سرمایه‌گذاری 9 میلیارد دلاری برای توسعه زیرساخت‌های گاز کشور

شانا _ گروه گاز: شرکت ملی گاز ایران در برنامه پنجم توسعه در بخش احداث خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، 8 تا 9 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران عصر روز گذشته (یکشنبه11 بهمن) در جمع خبرنگاران افزود: در برنامه پنجم توسعه، احداث پنج تا شش هزار کیلومتر خط انتقال گاز فشار قوی و 20 تا 22 ایستگاه تقویت فشار گاز پیش بینی شده است که این طرح ها با اعتباری نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد.

جواد اوجی اظهار داشت: احداث ادامه خط ششم سراسری از آغاجاری به سمت استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی، ادامه خط هفتم سراسری به طرف زاهدان و چابهار، همچنین خط لوله انتقال گاز پتاوه _ پل کله و نکا _کیاسر، از جمله طرح های شرکت ملی گاز ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه است.

وی تصریح کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه، 20 تا 22 ایستگاه تقویت فشار نیز، روی همین خطوط انتقال گاز احداث و نصب خواهد شد. 

بودجه 6800 میلیارد تومانی شرکت ملی گاز برای سال 89

اوجی در زمینه بودجه سال آینده شرکت ملی گاز ایران گفت: برای سال آینده نیز شش هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که امیدواریم این مبلغ در مجلس شورای اسلامی مصوب شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: شرکت ملی گاز ایران بر شتاب بخشیدن به احداث پالایشگاه گاز بیدبلند2 توجه ویژه دارد و در این زمینه، یک میلیارد دلار گشایش اعتبار شده است.

وی پیشرفت کنونی این طرح را نزدیک به 14درصد اعلام و تصریح کرد: برای اجرای این طرح تا کنون 300 میلیون یورو هزینه شده است.

دستاوردهای صنعت گاز، سه دهه پس از پیروزی انقلاب

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با مقایسه گازرسانی به بخش‌های مختلف در دوره های قبل و بعد از انقلاب گفت: پیش از انقلاب اسلامی، پنج شهر، یک روستا (گویو در استان فارس) یک پالایشگاه (بیدبلند 1) و یک خط لوله انتقال گاز سراسری در کشور وجود داشت؛ در حالی که این آمار پس از انقلاب اسلامی تغییر عمده ای کرده است.

وی گفت: با بهره‌برداری از 560 طرح گازرسانی روستایی و 29 طرح گازرسانی شهری در دهه فجر، شمار شهرهای بهره مند از گاز به 809 و روستاها نیز به هشت هزار و 714 مورد خواهد رسید.

اوجی با بیان این که هم اکنون 32 هزار کیلومتر خط انتقال گاز فشار قوی، 13پالایشگاه و 168 هزار و 880 کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی در کشور احداث شده است، گفت: با تلاش صنعتگران عرصه گاز، هم اکنون 15میلیون و 145 هزار خانوار شهری و روستایی زیرپوشش گاز طبیعی قرار دارند.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: قبل از انقلاب اسلامی هیچ گازی از میدان‌های مستقل گازی برداشت نمی شد و روزانه تنها از 130 تا 140 میلیون متر مکعب گاز همراه نفت استفاده می شد.

وی با بیان این که هم اکنون روزانه 530 تا 540 میلیون متر مکعب گاز در 13پالایشگاه کشور فرآورش می شود، تصریح کرد: این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به روزانه 900 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

صادرات روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز ایران به ترکیه

اوجی گفت: با وجود افت دما و افزایش مصرف گاز در کشور، صادرات این حامل انرژی به ترکیه، همچنان بدون مشکل انجام و هم اکنون نیز روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین در پاسخ به این که برخی شنیده ها از افزایش واردات گاز به کشور برای تامین کسری گاز مناطق شمال و شمال شرق در فصل زمستان حکایت دارد،‌ تصریح کرد: هم اکنون 535 میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه های کشور فرآورش و روزانه تنها 5/4 میلیون متر مکعب گاز از خط دوم ترکمنستان وارد کشور می شود و هیچ افزایش وارداتی صورت نگرفته است.

اوجی یادآورشد: هم اکنون از خط اول ترکمنستان نیز روزانه 19میلیون متر مکعب گاز وارد کشور می شود و با تکمیل خط دوم ترکمنستان تا سنگ بست، امکان واردات تا سقف 30 میلیون متر مکعب در روز فراهم خواهد شد.

لازم به ذکر است، تا پیش از افتتاح خط دوم واردات گاز از ترکمنستان، روزانه حدود 25 میلیون متر مکعب گاز از خط اول به کشور وارد می شد که با افتتاح خط دوم، مجموع واردات به کشور هنوز تغییری نکرده و قرار است با تکمیل این خط، میزان واردات گاز به کشور افزایش یابد.

طرح های بهره برداری شده در سال جاری و تقویت شبکه گاز کشور

معاون وزیر نفت در باره پروژه‌های افتتاح شده به ویژه در نیمه دوم امسال گفت: خط لوله 48 اینچ انتقال گاز پارچین_ میامی _ دشت به طول520 کیلومتر، خط انتقال گاز کویین _ لوشان در ادامه خط سوم (56 اینچ) با اعتبار 40 میلیارد تومان، خط دوم ترکمنستان به طول 35 کیلومتر با صرف هزینه 34 میلیارد تومان، از جمله طرح‌های به بهره برداری رسیده در سال جاری هستند.

وی تصریح کرد: خط انتقال 16 اینچ مشکین شهر به طول 35 کیلومتر، خط انتقال گاز 20 اینچ خلخال همچنین خط ششم تهران به طول 72 کیلومتر (48 اینچ) با اعتبار70 میلیارد تومان و فاز نخست خط دوم خرم آباد به طول 35 کیلومتر (24 اینچ) دیگر طرح‌های هستند که با بهره برداری از آنها شبکه گاز کشور تقویت شد.

اوجی گفت: تا پایان امسال سه ایستگاه جدید تقویت فشار گاز ارسنجان، آباده و خاوران 3 نیز به مدار خواهد آمد و به تقویت شبکه انتقال گاز کشور کمک خواهد کرد.

کد خبر 151622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =