.

مدیرکل پژوهش وزارت نفت با تاکید بر کرامت جایگاه زن در قرآن تاکید کرد: زن و مرد باید شانه به شانه هم حرکت کنند و مسیر هدایت و شقاوت خودشان تعیین کنند و به قله برسند و بر جبر زمانه غلبه کنند.

فرشیدی همچنین با اشاره به نقش پررنگ و مدیریتی حضرت زینب (س) در قیام امام حسین و روز عاشورا گفت: مطابق نظر و نگاه امام و رهبری زنان باید در همه عرصه‌ها نقش آفرینی و حضور داشتند باشند و در مسیر انقلاب تا دفاع مقدس نیز بسیار نقش‌آفرینی کردند، اما شاید در زمینه سمت‌ها و قبول مسئولیت‌ها و ایفای نقش در دولت کمتر بوده است.

وی تأکید کرد: انقلاب‌اسلامی تلاش کرد تا فرصت‌های برابر دستیابی به آموزش و شاخص عدالت آموزشی برای همگان فراهم شود.

مدیرکل پژوهش وزارت نفت تصریح کرد: خوشبختانه زنان نیز توانستند با کسب مدارج عالیه، موانع را پشت سر بزارند و با کسب تخصص به اجتماع و سمت‌های مدیریتی ورود کنند و کسب تجربه کنند.

فرشیدی گفت: یکی از دلایل حضور کم‌رنگ خانم‌ها در صنعت نفت، این بوده که این صنعت در ابتدای شگل‌گیری، صنعتی سخت و مردانه بوده و به ویژه در کشور ما که بهره‌بردار بودیم، مشاغلی بوده که نیازمند توانمندی‌های فیزیکی بوده است.

وی با اشاره به توانمندسازی زنان در صنعت نفت در جریان ارتقا و خودکفایی این صنعت و دانش‌بنیان شدن آن اظهار کرد: امروز نقش زنان پررنگ‌تر شده و زنان خدمات متفاوت و متنوعی را به صنعت نفت ارائه می‌کنند و پذیرش‌ خانم‌ها در آزمون‌های ورودی نیز بیشتر شده است.

مدیرکل پژوهش وزارت نفت بیان کرد: اگر در صنعت نفت مسائل قانونی و مطالباتی داریم و احساس می‌کنیم قوانین طوری است که به لحاظ حقوق و مزایا از جنس مطالبات بانوان نیست، باید از طریق تدوین مقررات و نیز مجلس شورای اسلامی به دنبال رفع این چالش‌ها و کسب راهکار باشیم.

کد خبر 638617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =