گازرسانی به مازندران سبب افزایش اشتغال‌زایی در استان شده است

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران گفت: با گازرسانی به شهرها و روستاهای مازندران، آمار مهاجرت کاهش یافته و در مقابل اشتغال‌زایی شده و کسب‌وکار مردم رونق گرفته است.

جعفر احمدپور، درباره تاثیر گازرسانی به شهرها و روستاهای شمال کشور، در افزایش رفاه مردم و توسعه کسب‌وکار آنها به خبرنگار شانا گفت: گازرسانی به شهرهای شمال کشور، از دو منظر قابل بررسی است؛ بخش نخست مربوط به شهرها و روستاهایی است که تاکنون از نعمت گاز بهره‌مند نشده بودند و بخش دوم به مناطقی مربوط است که پیش از این گازرسانی شده‌ بودند، اما در سال‌های گذشته همواره با مشکل افت فشار گاز یا قطعی گاز در فصل سرما روبه‌رو می‌شدند.

وی با بیان این‌که امسال تعداد مشترکان گاز مازندران افزایش خوبی نسبت به سال‌های پیش داشته، ادامه داد: با وجود افزایش مشترکان گاز، میزان مصرف گاز در این استان کاهش یافته که نشان‌دهنده مدیریت مصرف از سوی مردم است و این مدیریت مصرف، سبب گازرسانی مناسب‌تر به بخش‌های صنعتی و نیروگاهی می‌شود.

گازرسانی به مازندران، نور امید در دل مردم روشن کرده است

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران، با تاکید بر این‌که گازرسانی به مازندران سبب توسعه کسب‌وکار در این استان شده، اظهار کرد: با رسیدن گاز به شهرها و روستاها، زمینه مناسبی برای توسعه اشتغال و رونق کسب‌وکار مردم ایجاد شده است. راه‌اندازی مشاغلی مانند پرورش قارچ، گلخانه‌ها، باغچه‌های محلی و... از جمله نمونه‌هایی برای این موضوع هستند که نور امید را در دل مردم روشن کرده‌اند. مازندران یکی از بزرگ‌ترین مناطق کشاورزی در کشور است که با رونق کشت و کیفیت محصول، شاهد تاثیر مطلوب آن در افزایش سطح رفاه و آرامش مردم این استان هستیم.

احمدپور، درباره تاثیر گازرسانی بر کشاورزی مازندران توضیح داد: زمانی که گاز منازل قطع شود، می‌توان از سوخت‌های جایگزین استفاده کرد، اما مراکز کشاورزی و گلخانه‌ها به درجه حرارت دائمی، مناسب و یکسان نیاز دارند و این موضوع برای کشاورزان مازندران بسیار حساس و ضروری است.

وی درباره فرهنگ‌سازی صحیح میان مصرف‌کنندگان گاز طبیعی مازندران توضیح داد: فرهنگ‌سازی درباره مصرف بهینه گاز از سوی مشترکان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اهداف شرکت گاز استان مازندران است که در این زمینه از سوی شرکت ملی گاز با همکاری صداوسیما نیز اقدام‌های بسیار مناسبی انجام شده است. در استان مازندران نیز به صورت مداوم به مردم و مشترکان یادآوری می‌کنیم که لازم نیست با کم مصرف کردن گاز خود را به سختی بیندازند، بلکه باید گاز را به نحو مطلوب و در حجم مناسب مصرف کنند و از هدررفت گاز در منازل، صنایع، کارگاه‌ها و مناطق کشاورزی و دامداری جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران تاکید کرد: با آموزش صحیح مصرف گاز، راهی را به مردم نشان می‌دهیم که به جای سوزاندن این نعمت، از آن برای توسعه مشاغل استفاده کنند. به هر حال استان مازندران منطقه‌ای توریستی و گردشگرپذیر است که مردم استان می‌توانند از این مزیت استفاده کنند و با خلاقیت و توسعه زمین‌ها و راه‌اندازی کارگاه‌ها از حضور مسافران و گردشگران برای رونق اقتصادی خود و شهرشان بهره ببرند.

مازنی‌ها از گاز برای توسعه کسب‌و‌کار استفاده می‌کنند

احمدپور با بیان این‌که تعرفه گاز در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و مسکونی مشخص شده، اظهار کرد: مردم مازندران به سطحی از آگاهی رسیده‌اند که به خوبی می‌دانند چگونه از گاز برای توسعه کسب‌وکارشان استفاده کنند، افزون بر این، رسیدن گاز به مازندران خوراک صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و نیروگاه‌ها را نیز تامین کرده و این موضوع در اشتغال‌زایی برای مردم منطقه تاثیر بسزایی داشته است.

وی افزود: ایجاد اشتغال در منطقه از میزان مهاجرت مردم از روستاها به شهرها یا از استان به سوی کلانشهرها جلوگیری می‌کند. بسیاری از روستاییانی که به دلیل نبود شغل از روستای خود مهاجرت کرده بودند، با آمدن گاز، به محل سکونت‌شان بازگشتند.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران با اشاره به توافق انجام شده میان شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت مبنی بر تبدیل مشعل سوخت صنایع و نیروگاه‌ها از سوخت مایع به گاز، تصریح کرد: بر این اساس، صاحبان واحدهای صنعتی می‎توانند به منظور فراهم کردن امکان استفاده از گاز طبیعی به جای سوخت مایع، تا سقف 240 میلیون تومان از یارانه استفاده کنند به این صورت که خط لوله اختصاصی 30 اینچ رایگان برای آن کارگاه صنعتی احداث می‌شود؛ به شرط آن‌که حداقل برای مدت سه سال از سوخت مایع استفاده کرده باشند و حجم سوخت مایع مصرفی نیز مشخص باشد تا به شرکت ملی نفت اعلام شود و سپس یارانه مورد نیاز به آن بخش از صنایع تعلق می‌گیرد.

سختی‌های زمستان سال 86 را هرگز فراموش نمی‌کنیم

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران درباره زمستان سال 86 و سرمای بی‌سابقه آن سال، گفت: زمانی که در زمستان سال 86 و در اوج سرما، ترکمنستان اقدام به قطع گاز صادراتی خود به ایران کرد، شرایط بسیار سختی برای مردم شهرها و روستاهای شمال کشور به وجود آمد. سرمای آن سال بی‌سابقه بود و در برخی روزها به کمتر از 25 درجه سانتی‌گراد نیز رسید. با این‌که مناطق شمالی کشور پوشیده از برف بود تنها یک خط لوله سه اینچ برای مصرف نیروگاهی مازندران وجود داشت.

احمدپور با بیان این‌که بیش از 40 روز از زمستان 86 در سخت‌ترین شرایط آب‌و‌هوایی و گازرسانی گذشت، ادامه داد: در آن سال بخش صنعتی و نیروگاهی مصرف‌کننده اصلی گاز بودند و گاز کافی برای استفاده و گرمایش مردم وجود نداشت، این در حالی بود که برخی شهرها مانند قائم‌شهر پایین‌ترین سطح دمای هوا را داشتند و مردم رنج فراوانی را تحمل می‌کردند، بنابراین مجبور شدیم صنایع را از مدار گازرسانی خارج و همان میزان اندک گاز را به سوی خانه‌های مردم ارسال کنیم، اما باز هم مشکل مردم و مدارس با آن حجم اندک گاز حل نمی‌شد.

وی نبود نان در نانوایی‌ها، تعطیل شدن مدارس، تعطیلی رستوران‌ها، نبود آب‌گرم و نبود گرمایش در اماکن عمومی و بیمارستان‌ها را از مهم‌ترین مشکلات مردم نواحی شمال کشور در سال 86 خواند و تصریح کرد: تمامی اداره‌ها، مدارس، نانوایی‌ها و اماکن عمومی تعطیل شده بودند، مدیریت بحران نیز هیچ‌گونه آمادگی برای ارائه سوخت جایگزین به مردم نداشت، به همین دلیل مردم به استفاده از برق روی آوردند و این موضوع سبب شد که هم قیمت وسایل گرمایش برقی افزایش شدیدی داشته باشد و هم این‌که میزان مصرف برق به شدت افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تجربه زمستان سرد و برفی سال 86 را فرصتی برای راه‌اندازی خط انتقال گاز 42 اینچ دامغان - کیاسر – ساری - نکا برشمرد و گفت: گذراندن زمستانی با شرایط سخت موجب شد تا احداث و راه‌اندازی خط انتقال گاز دامغان نکا آغاز شود و به برکت بهره‌برداری از این خط، در زمستان امسال مردم شمال کشور بدون قطع یا افت فشار گاز زمستانی گرم و آرام را سپری کردند.

کد خبر 281801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =